Hjelp til oppsett i malawikar!!

Hei!

Overtok dette akvariet på 200l for ikke så lenge siden m/malawiene. Fikk da ikke noe god til til å romstrere før fiskene måtte oppi. Er ikke særlig fornøyd med oppsettet, og står egentlig litt fast. Det er hjørneakvarium + 5-kantet, noe jeg synes gjør alt vanskeligere. Kan ikke ha "innvendig bakgrunn" osv. Og putter jg fler steiner blir dt bare rot. Har ikke fått isopor i bunn, noe som er vanskelig å få gjort noe med nå. Kan jeg fortsatt ha fler steiner i?
Kan noen hjelpe meg? Ønsker alt av kommentarer/tips/råd!
Hei, min personlige mening er at slottet må ut! Få det bort. Så kan du forsøke å stable steinene slik at de danner skjulesteder og huler til fiskene. Det kan være fordelaktig å ikke bare fylle på med steiner, men stable de riktig. Det er fryktelig vanskelig og du må nok gå mange runder med deg selv før du blir fornøyd. Ha gjerne en plante i akvariet for å sprite det opp litt.

Ellers vil jeg anbefale deg å søke på medlemsakvariene, søk på biotopakvarier og kikk på de som inneholder malawi og få ideer og inspirasjon fra andre
Jeg ser også at du har ganske mange kalksteiner. Disse kan du kanskje "skjule" litt i bakkant, gjerne bak tønna også hvis du skal beholde den. Jeg har også mange kalksteiner i mitt kar men har gjemt de bak andre steiner og bruker de som fundament for bygging av huler.

Kalksteiner er jo nødvendig for vannkvaliteten i malawi kar. Noen synes at de er pene, noen synes at de er stygge. Det er en smaksak om en vil at de skal synes eller ikke.

Du kan også kanskje forsøke å tenke om det blir penest med de største steinene i bakkant og de mindre foran?

Det er veldig vanskelig, jeg vet det. Du må bare prøve deg fram
Takk. Vet at jeg ikke har plassert steinene så bra. Det er ofte mye krangel og fiskene har bare ynglet èn gang. Jeg får prøve meg fram
Det kan være til veldig god hjelp å kikke på andre sine malawi kar. Da går du i menyen oppe der det står Akvarium. Og så velger du medlemsakvariene, bla litt ned der det står antall liter og bla bla.. Der det står akvarium type velger du biotop. Da kommer det en liste opp med mange akvarier. De fleste malawi akvariene har malawi som overskrift. Så kan du kikke på de forskjellige oppsettene og hente inspirasjon til hvordan du skal bygge opp ditt eget. Både spennende og lærerikt.
OK. Takk, nå fikk jeg inspirasjon Har tenkt til å finne noen steiner i nærmiljøet. NOen som vet hvordan man skal behandle steinene før de blir lagt i karet?? D
Lana Lane
OK. Takk, nå fikk jeg inspirasjon :D Har tenkt til å finne noen steiner i nærmiljøet. NOen som vet hvordan man skal behandle steinene før de blir lagt i karet?? :DD


Jeg var ute her om dagen og holdt på å fryse ræva av meg for å finne noen steiner til oppvekstkaret. Jeg var ute i skogen like bak huset mitt og plukket noen stivfrossne som jeg måtte slite løs fra bakken, hehe.

Det var mye rusk og rask og lort på de. Jeg la de i ei bøtte med kaldt vann og tinte de opp (ja, barfrost på østlandet for tiden) Når de hadde ligget en stund så skylte jeg og gnidde de ren under lunket springvann. Så puttet jeg de i karet. Gikk helt fint det

Også til storakvariet har jeg bare vasket steinene godt under vanlig springvann, husk ingen såpe!!!

Jeg skal også ha noen flere steiner i storkaret men skal satse på samme sort som jeg allerede har og må vente til våren og skal da i den samme fjæra som disse var plukket.
Jeg legger de i varmvann fra springen og skrubber de med en rein neglekost.
Er de stygge så kan det hjelpe å gni de inn med salt først, og la de ligge slik i 15 minutter.
Takk. Da blir det å finne så fine jeg kan i morra. Har lest om ulike farger/glitter i stenene man burde holde seg unna. Da får den store omplasseringen skje i morra. Takker for alle gode tips, kanskje legger jeg ut noen nye bilder
Lana Lane
Takk. Da blir det å finne så fine jeg kan i morra. Har lest om ulike farger/glitter i stenene man burde holde seg unna. Da får den store omplasseringen skje i morra. Takker for alle gode tips, kanskje legger jeg ut noen nye bilder ;)



Lykke til, og ja klart du må ta nye bilder så vi får se
Siden du ikke har isopor i bunnen og heller ikke får gjort noe med det du passe på at de nederste steinene ikke ligger oppå sanden. Grav deg helt gjennom til glasset og legg dem forsiktig ned. Du kan evt legge en isoporbit akkurat under der du legger steinen. Pass på at de ligger støtt og ikke kan vippe. Oppå disse steinene kan du bygge men pass alltid på at de ikke kan vippe ned. Malawi er gravende fisk og ommøblerer gjerne karet på et par timer. Hvis steinene da ligger ustøtt oppå sanden de graver vekk er det fare for steinras og da ryker bunnen i karet. Viktig at steinene ligger stabilt altså. I mitt Malawikar har jeg brukt noen falske fjell for ikke å belaste bunnen i karet med for mye stein. Se gjerne profilen min.
Hei!

3.01.09 Nå har jeg vært på stranda og funnet noen steiner. Tok ut slottet også. Det er fortsatt litt grums, men jeg håper de nye bildene er fine. Neste uke skal jeg få tak i en plante. Noen tips til hvilken type plante?? + vil planta gro i sanda jeg har? De er middels store hvite kuler som ikke er tunge.

Se der ja flott at du tok ut slottet, det ble mye mye bedre. en plante nå så er du i gang

Min personlige erfaring er at vanlig sverdplante får være i fred for malawiene. Og ja, plante vil vokse godt i sanda di og du trenger neppe plantenæring heller etter ei stund, den får mye naturlig næring.

Det største problemet med planter i malawi kar er at fiskene enten spiser de opp eller røsker de opp. Jeg har forsøkt flere ganger med de plantene som jeg har blitt anbefalt i zoobutikker men hver gang så ble de røsket opp. hver morgen når jeg slo på lyset så lå de å fløt i toppen. Sverdplanten min derimot får være i fred.

Ellers så skal du ikke ergre deg over at du ikke har innvendig bakgrunn. Det er vel så pent med en nøytral blå bakgrunn synes jeg. Se på dette akvariet:
OK. Tusen takk. Du har vært til så mye hjelp 2nelise.
Føler at jeg har lyst på flere fisker i karet. Har bare rundt 10stk. Blir det problematisk i forhold til størrelsen på karet? Og hvis jeg f.eks kunne hatt noen fler, hva passer med de jeg allerede har? (Se på akvariesiden)

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1019&thread_id=38943&message_id=279111&sr=1&mp=1#279111

På den nettsiden ovenfor har jeg bilde av fiskene i karet. Vet noen om dt er han/hunn på de forskjellige fiskene? Eller om jeg evt. burde ha fler av hver art. Det blir ikke noe yngel, hmm.
Å jada, du kan enda ha flere fisk i. Nå har du en fisk som heter Pseudotropheus elongatus som er en mbuna art. Mbuna er kjent for å være aggressive mot hverandre, så i en 200 liter så ville jeg ikke hatt flere arter innenfor mbuna slekten, denne krever også minimum 300 liter, så du har mer enn nok mbuna i din 200L. Aulonocara derimot vil passe ypperlig sammen med de du har nå. Der finnes utallige arter av Aulonocara og meget få er å få tak i, i butikkene. I hverfall her i vestfold. Og de som har de tar blodpris for de.

De fleste aulonocara artene er hunnene litt grå og "kjedelige" mens hannene er knallfine og fargerike. Jeg har ungfisk av denne arten som heter aulonocara stuartgranti rød rubin som er leveringsklare om ikke så lenge. Skal ha 50,- pr. stk. for de. Se bilde

Ellers så kan du ha flere delfinciklider også. Jeg har også yngel av aulonocara firefish, men de er ikke leveringsklare ennå. Bilde av firefish ser du i profilen min, i mitt afrika. Nydelige fisker synes jeg




OK. Hvordan er forskjellen på hunn, hann i delfinciklide? Disse fiskene er så nydelige.
Det er faktisk veldig vanskelig å se forskjell på de før de blir ordentlig voksne og kjønnsmodne. Hannen får da en lengre og spissere ryggfinne, men som sagt det er veldig vanskelig å se forskjell. Det heter også at hannene er mørkere, men det stemmer ikke. De skifter farge fra lyseblå til dyp mørkeblå etter hva slags humør de er i, begge kjønn. Men at det er nydelige fisker - JA - jeg er helt enig
OK. Takk! Da blir det å lete etter delfin & kanskje aulonocara
Når de skal gå i lek og parre seg så vil hannen stresse og riste kroppen sin i nærheten av hunnen for å imponere henne og vise at han er noe til kar. Men to fisker av samme kjønn (hann kjønn) kan rotere rundt hverandre og riste. Det kan se ut som de skal gå i lek, men det er da en maktdemontrasjon der de "måler" hverandre. Så før du egentlig ser hvem som faktisk legger egget og plukker det opp i munnen sin så kan det være vanskelig.
Kiwi-girl
OK. Takk! Da blir det å lete etter delfin & kanskje aulonocara :D:D


Jeg tror de har flere aulonocara igjen på Krizoo i stokke. Jeg vil anbefale deg å skrive ned hva du allerede har og dra dit og snakke med Torstein, å få han til å anbefale deg hva du kan ha og ikke ha i lag med.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap