Hvilke fisk passer sammen

Vi har ett 180 l akvarie.
Ønsker oss mellomstor fisk (6-9 cm ca) å flere slag sammen.
Hva kan dere anbefalle da??
Er det noen mellomstor fisk som går sammen med kampfisk?syntes disse er
fine.

Kampfisk er en klassisk solitær- fisk, men du vil nok alltid høre om folk som har hatt de i selskapskar f eks og "alt gikk kjeeempefint".
Men det er en sjanse. Ikke en jeg vil ta.

Men ang fisk;
anbefaler deg å legge inn div parametre i fiskebasen, bla størrelsen på akvariet, vannverdier du har i krana, vanskelighetsgrad osv.
Da får du opp en liste (mest sannsynlig langt som ett vondt år). Les og titt og kom tilbake med en "ønskedrømmeliste", lettere for andre å gi tips og råd da. Alle har jo ulik smak ang fisk.

Titt også på medlemsakvariene i din størrelse, der kan man også hente tips
Takk.
Det er vanskelig å finne hvilke fisk å hva som går sammen.
Har funnet en favoritt i palettciklide.
Kan denne gå sammen med kampfisk?
Hvis du vil ha kampfisk er det bedre å kjøpe ett mindre kar for bare denne. Kampfisk er en fisk som ikke går så godt med andre fisker, den liker seg best alene har jeg erfart. Hvis du vil ha kampfisk kjøper du deg ett mindre kar med bare en kampfisk hann (f.eks en 80liter). Jeg hadde en hann og to hunner, og de tok livet av hannen til slutt (Husk at man bare skal ha en kampfisk hann og ikke to i samme kar. Mange dyrebutikker opplyser ikke om dette). Nå vet jeg ikke hvordan Palettciklider er med henhold til sirkulasjon, men kampfisk er i alle fall slik at de trenger ett rolig vann å svømme i. Les om begge fiskene i basen så finner du nok ut av det. Men jeg er enig med MC Darup; jeg ville heller ikke tatt den sjansen. Ett 180liters er ikke sikkert er stort nok for disse artene, kampfisken skal helt ha mer enn 60liter bare for seg selv. Ellers står det om pallettciclider i basen;

"Bør ha en del mer plass en de oppgitte 60 litrene. Om du velger å ha fisken i ett 60L kar, bør det i alle fall kun huse ett enkelt par med paletter, og ikke noe annet enn dekor og utstyret"

Lykke til med valg av fisk Det finnes mange enklere arter enn de du nevner. Hva med Corydoras, maller ol? Evt. hvis du vil ha fisk med fine farger er jo guppy, sverddragere ol. fine.
Har guppy nå.13 voksne pluss 15 yngler som er 2 dager gamle.
De er fine de, men en drøm har alltid vært å ha bittelitt større fisk enn de.

Fant ett medlemsakvarie som hadde 6 palettciklider, 1 kampfisk, 7 sebrafisk, algeetere, og noen forskjellige slag tetra i ett 180 l selskapsakvarie.

Skal ikke disse gå sammen i det karet??

Syntes den sammensetningen var noe jeg kunne tenkt meg....
Har jo 180 l selv.
Hvertfall palettciklider, 1 kampfisk hann og sebrafisk.


Kampfisk
kampfisk ville jeg ha droppet i akvariumet for den liker mindre akvarium og stillestående vann.
i naturen lever de mer eller mindre i små pytter/dammer.
har selv prøvd flere ganger for en del år sia,men de levde ikke lenge
skaff deg en 5-10 l. uten pumpe og med planter,hvis du har skikkelig lyst på og vil att den ska ha det bra
Det medlemsakvariet du nevner virket veldig overbefolket synes nå jeg (med mindre det er snakk om yngel da). Kampfisken tåler ikke stort, så sannsynligheten for at de andre fiskene vil ta livet av han er stor. Står basen at ett ciclidepar av denne typen trenger 60liter, så å ha 6 stykker pluss flere andre ciclidearter i en 180liter virker litt drøyt. Husk at dersom fisken ikke trives vil den la det gå utover de andre i karet. Kampfisken blir ikke stor og er ganske skjør, mens de fleste ciclider blir ganske store.

Forresten vil ikke anbefale å ha guppyene dine i samme kar som kampfisken; "Kan også jage fisk som har fargesterke slørfinner, f.eks guppy. Ver derfor obs på dette, gi fisk tilstrekkelig med gjemmesteder."
Jeg har et kampfisk-par i min 126 liter. Jeg anbefaler ikke ciklider sammen med den, og ihvertfall ikke palettciklider som blir veldig aggressive når de leker (noe de gjør hele tiden). Den bør heller ikke gå sammen med guppy siden disse er fargerike og kan tirre kamplysten.

Skulle jeg foreslå en sammensetning så kan det være feks kuhliiål, pansermaller og andre bunnfisk og små raske stimfisk som feks stjernedanio eller neontetra. Skal du holde en hunn sammen med kampfisken så krever det et ekstremt tett beplantet kar hvor hunnen (eller hannen om hun er den aggressive) kan gjemme seg bort. Likevel kan det være nødvendig å ha en reserveløsning tilgjengelig om det ikke skulle fungere. Dette er alltid et sjansespill.

Jeg er veldig glad for at det er blitt mer vanlig å holde kampfisk i større kar. Det er ikke tvil om at en slik nysgjerrig og aktiv fisk liker å ha mer å utforske enn det den tradisjonelt blir tilbudt. Jeg er derimot av den formening at kampfisk behøver å være den "dominerende" i karet for å trives. Jeg anbefaler derfor at den bare holdes med mindre arter og snille bunnfisk som den kan "herske" over. Er det ikke mulig å tilby den slike forhold i et større kar så har den det faktisk bedre alene i et mindre akvarium. Da snakker jeg om et minimum på 30 liter. Mindre enn det er på kanten av hva som er forsvarlig hold etter min mening.
Går ikke kampfisken med sebra fisk og neon?altså små sebra
Hei! Litt off-topic, men jeg lurer på hvordan kampfisk vil gå sammen med discus? Gjorde en nybegynner tabbe i dag og kjøpte 4 scalare, de og min kampfisk gikk dårlig i lag og endte med at jeg måtte gi bort scalarene med en gang nesten. Vil helst ikke gjøre samme tabbe om jeg evt kjøper discus som er rimelig dyre her i dyrebutikken.. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap