Hvordan øke ph-verdi?

Denne tråden har sikkert vært her før men...

Lurer på hvordan jeg enkelt kan øke pH-en i karet?
Inaktiv bruker
Bruk pH/kH+
Vi har problemer med det i et kar, at det er for lav pH.. men har tetra der så det går bra!
natron er greit å bruke også. MYE billigere^^,
Inaktiv bruker
Hvor mye natron går det med til en dose da? i et 93 liter kar f.eks..
J9fer
natron som i baking=)

Har ikke peiling som du ser :P
Lurer på det samme som over meg der... Dose?
spørs jo hvor mye ph skal ligge på. prøv deg frem. litt om gangen å måle ph etter en stund
Jeg aner ikke hvor mye natron man bruker å tilsette men har forstått det slik at det er veldig lite som skal til. Prøv først i ei bøtte med vann for å se hvor mye natron du trenger, og mål før, underveis og etter før du tilsetter natron i akvariet. Husk å øke veldig, veldig forsiktig så ikke fiskene får sjokk. Jeg lurer på om det ikke et eller annet sted her på AF skal finnes en tabell når det gjelder natron og pH-stigning, men har aldri funnet den (har aldri lett heller da) Lykke til
Inaktiv bruker
Johanne B
Jeg aner ikke hvor mye natron man bruker å tilsette men har forstått det slik at det er veldig lite som skal til. Prøv først i ei bøtte med vann for å se hvor mye natron du trenger, og mål før, underveis og etter før du tilsetter natron i akvariet. Husk å øke veldig, veldig forsiktig så ikke fiskene får sjokk. Jeg lurer på om det ikke et eller annet sted her på AF skal finnes en tabell når det gjelder natron og pH-stigning, men har aldri funnet den (har aldri lett heller da) Lykke til:-)


1 spiseskje per 100 liter vann! Skal prøve det i et 250 liters kar nå..
hvor mye skal man ha i et 25l da?
Inaktiv bruker
etter litt matteregning... hmm.. En halv teskje? Du får prøve deg frem!
PH+KH pulveret du kjøper i butikken er mye bedre, da det øker KH også, som fungerer som en buffer for PH.. Da blir PH-verdien mye mer stabil, og vil ikke svinge så mye, når lyset er av f.eks.

PH+KH saltet er også idiotsikkert, på den måten at du ikke kan øke PH-en til mer enn 8,3... da slipper du overdose!

Men hvis du finner ut hvordan å bruke natron, så er jo det kanskje billigere?

Jeg betalte bare 179,- for 500g da...

hvet ikke hvor mye natron koster jeg? 10-20kr. for 40-50g?
Symbiosemannen
PH+KH pulveret du kjøper i butikken er mye bedre, da det øker KH også, som fungerer som en buffer for PH.. Da blir PH-verdien mye mer stabil, og vil ikke svinge så mye, når lyset er av f.eks. PH+KH saltet er også idiotsikkert, på den måten at du ikke kan øke PH-en til mer enn 8,3... da slipper du overdose! :) Men hvis du finner ut hvordan å bruke natron, så er jo det kanskje billigere? Jeg betalte bare 179,- for 500g da... hvet ikke hvor mye natron koster jeg? 10-20kr. for 40-50g?


Natron fungere akkurat på samme måte som pH/kh+ kjøpt i butikken.
Er heller ikke mulig å få pH over 8,3 med natron.
1 kg natron koster 70 kr på nettet
stian&line
1 spiseskje per 100 liter vann! :) Skal prøve det i et 250 liters kar nå..


Da sender du pH rett til værs og vil garantert komme langt over 7. Prøv med en halv teskje på 250 liter og sjekk pH.
Symbiosemannen
Men hvis du finner ut hvordan å bruke natron, så er jo det kanskje billigere? Jeg betalte bare 179,- for 500g da... hvet ikke hvor mye natron koster jeg? 10-20kr. for 40-50g?


7 kr for en pk på vanlig butikk. nok til.... mye vann=)

Har du spurt Bengt F om du får "låne" bildet han til avatar?
Inaktiv bruker
Geir Kristiansen
[QUOTE=stian&line] 1 spiseskje per 100 liter vann! :) Skal prøve det i et 250 liters kar nå..


Da sender du pH rett til værs og vil garantert komme langt over 7. Prøv med en halv teskje på 250 liter og sjekk pH.

Jepp, skal ha pH på ca 7,5 - 8 pga malawiene.. Så passer bra! pH gikk opp fra 6,4 til ca 7,4 på en time! Skal måle igjen i morgen..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap