Hvordan servere eggeskall til snegler?

Ja, hvordan skal det serveres? Kokt eller stekt? Neida! hehe

Skal det knuses eller skal jeg bare legge litt nedi? Skal det vaskes og være helt rent, bare skall, ingen hinne?
Jeg skylte eggeskallet bare veldig godt under rennende vann og gned for å få vekk egghinnen på innsiden av eggeskallet. Så grov jeg det halvveis ned i sanden i karet, for å gjemme det litt vekk. Ikke så pent med eggeskall i akvariet, liksom
Eggeskallet vil over tid gå i oppløsning og sakte frigi kalk til vannet, som er til nytte for eplesneglenes skallutvikling.

Du kan også gi eplesneglene bedre skall ved å gi dem det via kostholdet. Man kan fôre eplesnegler med kalsiumrike grønnsaker. Næringsinnholdet i de ulike grønnsakene finner man vel på en av statens næringsmiddelsider, men det jeg kommer på sånn i farten er spinat. Legg et spinatblad under vann, evt gi det et kort oppkok først så det synker lett, og så kan eplesneglene få det.
kun eplesnegler?
Jeg har malaysiske sandsnegler. De trenger vel kalken eller kalsiumen de også`?
Jeg har for lav GH og Ph til at eplesneglene får bra skall av det. Men både pestsnegler og sandsnegler ser ikke ut til å bry seg i det hele tatt, deres skall er like fint. Så jeg tror disse klarer lav GH og PH mye bedre enn eplesnegler

Har du kun sandsnegler hadde jeg ikke giddet å styre med spesialfór eller diverse for å hjelpe på skallet deres
Nja, jeg ville nok droppet kalktilsetning for noen lusne sandsneglers skyld... det er bedre at du lar være, hvis fiskene du har ikke spesifikt skal ha høy kh og ph.
Øker du kalkinnholdet i vannet, vil du automatisk også øke ph. Det vil du vel ikke...?

Jeg har sandsnegler i et par akvarier, og aldri i verden om jeg ville tilsatt noe kalk i vannet for deres skyld :p Da prioriterer jeg heller fiskenes trivselsverdier mest.
Takk Da lærte jeg noe i dag også
Tåler fisker kalk? Det går jo i oppløsning i vannet!?!?!
Kalk øker GH, altså det gjør vannet hardere.

Noen fisk skal ha hardt vann, fordi de kommer fra elver eller innsjøer som har hardt vann på naturlig vis (et eksempel er fisk fra Malawisjøen).

Andre fisk skal ha bløtt vann, fordi det er bløtt vann der de kommer fra. Et slikt eksempel er corydoras, som kommer fra elver i Sør-Amerika.

Så ja, fisk tåler kalk, men hvor mye de skal ha av det (eller, rettere sagt hvor mye det skal være i vannet) kommer helt an på hva slags art det er.
OK!!!! Takk for svar.Jeg skal prøve det ut!
Jeg har en tråd om hvordan jeg skal øke GH. Kan jeg prøve med litt eggeskall faktisk?
Christin.h
Jeg har en tråd om hvordan jeg skal øke GH. Kan jeg prøve med litt eggeskall faktisk?


Eggeskall øker vel bare KH og evt PH, ikke GH.
Tenk på GH som mineraler. Og KH som kalk.
mona o
Eggeskall øker vel bare KH og evt PH, ikke GH. Tenk på GH som mineraler. Og KH som kalk.

Mener du motsatt her Mona eller er det jeg som tuller?
Ja, nå ble jeg usikker. Hva er det som er riktig?
Dette skriver akvarieordlisten om GH:
Det er først og fremst vannets innhold og konsentrasjoner av saltene kalsium og magnesium som avgjør om vannet er hardt eller bløtt. Lave konsentrasjoner av disse saltene gjør vannet bløtt, mens høye konsentrasjoner gjør det hardt. Totalhardheten i vannet har stor innvirkning på livsfunksjonene til alle livsformene du har i akvariet. Enheten vi bruker når vi måler GH-verdien i vannet er i °dH som betyr tyske (deutscher) hardhetsgrader. GH-verdier i akvariet på mellom 5° og 15° dH anses som gunstig for de fleste akvariefisker.

I følge dette som står i Wikipedia så forekommer kalsium i naturen som kalk.

At eggeskall inneholder kalsium finnes det masse informasjon om rundt omkring på nett. Her blant annet hvor det står :
Kalsiumkarbonat finn ein i kalkstein, knust korall, eggeskall, øysterskjell.

Dette skriver akvarieordlisten om KH:
Innholdet av hydrogenkarbonater i vannet kan være viktig med hensyn til stabil pH-verdi. Hydrogenkarbonatene fungerer nemlig som en buffer i vannet med hensyn til pH. Har man en lav KH-verdi i vannet kan man oppleve store eller hurtige svingninger i pH-verdien gjennom døgnet, noe som kan stresse fisken og gjøre dem mer utsatt for infeksjoner og sykdom. De fleste fisker vil ha en KH på mellom 3° og 10° dH.

Så derfor mener jeg det må være omvendt. Nemlig at eggeskall øker GH og at man bør tenke på Gh som kalk.
mona o
Eggeskall øker vel bare KH og evt PH, ikke GH. Tenk på GH som mineraler. Og KH som kalk.


Tante Astrid
Mener du motsatt her Mona eller er det jeg som tuller?


Nei. Men kanskje jeg tok feil med hensyn til eggeskallet

Kalk (eller natronbikarbonat) øker kh, og derved også ph.
Økning av mineralene i vannet, gh, har ingenting å si for hverken ph eller kh.

Vannet kan være hardt, ha høy gh, men likevel lav ph.

Høy gh kan ikke fjernes og er stabil i akvariet. Eller, gh kan senkes i akvariet med vannbytter med vann som har lavere gh, f.eks. regnvann eller RO vann. Regnvann er så godt som fritt for gh.

Kh kan man få til å synke/forsvinne ved koking av vannet, ettersom kalken da felles ut av vannet og fester seg på grytens sider. I akvariet kan kh synke ved at plantene kan bruke opp det lille som er. Da får vannet dårligere bufferkapasitet og ph synker i takt med kh.

Gh er i mitt
I følge Wikipedia (link i forrige innlegg) så kommer ordet kalsium (det som vi i klor- og sulfatforbindelser bruker til å øke gh med) fra det latinske ordet calx som betyr kalkstein. Natronbikarbonat (NaHCO3) inneholder ikke kalsium i det hele tatt så jeg skønner ikke hvorfor du kaller den for kalk. Blir veldig forvirret nå.
Kan forresten ta med akvarieordlisten sin definisjon på kalk også:
Mineral som inneholder kalsiumioner. Vil i vann kunne løses opp og dermed frigjøre kalsiumioner til vannet. Dette vil øke vannets hardhet. Kalk til akvaristisk formål fremstilles gjerne av kalkstein og/eller dolomitt.

Likeledes så trodde jeg det var kalk (gh) som ble skilt ut når vannet blir kokt. Jeg mente det var derfor regnvann (fordampet vann) hadde lav gh. Fremdeles enda mer forvirret.
Hvis jeg har forstått dette rett, så er kH et mål på mengden karbonationer, CO3 2-, i vannet. Men når man måler gH, så sier dette noe om megden oppløst kalsium, Ca 2+.

Kalkstein består av kalsiumkarbonat, CaCO3 og vil derfor øke både kH og gH i ett akvarium.
Natron er natriumbikarbonat, Na2CO3, og øker derfor kun kH.

Begge stoffene tilfører vannet CO3 2- ioner, karbonationer. Disse påvirker som sagt kH, men også pH. pH vil øke fordi det dannes hydrogenkarbonat, HCO3 - .

Hardt vann kan ha to typer hardhet, en som minsker ved koking og en som ikke påvirkes av koking.

Den hardheten som minsker ved koking skyldes kalsiumkarbonat, kalkstein.
Kalkstein er ikke spesielt oppløslig i vann, men løses alikevel sakte opp ute i naturen, på grunn av at vannet inneholder oppløst CO2 fra lufta.
Koking driver CO2 ut av vannet og kalsiumkarbonat felles ut. KH og gH minker.

Permanent hardhet skyldes andre kalsiumforbindelser enn karbonat. Disse påvirker ikke kH, men gir høyere gH.



Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap