Hvordan endre/ stabilisere GH/ KH?

Å mye går igjen ned i gjennom, men jeg tar sats å spør på nytt(sikkert),men data maskinen min vil låse seg eller logge av visst jeg roter for mye rundt å leter blandt de andre innleggene.
Har brukt 4 uker nå på å starte opp et kar til coryer, pga et pr røtter som jeg har laget til som et skjul så blir jo vannet noe missfarget- og jeg må bytte ut vann sånn ca en gang i uka,bare litt da selvfølgelig.
Å jeg sjekker vannet ofte for jeg vil jo så gjerne sette fisk i.
Men hvor viktig er det med GH og KH, de står liksom låst fast? ph er vel i laveste laget også, men jeg forstår d sånn at det er en sammengheng med gh kh og ph?
Jeg synes å huske noe om natron for å påskynde prossessen- men er d prat om vanlig natron, og vil coryene tåle dette da?
D er jo greit å vente, men burde d ikke skje noe nå - er d noe jeg mangler i akvariet for å få dette til?
Jeg har sand, litt planter å disse røttene da. Røttene må jeg si irriterer meg, de har hvertfall stått i 8-10 uker i vann ,og da de sto i bøtte skifta jeg vannet på de 1-2 ganger for dag, jeg synes de farger vannet mere og mere, trodde dette skulle avta mere etter hvert men d virker nesten motsatt!
Takker for svar om noen kantenke seg til det.

Jfr retningslinjene (direktelenke til de finner du nederst på siden bla) bør alle medlemmer forsøke å ha mest mulig beskrivende overskrift på innlegg.
Herami
Har brukt 4 uker nå på å starte opp et kar til coryer, pga et pr røtter som jeg har laget til som et skjul så blir jo vannet noe missfarget- og jeg må bytte ut vann sånn ca en gang i uka,bare litt da selvfølgelig.

Vannbytte en gang i uka (30%) er det som anbefales etter at det har kommet fisk i karet, så nå får du hvert fall rutinen på plass Det er helt vanlig at røtter farger. Noen farger vannet lenge, andre farger vannet bare en liten stund. Uansett vil det avta litt etter hvert. Ellers er ikke denne fargen vanlig, og mange fisk setter faktisk pris på den, da de kommer fra elver som har farget vann. Så ikke fortvil

Herami
Men hvor viktig er det med GH og KH, de står liksom låst fast? ph er vel i laveste laget også, men jeg forstår d sånn at det er en sammengheng med gh kh og ph?

Vanskelig å si om PH er for lav når du ikke oppgir hva den ligger på. Er det corydoras do skal ha, gjør det ingenting om PH og GH er lave. Coryer vil gjerne ha PH på 6 tallet. Cory kommer fra elver der både ph og GH er lave i utgangspunktet, derfor høres verdiene dine veldig bra ut. Men sikker kan jeg ikke være før du sier hva disse ligger på. At de er stabile hver gang du måler er også positivt.
Det er værre for fisk å forholde seg til verdier som stadig endres, enn det er å leve i verdier som ligger litt utenfor det de helst vil ha.

Herami
Jeg synes å huske noe om natron for å påskynde prossessen- men er d prat om vanlig natron, og vil coryene tåle dette da?

Natron øker PH og KH. Er det nødvendig å øke, bør dette skje utenfor akvariet, i bøtter. Da holder vannet riktig verdi innen vannet tømmes i akvariet. Men som sagt - det høres ikke ut som om du trenger å gjøre noe som helst med vannet ditt.

Herami
D er jo greit å vente, men burde d ikke skje noe nå - er d noe jeg mangler i akvariet for å få dette til?

Også vanskelig å si når vi ikke vet hva verdiene dine ligger på Men skal du endre verdier lønner det seg å gjøre det før fiskene kommer. Da er vannet riktig for fiskene fra dag en, og alt du må gjøre senere er å sørge for at vannet du tømmer tilbake i akvariet ved hvert vannbytte har akkurat samme verdier som vannet i karet.
Skal du endre mye etter at fisken har kommet i karet må det gjøres sakte over mange dager.
Ph på rundt 6,4
NO 3&2 ser helt fine ut de og. Mye rot oppi hodet mitt, det ser jeg. Vet jo dette med Coryer og Ph, men GH og KH hvor viktige de var da. Takk i alle fall for svar, det blir liksom litt som "skal" skal "ikke", hadde noen pandaer her for ei god stund tilbake, de døde uten at jeg egentlig fant ut av det- så de andre jeg har vil jeg bare gjøre d aller beste for. Takk igjen
GH kan også være svært lav når det gjelder coryer. Mange kommer fra elver hvor GH er omtrent på 0

KH har ingen betydning så lenge den er høyere enn 1. Er den på 3-4 eller mer så er du sikret stabil PH, og det er det eneste som egentlig betyr noe
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap