Angående esha aqua quick test strimler

Jeg har denne typen teststrimler.

Testa alle karene nå, og det ene hadde 100 i nitrat. Karet er på 50liter og det er noen fisk i + en stor plante. Har vært i drift i cirka 6 måneder.

På test strimlen står det- 0,10,25,50,100,250,500

Er det for mye?

Hvis det er det , hva gjør jeg for å senke nitraten?
Det er høyst sannsynlig feil resultat. Ikke stol på de test-strimlene i det hele tatt.

Et nitratnivå på 100 er meget usannsynlig. Normalt nivå i et akvarium med vanlige vannbytterutiner hver uke vil ha mellom 10 og 15. At ditt kar skulle ha ti ganger dette nivået uten at fiskene reagerte på det, er helt usannsynlig.

Test-strips er og blir ubrukelige. De gir ikke en pekepinn engang, for de viser så feil! Akkurat Esha test-strips kjøpte jeg en gang for å se med egne øyne og få bekreftet hvor dårlige disse test-stripsene er.
Målte i fem akvarier med test-strips, og så dobbelt-kontrollerte jeg med å ta dråpetester to ganger i alle fem karene.

Jeg fikk ikke noe riktig på test-stripsene...! Unntatt nitritt da, den var null i akvariene, og test-stripsen viste også null (men det skulle bare mangle...!)
Ph-verdiene test-stripsene viste var helt tilfeldige og hoppet hit og dit. Gh-verdien viste helt feil den også.

Egentlig skjønner jeg ikke at det er lov å selge noe som er så dårlig....

Kjøp deg dråpetester, det er like greit å gjøre det først som sist.
Jeg har gått til innkjøp av dråpetester idag som Ph, N03 og GH. tenkte ikke på å kjøpe nitritt. På teststrimmelen viser det null på nitritt. Da kan jeg kanskje stole litt på akuratt nitritten .

Ph, nitrat og GH viste feil da jeg kontrolerte det.

Er glad jeg kjøpte sikkelige tester, vil jo at fisken skal ha det bra
kjøp ikke test strimmler det er altfor unøyaktig..............
Er det fremdeles anbefalt og kjøpe dråpetester fremfor test strimler for og sjekke vannverdiene?Gjelder dette bare Esha eller også JBL og Tetra?
Det anbefales ikke å bruke teststrips. De er i beste fall unøyaktige. Det gjelder alle teststrips. Her er en test utført på sånne. Selv om den begynner å bli noen år gammel, er resultatet høyst aktuelt.
Test-strips er avhengig av en viss konduktivitet i vannet for at de skal fungere ordentlig. Det byr derfor ofte på varierende resulat i vann med lav gh/kh som mange av oss i Norge har.

Mao, har du lav gh i vannet ditt så gå for dråpetester, har du høy gh så kan strips være en idé.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap