Trenger flytteråd, kjapt.

Skal flytte relativt langt (Trondheim - Skien), og trenger innspill på hvordan jeg skal frakte fiskene sikrest og minst traumatiserende (for eier og fisk, hehe). Har til rådighet:
- Drøssevis av zoo-poser (slike man får fisken i når man kjøper dem). Disse er i alle størrelser.
- Plastkasser i div str. et par m lokk. Ellers kan de brukes til å sette fylte poser i.
- Bøtter i div. str. Noen 10 liters m lokk.
- Noen mindre plastesker m lokk (vanlige til å ha i kjøleskap ol)
- Tepper, dyner etc. til å pakke rundt.

Flyttingen vil foregå med en Toyota Hiace, altså stor varebil, med minimalt plass i kupéen. Vi kommer til å kjøre rett ned, kun avbrutt av nødvendige spisepauser / dopauser, så d tar vel + / - 12 timer.

Fiskene som skal med er:
- Min store kjærlighet (ja bortsett fra han jeg skal flytte til da, hehe), panser- / øreålen Pål, på rundt 20 cm. Kjent for å gnafse i seg småfisk.
- Goliat. En 15 cm P, leco.
- 2 Golden-gutter, 8-10 cm
- 5 Blå ciklider, 6-9 cm
- 1 lekspar Sebra ciklider (5-8 cm), m 5 småttinger på 3-4 uker
- 1 lekspar Sebra ciklider (5-8 cm)
- 3 juvel ciklider (4-8 cm)
- 2-3 sebra / elfenbens ciklider (2-5 cm)
- 1 bebartet mallesak jeg ikke finner navnet på i farta. (7-8 cm).
- Små maller (3 metall panser, 1 flekket panser, 2 albino panser, 1 jeg ikke husker navnet på)
- 5 godt voksne eplesnegler

Alle forslag / advarsler tas imot med takk! Skal flytte lørdag / søndag, 17 eller 18, så d haster noe.
Hei.
Anbefaler å sette posene med fisk i en isoporeske/kasse med lokk evt kle en vanlig eske med isopor,dette skulle isolere godt og holde på varmen
Varme opp bilen først
Hei du kan jo og varme opp bilen før dere drar med en kupevarmer i lasterommet. Kansje ikke den store effekten men hjelper nok litt.
Ellers var det med isopor kassene en veldig god ide


Ps. Dere burde ikke bruke mer en 10 timer på den turen
Gratulerer!
Bare ønsker deg Velkommen til Grenland!

jeg har ingen andre råd en det som er nevnt, ellers vill jeg bare ønske lykke til med turen.
Det viktigste må jo være å holde liv i filterbakteriene. Og da må jo pumpen stå å gå i en bøtte med vann,vet ikke hvordan dere skal klare det?
Bluelight
Det viktigste må jo være å holde liv i filterbakteriene. Og da må jo pumpen stå å gå i en bøtte med vann,vet ikke hvordan dere skal klare det?


Ehhh, så du mener å flytte med fisk e umulig? Har da gjort det flere ganger før, uten å ha tenkt noe videre på filterbakteriene. Det som er annerledes denne gangen, er den lange strekningen, og d faktum at d er midt på vinteren.
ja har forstått det slik at disse bakeriene for kan dø om pumpen ikke er oppe å går. Og da blir det som å starte akvariummet på nytt,innkjøringsfase. Håper selvfølgelig at jeg tar feil..lol.skremmer jo vettet av deg. Fikk vite det da eg selv skulle flytte et akvarium og det var bare snakk om i samme by.
Hær e et lite utdrag fra da jeg skulle flytte.

Hvis det ikke er langt unna og du er rask, og kommer deg fort hjem med filteret slik at tiden det er avslått er så kort som mulig, så kan du nok berge filterbakteriene.

Det du må passe på, er å legge filteret i en pose akvarievann og knytte godt igjen. Da tørker ikke filteret ut. Så når du kommer hjem, fyller du en bøtte med vann (passe temperatur) og setter i gang filteret i denne bøtta slik at det står og går mens du setter opp akvariet på nytt og gjør alt klart. Da får filterbakteriene det livsnødvendige oksygenet de trenger for å overleve.

Husk at du bør sette klart vannet du skal bruke til akvariet hjemme i bøtter eller lignende, for fiskene du overtar kan ikke plumpes rett ut i kranvann. Det bør settes dagen i forveien.

Isoporeske
stikk innom en dyrebutikk og be om en sånn eske de får tilsendt fisk i. De Holder godt på varmen. Plass til mange fiskeposer i en sånn eske.

Fyll en liten fiskepose eller en brusflaske med vann på 35 grader, og sett denne midt blandt fiskeposene i eska. Da holder varmen seg bedre.

Varm opp bilen før du tar kassa med fiskene inn i bilen.

Og dropp gjerne å mate fiskene 1 - 2 dager før transport, så blir det mindre forurensning i posene.
Pumpe under flytting.
Neida du skremmer ikke vettet av meg. Jeg syntes bare det hørtes litt vel hysterisk ut, hehe.... Har flyttet 5 ganger, med fisk på slep, og aldri gjort annet enn å legge pumpa i en pose. Har gått knirkefritt alle gangene det. Blir jo uansett ikke snakk om å starte akvariet på nytt. For det første skal jeg jo ikke overta fisker. Det er kun mine egne som skal med. Har jo uhorvelig mange liter av akvarievannet i posene / bøttene etc. som jeg flytter fiskene i. Har jo også godt innkjørte planter, stener, huler, nips, for ikke å snakke om grus / sand. Har også to akvarier stående, i full vigør, allerede dit jeg skal flytte.
Skal la pumpa ligge i vann på turen, takk for det tipset! Ellers er det d med temperatur og oksygen som bekymrer, siden jeg skal flytte et stykke. (Ja,ja, i Finnmarksmålestokk er det jo bare en svipptur, hehe. Er Finnmarking sjøl).
singel pakk de største fiskene 5+ cm om det er yngel så kan flere gå i samme pose. ikke ha for mye vann i posen, bedre med mye luft enn mye vann... og sett dem i isopor kasset, ikke tenk og sett dem i noen andre kasser. hmm filteret vet jeg ikke om jeg vil diskutere engang, men frakt det med deg du så går det nok bra om du kan pakke det litt inn så det har litt temp er jo det bra da.
Isoporkasser
cara79
stikk innom en dyrebutikk og be om en sånn eske de får tilsendt fisk i. De Holder godt på varmen. Plass til mange fiskeposer i en sånn eske. Fyll en liten fiskepose eller en brusflaske med vann på 35 grader, og sett denne midt blandt fiskeposene i eska. Da holder varmen seg bedre.


Har tidligere basert meg på kjølebager, men skal dra innom en zoo-butikk og spørre om en sånn eske eller to. Og det med "varmeelementer" i blandt fiskeposene, skal jeg og ordne. Flotters!
Hvor mange fisk i hver pose.
saffen
singel pakk de største fiskene 5+ cm om det er yngel så kan flere gå i samme pose. ikke ha for mye vann i posen, bedre med mye luft enn mye vann...


Ouch, singelpakke alle over 5 cm....... Var redd for noe sånt, hehe. Joda, fikk heldigvis med meg at det er bedre med mer luft enn vann. :o)
jepp over 5 cm ja... det er vel kanksje minuset med og ha mye fisk ja hehe.. men det er sikkrere det. mye sikrere. og da har vær fisk mye luft som den slipper og dele med andre.
du bør helst ikke bruke annet enn isopr kasser no på denne tiden når det er så kaldt. tja jo kanskje kjølebag den vil jo også holde på varmen da. men synker tempen på vannet for mye dør fisken. så slike kasser man har til og oppbevare ting i ikke noe lurt nei.. heller ikke bøtter. da disse blir for nedkjølt.
Flytting av stor fisk
saffen
heller ikke bøtter. da disse blir for nedkjølt.


Hadde evt tenkt å putte bøtta (den er vel 5 liter) i kjølebag/isoporeske. Har vanskelig for å putte en panser-/øreål på over 15 cm i en pose...... For ikke å snakke om Plecoen på 15 cm. Den blir veldig stresset når den ikke får "strekke helt ut" og fortsatt ha litt plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap