Oppstart av akvarium

Hei
Har planer om å sette opp et akvarium et akvastabil 128 liters.
Resten av utstyret mangler jeg. Men etter en del lesing på web har jeg
dannet meg en ide om hvordan jeg vil ha det, det jeg trenger litt råd om er
utsyret jeg mangler pluss fiskesammensettningen.

Utstyr har jeg tenkt på
utvendig filter enten Eheim Pro I 2222 Spesial eller Eheim Pro I 2224 Spesial
ser at 2222 er for akvarium opptill 150 liter men mens 2224 passer til akvarium optill 250 liter, prisforskjellen er liten, hva har dere ville valgt?

Til oppvarming har jeg tenkt på varmekabel, men ser at den har en annen oppgave en å holde vantemperaturen stabil, så da lurer jeg på hvor stor varmekolbe jeg trenger til akvariet på 128 liter.

Som bunn materialet går jeg for biltemasand da jeg har tenkt å ha en del Kuhlii-ål. Planen er et akvarium for Kuhlii-ål, med noen andre fisker i tillegg.

Fisker jeg har tenkt på:

5-10 Kuhlii-ål
2 Ancistrus
6 guppy

Går disse fiskene sammen? blir det formange fisk i akvariet?


Noe jeg har glemt som er viktig ??






Ville uten tvil gått for et filter som passer opp til 250 liter. Produsentene overdriver kapasiteten, så en bør alltid halvere det produsentene oppgir Dessuten er det plett umulig å få "for mye" filtrering, så større er alltid bedre.

Varmekabel er fint om du skal ha sand (anbefaler det pga kuhliiene), og ikke vil ha sandsnegler. Du bør nok ha varmekolbe i tillegg. Det anbefales fra 0,5 - 1 watt per liter. En 100 watt varmekolbe skulle passe veldig bra.

Jeg synes fiskesammensetningen ser bra ut, og synes absolutt ikke at det er for mange fisk i en 128 liter.

Synes dette høres veldig bra ut, jeg! Moro med folk som virkelig gjør litt research før de handler inn levende dyr

regner med at du har fått med deg innkjøringsperioden på akvariet/filteret også.
Takk
Takk for tilbakemeldingen, da blir det handel av utstyr til helgen
og fisker en gang i februar


blir jo ikkeno fisk i et kar på 128 jeg har 30 fisker i karet mitt på 90liter
Jeg syntes det virket litt tynt med fisk det er et ganske stort akvarium har du sett på black molly, platy, kardinal tetra (syntes de er veldig fin), eller kampfisk men hvis du skal ha kampfisk kan du ikke ha guppy ettersom de vil finne nippe hverandre

Jeg vil og annbefale en fin bakgrunn for det gjør store forskjeller tro meg
Ellers ville jeg godt for fisk som har mange fine farger

Du kan og gå på kunnskap -> fiskebasen og søke på fisk til akvariumstørrelsen her i forumet

Otto hvis du søker på de er de veldig kule syndes jeg og biltema sand er genialt (har det selv)
Dårlig start/ plante næring
Da er helga over og av det jeg skulle handle ble det kun timer til lysarmaturet.

Har fått bestilt en del av utstyret på web, så jeg er i gang.
Biltema var tom for sand så jeg venter på at de får inn ny sand.

Noen som har råd angående plantenæring? er det noe jeg må/bør ha eller
er det ikke så viktig? Vurderer Tetra initial sticks.

Har sett etter javamose i de lokale dyreforetninger, er dette en vanskelig plante å få tak i?

Noen som kan anbefale noen planter?


Når det gjelder fisker er jeg veldig fasniert av Kuhlii-ål og tror jeg går for 10 stk av den.

Planter med kraftig rotsystem vil gjerne ha næringen rundt røttene, men de fleste planter krever flytende næring. Selv bruker jeg Tropical Aqua Care, men uansett hvilken næring du velger så reduser den anbefalte doseringen til en fjerdedel til å begynne med så kan du heller øke etterhvert om det blir behov for det. Jeg har mye planter i mine kar, men behøver ikke bruke mer enn halv dose siden jeg har lite lys og plantene derfor har mindre behov for næring.

Velg gjerne planter som er lette å få til og som tåler lite lys. Javamose er en slik plante. Den vokser seg lett fast på kokosnøtthuler og røtter. Kan også anbefale Vallisneria spiralis 'Tiger' som har vist seg å være en veldig villig plante her hos meg. Alle de plantene jeg har i karene mine er forresten villige og lette å få til

Har de ikke de plantene du er ute etter i butikken så kan du be de om å bestille for deg. Ellers så er Rubrikk her øverst på siden et godt sted å begynne.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap