Reparasjon + oppstart av akvarium

Hei alle sammen!

Dette er da min første post på dette forumet Det har seg da slik at i går slo jeg til å kjøpte meg ett brukt akvarium på finn, for å starte opp igjen med noe av det jeg var mest fasinert av i barndommen, nemlig akvarium!

Jeg fant frem den gamle matematikk-kunnskapen fra barneskolen, som jeg i den tid sverget på at jeg aldri ville få bruk for og regnet ut volumet til nyinnvinningen. Etter mine beregninger ble det 120 liter. Akvariet er 6 kantet. Jeg fikk med lys, pumpe, 2 håver, 2 "fødestuer" dekorasjoner m.m. til den nette sum av 200,- kr

Jeg ble selfølgelig veldig førnøyd! Men det var en liten hake ved det hele, at akvariet hadde en lekasje i den ene silikonfugen mellom to av glass"veggene". Så hvordan bør jeg gå frem ang dette?

En annen liten nedtur var også at en av pyntelistene nede ved kanten manglet. Dette var bare en enkel sort kant, men det er noe som gjør seg en del for å si det sånn....

Så er det noen som vet hvor man kan få kjøpt "reservelister"?

Ellers kommer jeg til å fotoblogge dette prosjektet mitt på siden min (som kommer snart)

Ha en fortsatt fin dag å takk for alle svar, tips eller råd ang fremgangsmåter på mine spørsmål eller generelt oppstart av mitt lille utsnitt av naturens verden som dere måtte komme med!
Glemte også å spør om hva som er den beste måten å gjøre rent akvariet for alger før jeg setter det i drift, og hva kan jeg gjøre for å unngå alger?

Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal lage bunnen? Hadde planer om å bruke sand fra enten strandkanten eller ei elv. Hva anbefaler dere?

Og hvordan kan jeg på best mulig måte beskytte bunnplata fra å slå sprekker?
Hei å velkommen !
jeg kan prøve å svare på dine spørsmål men det kommer sikkert noen andre som kan det bedre enn meg ettervært.
Du må fjerne gammel silikon med tapetkniv og legge inn en ny stripe silikon jeg mener å ha lest at de bruker fyrstikker til å legge mellom glassene men er ikke sikker. reservelister får du sikkert bestilt gjennom dyrebutikk hvis du vet navnet på karet.
Er det mye alger i karet er det bare å skrubbe jeg bruker filtervatt og skyll ut algene før du tar det i bruk ikke bruk såpe.
I bunnen av karet kan du legge en tynn isopor plate for å skåne bunnplata.
Mange bruker sand de har funnet ute men jeg bruker blåse sanda fra biltema. Hvis jeg skulle ha brukt sand ute ville jeg vasket den godt å latt den stå i en bøtte med vann i ca. 1-2 uker , målt vannverdier for å se om sanden endre vannverdiene , har den ikke endret vannverdiene noe særlig hadde jeg brukt den.

Hva man skal ha som bunnsubrat spørs jo åssen fisk man skal ha feks corydoraseer må ha sand pga bartene osv
Takk for svar

Har så vidt hørt at om en av fugene begynner å lekke så er det bekymringsgrunn for at de andre også vil gjøre det... er dette tilfelle? Er det mulig å "forsterke" alle de andre fugene for å unngå at flere begynner å lekke, eller burde jeg bytte alle fugene fra grunnen av?

Om jeg må bytte alle fugene, vil ikke det være ett tidkrevende å vanskelig prosjekt? Håper noen har erfaringer her
Det finnes en del tråder om dette med skifte av silikonfugene rundt på forumet, blant annet denne. Søk, les og bli vis

Jeg har aldri behøvd å gjøre noe sånt selv, men det anbefalte ser ut til å være å skjære vekk silikonen på innsiden så godt som mulig, avfette med aceton og så påføre et nytt strøk. Det er altså ikke nødvendig å fjerne det som er mellom glassplate-endene, bare det som ligger åpent på innsiden.

Ellers så har vel Ritus gitt gode råd. Har selv hentet sand fra stranden, men det lønner seg å teste om den påvirker vannet på noe vis. For å fjerne alger bruker jeg den grove siden på slike kjøkkensvamper man får kjøpt ti av i pakken (obs obs pass på at de ikke er behandlet med vaske- eller skuremiddel), men det finnes mange andre metoder også, men hold deg til mekanisk fjerning. Vaskemidler er fy-fy.

Om du ikke får bestilt en original list så er det vel ingen sak å kjøpe en tynn trelist, tilpasse den, male den og montere med silikon.
Lister
Fikk akkurat en telefon fra den lokale dyrebutikken. Å de hadde snakket med fabrikken, å kunne ikke levere lister....

Hva skal jeg gjøre? Jeg tror ikke å lage noen av treverk blir bra.. Jeg er perfeksjonist.. :P
Du kan stikke innom en velassortert hobbybutikk og kjøpe deg styrenplast.
Kanskje størst sjangs hos en butikk som driver med tog og plastmodeller. De selger det i flak på A4 størrelser i flere tykkelser. Det er enkelt å skjære i, Bruk en stållinjal og en tapetkniv slik at du får rette kanter. Så er det bare å spraye rett farge oppå.
Hva trenger jeg egentlig?
Jeg var på dyrebutikken sist lørdag og kjøpte masse forskjellig. Jeg er nybegynner, så jeg ba hun ekspiditrisa om å plukke frem alt jeg trengte så jeg ikke skulle tabbe meg ut... Men jeg har en følelse om at hun proppet på meg dyrt stæsj som jeg egentli ikke trenger. Jeg har mulighet å bytte dette, så jeg lurte på om noen hadde lyst å ramse opp det NØDVENDIGE for å drifte ett normalt ferskvann's akvarie. Jeg føler ikke for "fancy stæsj", for jeg vil holde budsjettet så lavt som mulig.

Hun prakket feks på meg akvariumssalt, er dette noe jeg trenger.. seriøst..?

Har også en fornemmelse om at jeg kan få alt det utstyret mye rimeligere på nettet enn i en fysisk butikk... har jeg rett her, eller er jeg veldig veldig dum? :P
Saltet synes jeg at du skal levere tilbake. For det første så er det ikke behov for å salte ferskvann med NaCl og for det andre så er akvariumsalt uforholdsmessig dyrt når det nesten er identisk med vanlig bordsalt kjøpt på kolonialbutikken. Den eneste gangen salt har noen hensikt er som støttebehandling ved enkelte sykdommer. Her er en veldig bra artikkel om du ønsker å sette deg skikkelig inn i dette. Finnes også masse informasjon i forumet om du søker litt.

Vannforbedringsmiddel er også noe butikkene mener er absolutt nødvendig, men som ikke nødvendigvis er det. Dette er middel som fjerner klor og tungmetaller fra vannet. Heldigvis er det de fleste steder i Norge så bra vann at det ikke skulle være nødvendig å bruke det. Har du nye kobber-rør i huset, bruker vann fra varmtvannsbereder eller får vann fra et vannverk som klorer vannet så bør du muligens bruke det. Ellers så unngår man som oftest slike problemer ved å la kaldt vann renne litt før det tappes i bøtter dagen før det skal brukes. Da unngår man å bruke vann fra varmtvannsbereder og eventuellt vann som har blitt stående i rørene og tatt opp kobber. Bøtter som står et lunt sted tempereres over natten og klor luftes naturlig ut. Gjør du slik så trenger du ikke bruke det, men ha gjerne en flaske stående for sikkerhets skyld. Det kan jo hende du får bruk for den i en nødsituasjon. Det må også sies at dette produktet bør brukes når man har vesen som er ømtåelige for klor og tungmetaller i vannet, for eksempel enkelte reker. Selv så er jeg tvunget til å bruke det, selv om jeg lufter ut vannet over natt, ellers så klør fiskene mine.

Utenom dette så er det ikke mer du behøver å tilsette vannet før du har bestemt deg for hvilke fisk du skal ha. Går du ut fra vannverdiene i kranen din og velger fisk ut fra det så trenger du ikke gjøre noe mer, men krever fiskene dine andre verdier så må du tilsette det som skal til for at vannet skal passe fisken. Dette er altså noe du ikke behøver å tenke på før du har plukket ut fiskene. Sjekk i fiskebasen at fiskene du ønsker å skaffe deg passer overens når det gjelder vannverdiene.

Utenom dette så er det viktig med to vanntester til å begynne med. Det er test for nitritt og for ph. Senere kan du eventuelt supplere med flere som nitrat, gh og kh.

Mat til fiskene må du også vente med til du har bestemt deg hvilke du skal ha.

Lys, pumpe og håv hadde du så jeg. Vær bare obs på at lysrør, og eventuelle tennere, bør skiftes ut årlig. Gamle lysrør kan blant annet trigge alger og gir heller ikke optimalt lys for plantene. Du trenger også varmekolbe, bunnsubstrat (Anbefaler sand siden det gir større frihet i valg av fisk, blåsesand fra Biltema er mye brukt. Søk i forumet for mer informasjon om den.) og planter om du vil ha det, og fiskene du bestemmer deg for også trives med det.

Ellers så har du rett i mistankene dine, det meste er billigere på nett Nettbutikker ligger under lenker her øverst, men anbefaler deg i tillegg å søke i forumet på de enkelte slik at du ser hva slags erfaringer andre har med de forskjellige.
Tusen tusen takk for svar!

Jeg greide også å kjøpe svart sand hos dyrebutikken. Dette er noe jeg tror jeg angrer på...

Vurderer å bytte denne ut med natursand som du snakker om her.

Men kort oppsummert ditt innlegg så trenger jeg ikke tilsette vannet mitt noe som helst? (tatt i betraktning at ikke fiskene har spesielle behov)

Syntes det var umennesklig dyrt i lengden med alle tilleggene:P

Har som sakt en 120L, og kjøpte 250w kolbe. Dette går vel også fint?

Bare lurte på om denne vil trekke mer størm? Eller om den trekker mer strøm men ikke står på like lenge som de med lavere w, og dermed er det likegyldig hvilken kolbe w jeg velger? (dette ble kansje en litt stressende å rar settning..)
Det hadde nok holdt med en 100 watts kolbe. Det vanligste ser ut til å være å regne en halv til en watt pr liter så lenge karet ikke står på et kaldt rom. Det vil si at du kan spare inn litt der siden flere watt ofte innebærer flere kroner også Når det er sagt så kan det faktisk lønne seg å spandere litt ekstra kroner på varmekolbe om det er snakk om å velge et bedre merke. Mye dårlige kolber rundt omkring. Selv har jeg etterhvert byttet ut alle mine med Jäger sine.

Tror ikke du merker noen forskjell på strømforbruket om du bruker en kolbe på 100 w eller 250 w siden det da antagelig går raskere å varme opp vannet med flere watt og at den derfor kobler fortere ut igjen også.

Mye av den sorte sanden som selges på dyreforretninger er faktisk farget (og fargen forsvinner over tid) og i tillegg har jeg opplevd at det har dreid seg om knust stein, dvs sand som er så skarp i kantene at fisk som siler sanden kan skade gjellene sine. Du bør derfor være sikker på at den er rund i kantene før du eventuelt satser på den.

Ellers så har du forstått meg rett, fiskene lever fint i rent vann uten tilsetninger. Tenkte også jeg måtte nevne at du ikke må putte fisk i akvariet før filteret har kjørt seg inn. Det tar normalt en 4-5 uker. Det tomme akvariet mates med litt fiskefôr et par ganger i uken slik at filterbakteriene formerer seg godt og takler belastningen når fiskene skal inn i karet. Hva som foregår i filteret under innkjøring kan du lese litt om her og her.
Kolbene hadde samme pris uansett w

Merket var prodac. Tok også med meg filteret mitt som følgte med det brukte karet, å lot ekspertene se på det :P Fikk vite at det filteret kunne bare kastes.. Så hva burde jeg anskaffe meg... noen forslag?
Utvendig filter sparer deg for mye arbeid og stjeler ikke plass innvendig i karet.

Det aller viktigste å tenke på når du velger filter er at produsentene er veldig optimistiske når det gjelder hvor mye et filter takler. Du bør derfor halvere produsentens anbefalinger når det gjelder størrelsen på karet filteret er ment å takle. Det vil si at du bør velge et filter som oppgis å passe til et akvarium på rundt 240 liter.

Når det gjelder merker så er det vel udiskutabelt Eheim som har de beste utvendige filtrene. Innvendig så virker det som om Fluval er hakket bedre. Selv har jeg Fluval både innvendig og utvendig, men har modifisert de innvendige og bruker filtermaterialet fra Eheim i de utvendige.

Det finnes en god del andre merker der ute. Kan lønne seg å søke litt på forumet før du kjøper noe.

Når det gjelder Prodac så har jeg ikke brukt noe utstyr fra de, men er det samme kvaliteten på dette som på alt det andre de fører av fôr, tester og tilsetningstoffer så ville jeg holdt meg langt unna det. Min mening da ;b
Ja får se hva det blir til Nå kjøpte jeg varmekolben fordi de hadde salg i den butikken og da fikk jeg kolben til 149 (ord pris 349,-) Du har sikkert vært der "Tante Astris", nemlig tropehagen på roseby

Sitter forresten nå å starter opp foto-bloggen min av dette akvarie prosjektet (reklame reklame for siden min!!) så den skal bli ofte oppdatert de som vil kan følge med på fremskrittene på www.sponas.no

Bare klikk dere gjennom prosjekter - avarium ( har ikke lagt inn mer på sia enda, da den er rimelig nylansert) :P
CoMAN
"Tante Astris"


Sorry, skriveleif! Selvfølgeli skal det være "Tante Astrid"

Hehe, punktlighet er viktig :P :P
Nå først så jeg at du holder til i nabolaget!

Ja, har vært på den butikken og må bare si at det ikke er min favorittbutikk for å si det pent. Buddy-butikken derimot får gode skussmål fra meg

Få klikke meg inn og følge med på bloggen.
Hehe, ja du får bare kikke

Liker buddy jeg også. har vært der en del ganger nå
http://www.koiplex.no/display.aspx?menuid=0&prodid=34

Tror du/dere dette passer bra for mitt formål?

Noen som har prøvd det?
Det tar litt plass, som alle innvendige filter gjør, men er stillegående og lett å holde rent. Vannmengden kan også reguleres, noe jeg synes er et stort pluss. Har selv samme filteret i 1+, 2+ og 3+ og regner med at 4+ ikke er noe dårligere.

Her kan du lese en produktomtale om disse filtrene. Anbefaler at du modifiserer det med blåfilter. I tillegg til å gi enda større filterkapasitet så blir det også yngel- og rekesikkert. Har modifisert alle mine
Jeg har planer om å kamuflere pumpen ved bruk av høye planter. Dessuten vil jeg har god sirkulasjon, noe jeg har en forståelse av at utvendige filter ikke er like gode på. dessuten vil jeg ikke bruke så masse penger enda Har fått tips om at en kombinasjon av utvendig og innvendig er opptimalt.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD2011
Reklame for plussmedlemskap