- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tanganyika ciklider - oppstart
Tanganyika ciklider - oppstart
Inaktiv bruker
Har akkurat satt opp et Tanganyika-kar etter nesten 20 år i dvale.
Det dreier seg om et 200 liters AkvaStabil m/ramme. Nesten 25 år gammelt, men tett.
Har innredet karet med runde stener som jeg henter i elv som rennet ut i Mjøsa. Fylte opp med vann og lot det gå en snau uke før jeg satt inn 4 Citron ciklider (Neolamprologus Leleupi).
Har litt lav Ph i vannet her, så jeg tilsetter et salt fra Tetra. Ph er nå ca 7,5 - 8. Venter på en sending fra WebZoo (AS Instant Cichlid salt). Dette er, så vidt jeg kan skjønne både billigere og i alle fall ikke dårligere en saltet fra Tetra. I tillegg er jo prisen en helt annen.
Leleupiene har gått i karet en uke nå, og det er fremdeles en del jaging. Spesielt er nok en "prygelknabe" for den mest aktive/aggressive. Vi får se hvordan dette utvikler seg.
Har tenkt å fylle på med 5-6 Julidochromis Marlierli. Kan dette skape mye ufred i karet??
Har også et ønske om å få oppi en liten flokk (5 stk) Tropheus Duboisi. Er dette en mulig kombinasjon, eller vil det bare bli krangel? I så fall får heller Citronene forsvinne.
Filteret er en Eheim 2215, altså mere enn kraftig nok.
Fint om noen kan ta seg tid til å svare på dette.
Paal
Det dreier seg om et 200 liters AkvaStabil m/ramme. Nesten 25 år gammelt, men tett.
Har innredet karet med runde stener som jeg henter i elv som rennet ut i Mjøsa. Fylte opp med vann og lot det gå en snau uke før jeg satt inn 4 Citron ciklider (Neolamprologus Leleupi).
Har litt lav Ph i vannet her, så jeg tilsetter et salt fra Tetra. Ph er nå ca 7,5 - 8. Venter på en sending fra WebZoo (AS Instant Cichlid salt). Dette er, så vidt jeg kan skjønne både billigere og i alle fall ikke dårligere en saltet fra Tetra. I tillegg er jo prisen en helt annen.
Leleupiene har gått i karet en uke nå, og det er fremdeles en del jaging. Spesielt er nok en "prygelknabe" for den mest aktive/aggressive. Vi får se hvordan dette utvikler seg.
Har tenkt å fylle på med 5-6 Julidochromis Marlierli. Kan dette skape mye ufred i karet??
Har også et ønske om å få oppi en liten flokk (5 stk) Tropheus Duboisi. Er dette en mulig kombinasjon, eller vil det bare bli krangel? I så fall får heller Citronene forsvinne.
Filteret er en Eheim 2215, altså mere enn kraftig nok.
Fint om noen kan ta seg tid til å svare på dette.
Paal
Postet 16.01.09 kl 16:08
Instant cichlid er et bra produkt, brukte det da jeg hadde tanganyika. Drøyt i bruk og produktet holder hva det lover.
Med 200 liter til rådighet så er jeg redd planen din innebærer for mye fisk. Skal du ha tropheus så er det gruppefisk og de vil i så fall okkupere hele akvariet alene.
Hvis du beholder leleupiene så kan du ha en art til, vil da heller anbefale julid. transcriptus enn marlieri. Den er mindre og noe roligere enn marieri og således en bedre match med leleupi.
Med 200 liter til rådighet så er jeg redd planen din innebærer for mye fisk. Skal du ha tropheus så er det gruppefisk og de vil i så fall okkupere hele akvariet alene.
Hvis du beholder leleupiene så kan du ha en art til, vil da heller anbefale julid. transcriptus enn marlieri. Den er mindre og noe roligere enn marieri og således en bedre match med leleupi.
Postet 16.01.09 kl 19:40
vi si meg enig her med Liv H. 5 dubber vil nok kanskje bli litt lite 20 + heller spør du meg da. lelupie er liten hissig propp ja. har hatt dem selv sammen med andre fisker da også dubber det var vel egentlig ikke no stort problem litt jaging var det men ikke noe voldsomt så ja den kombinasjonen kan gå bra. men igjen 5 dubber vil jeg si er forlite og karet ditt blir nok kanskje da også litt lite, joda dubber er den eneste troffen som kan gå i mindre kar men den skal også ha plass og bør som sagt være flere. så enten større kar eller skippe dubbene og gå for noen min dre arter som går med lelupiene.
Postet 16.01.09 kl 21:14
Inaktiv bruker
Svar til liv h og saffen
Takk for svar!
Dersom jeg må velge, velger jeg nok Julidochromisene (Marlieri eller Transcriptus)
Hva gjelder Tropheus, sakser jeg følgende fra fiskebasen:
"Holdes parvis, eller i stim. Duboisi kan holdes i mindre stimer enn andre tropheus. Det beste er å holde en stim på 5-15 eksemplarer, da et harmonisk par er vanskelig å få tak i. Kan holdes i kar på minimum 128 liter, men det vil etter hvert bli for lite for en voksen stim. Et kar på over 200 liter er ideelt."
Av dette trekker jeg følgende slutning: 200 kan være litt lite, men bedre enn 128!
Jeg har imidlertid merket meg hva som er skrevet om Tropheus før i Forumet, så jeg mer enn aner at 200 er litt i det minste laget, men det var håpet om å få inn noen Tropheus da!!
Har ikke særlig plass til et større kar, for det jeg skal ha, skal stå i stua. Vi må jo se disse fiskene!!
Flere tips??
Legger ved et par bilder tatt i kveld. Jeg skal ha en mørk/svart bakgrunn ellers blir det ikke så store endringer.
Har slått meg at 200 liter burde være 50x40x100 (bxhxl). Da blir det litt mer plass for fiskene foran steinene.
Dersom jeg må velge, velger jeg nok Julidochromisene (Marlieri eller Transcriptus)
Hva gjelder Tropheus, sakser jeg følgende fra fiskebasen:
"Holdes parvis, eller i stim. Duboisi kan holdes i mindre stimer enn andre tropheus. Det beste er å holde en stim på 5-15 eksemplarer, da et harmonisk par er vanskelig å få tak i. Kan holdes i kar på minimum 128 liter, men det vil etter hvert bli for lite for en voksen stim. Et kar på over 200 liter er ideelt."
Av dette trekker jeg følgende slutning: 200 kan være litt lite, men bedre enn 128!
Jeg har imidlertid merket meg hva som er skrevet om Tropheus før i Forumet, så jeg mer enn aner at 200 er litt i det minste laget, men det var håpet om å få inn noen Tropheus da!!
Har ikke særlig plass til et større kar, for det jeg skal ha, skal stå i stua. Vi må jo se disse fiskene!!
Flere tips??
Legger ved et par bilder tatt i kveld. Jeg skal ha en mørk/svart bakgrunn ellers blir det ikke så store endringer.
Har slått meg at 200 liter burde være 50x40x100 (bxhxl). Da blir det litt mer plass for fiskene foran steinene.
Postet 16.01.09 kl 22:26
Det ble fint, flott at du har laget to litt adskilte steinrøyser. Det gjør det lettere for fiskene å danne naturlige revir. Hvis du vil ha planter er crinum, anubias og vallisneria gode valg. De tåler vannet disse fiskene skal ha og får være i fred for fisken. Lettere å holde algene unna med litt planter i karet.
De fleste tanganyika fisk graver, så skal du gjøre det ennå mer optimalt for fisken så er sand genialt. Kjøper du en med kalk i så hjelper det deg også å holde Ph oppe. PH bør ligge over 8 for disse fiskene.
De fleste tanganyika fisk graver, så skal du gjøre det ennå mer optimalt for fisken så er sand genialt. Kjøper du en med kalk i så hjelper det deg også å holde Ph oppe. PH bør ligge over 8 for disse fiskene.
Postet 16.01.09 kl 23:00
Endret: 16.01.09 kl 23:02
joda for all del paal dubbene kan holdes i mindre gruppen enn andre tropheuser men min/vår erfaring med tropheuser nesten uannsett hvilken type av dem vi har hatt så er det at er det lite med fisk i karet så farger de ikke helt ut. og når vi puttet mere fisk i kom fargene og masse lek. de ble rett og slett for ensome.greit det var en 540 l kar dette med en gruppe på 16 luangwa og 10 leptosomer. men rød fargen til luangwaene forsvannt når vi flyttet på leptosomene og kom igjen når vi flyttet dem tilbake i karet igjen.lite liv var det i dem og da. Men som sagt dette er vår erfaringda. Men har jo også sett mye rart i forskjellige kar da så hehe 1 pempa og 2 dubber og 2 frontosa sammen med noen malawi, må innrømme at jeg nesten begynnte og grine. og er i liten tvil om at eieren av dette karet helt hadde peilling på hva han hadde i karet sitt.
Postet 17.01.09 kl 01:42
Inaktiv bruker
Svar til liv h
Jeg har egentlig bestemt meg for at jeg ikke skal ha planter. Så vidt jeg vet, er det ikke mye av den slags i Tanganyikasjøen. Jeg har imidlertid tenkt litt på alger, og feiget ut litt ved å sette inn 2 små Ancistrus. De jobber intens med saka, og jeg kan foreløpig ikke se noe alger.
Har bestilt AS Instant cichlid salt, og regner med å holde Ph og Gh under kontroll med dette. Det kan jo hende at jeg legger inn litt sand etterhvert. Må imidlertid se om akvariehobbyen fenger like mye som forrige gang. Da kan jo dette ta helt av!
Har bestilt AS Instant cichlid salt, og regner med å holde Ph og Gh under kontroll med dette. Det kan jo hende at jeg legger inn litt sand etterhvert. Må imidlertid se om akvariehobbyen fenger like mye som forrige gang. Da kan jo dette ta helt av!
Postet 17.01.09 kl 15:20
Inaktiv bruker
Kommentar til saffen
"Men har jo også sett mye rart i forskjellige kar da så hehe 1 pempa og 2 dubber og 2 frontosa sammen med noen malawi, må innrømme at jeg nesten begynnte og grine. og er i liten tvil om at eieren av dette karet helt hadde peilling på hva han hadde i karet sitt."
Jeg har jo sett en del på innmeldte akvarier den siste tida, og kan vel si at jeg har sett mye rart!
Har mest sans for akvarier som tar for seg spesielle biotoper. Da blir planter og skifersteiner litt galt i et Tanganyikakar.
Hva gjelder dubber i 200 literen, er det mye som tyder på at jeg vil forsøke med en liten flokk. Dersom dette tar av, kan jeg nok få plass til et kar som er 120 - 140 cm langt. Bruker jeg 50 bredt og 40 høyt, blir det jo 240 - 280 liter, men det er nok maks av hva jeg kan få plass til.
Har laget et kar før, så det bør vel gå bra. Enklest å bruke vannfast finer i bunn og 3 sider. Kan jo kle det med glass på innsiden. Det var faktisk ganske enkelt.
Får se hvordan dette utvikler seg
Jeg har jo sett en del på innmeldte akvarier den siste tida, og kan vel si at jeg har sett mye rart!
Har mest sans for akvarier som tar for seg spesielle biotoper. Da blir planter og skifersteiner litt galt i et Tanganyikakar.
Hva gjelder dubber i 200 literen, er det mye som tyder på at jeg vil forsøke med en liten flokk. Dersom dette tar av, kan jeg nok få plass til et kar som er 120 - 140 cm langt. Bruker jeg 50 bredt og 40 høyt, blir det jo 240 - 280 liter, men det er nok maks av hva jeg kan få plass til.
Har laget et kar før, så det bør vel gå bra. Enklest å bruke vannfast finer i bunn og 3 sider. Kan jo kle det med glass på innsiden. Det var faktisk ganske enkelt.
Får se hvordan dette utvikler seg
Postet 17.01.09 kl 15:30
Endret: 17.01.09 kl 15:31
120x50x40=240. jo større jo bedre da.. finnes mye rart ja.. i tangyanika er det mye stein og sand bunn. men skifer steine r jo da men det kan jeg tåle,biotopene opptar ergentlig ikke meg så mye iallefall da. men det bør jo ikke være for mye planter da, det har ikke vi iallefall en plante i vært kar for og pynte opp litt. Men når man begynner og blande fisk det blir feil spør du meg,greit at malawi og tangyanika har likt vann men det skal allikavel ikke blandes da da men tanke på mat ialle fall for troffene sin del som må/skal ha mye spirulina som ikke alle andre skal ha.
Postet 17.01.09 kl 23:12