Helle's akvarier

Selskapsakvarie på 120 liter

[External Image]

Akvariets beboere:
30 Neontetra
10 Sebrafisk
5 Siamesiske algeetere
6 Praktbotia
3 Kuhlii-ål
3 Golden otocinclus
1 Black Ghost
1 Fjellbekksmerling

Det er en del fisk der som kommer til å vokse ut av karet ganske snart, så jeg håper å få kjøpt meg et 540 liter til sommeren. Først må jeg bare spare nok penger Beboerne som flytter ut blir da Siameserne, Praktbotiaene og Black Ghost.

Neontetra:
[External Image]

[External Image]

Sebrafisk:
[External Image]

[External Image]

Siamesisk algeeter:
[External Image]

Praktbotia:
[External Image]

[External Image]

Black Ghost:
[External Image]
Jeg har dette filteret, Tetra Ex. 1200 utvendigfilter, så det er god filtrering i karet da tror jeg i alle fall

Veldig greit filter syns jeg, har akvarie på soverommet, og det bråker ingenting Har ikke renset det enda, stått et år, så kanskje på tide..
Heisann!
Moro med nye tråder og bilder
Velkommen med egen tråd,ser du har vært medlem snart ett år,fine fisker og fint akvarium

Mvh
Her var tråden min jo, den hadde jeg helt glemt..

Har nettopp kjøpt meg 240 liter, og holder på å gjøre den klar nå. I dag har jeg festet på plass innvendig bakgrunn, samt varmekabler..

Var ganske vanskelig å få skjært btn slimline bakgrunnen, men det gikk til slutt.. Brukte lang tid for å få det rettest mulig, gikk ikke å følge strekene bakpå, for de var ikke rette..

Jeg hadde egetlig bestillt to 50 cm brede, og en 20 cm bred, men jeg fikk to x 10 istedet for den på 20.. Litt merkelig at nettbutikken ikke spurte meg om det var ok, menmen.. Resultatet ble jo greit uansett

Første bilde er fra alt som ble skjært vekk fra den ene 10 cm delen.
Andre bilde er fra det er tilpasset.
Tredje bilde er fra etter jeg har silikonert det på plass.
Monterte også varmekabler, men syns det var litt for lite i forhold til karet, så jeg tok litt mindre bølger der røttene skal ligge.. Håper det blir greit.. (bilde 2)

Festet det opp på siden av karet med silikon (se bilde 1). Vurderer å male det svart litt på utsidensiden, slik at det blir sjult fra utsiden. Sånn 2 cm inn på karet. Får tenkte litt på om jeg kommer til å få det til pent.

Har også festet moonlight, festet det oppe i armaturet, på en måte slik at det enkelt kan fjernes dersom jeg ombestemmer meg og vil ta det vekk. (se bilde 3)
Og her er bilde av fredig resultat med lys på.. Ble bedre enn jeg hadde trodd. Røtter og planter vil også sjule en del av skillene i bakgrunnen..

I morgen blir det å fylle på bunnlaget + vann, og plante de plantene jeg har fått.. Venter på noen fra akvasia og akvariereker, som skal bli sendt etter helgen er omme.
Gleder meg til å lese mere i tråden din
Råstilig, He! Gleder meg til å følge med videre.
Da er plantesubstrat, sand og vann på plass..

Har også plantet de plantene jeg allerede har fått. Venter på ganske mye mer da, så ser litt tomt ut enda..

Planen er å ha Vallisneria på venstre side bak roten/røttene, og litt ut til høyre side, slik at de to sidene blir "bundet" sammen..

På røttene skal jeg ha javabregner.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre med røttene, jeg syns den største jeg hadde kjøpt ble litt vel stor. Det så faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder dog.. Mulig jeg skal prøve å knekke av den ene delen, slik at den ikke blir så tykk i alle fall. Den var nesten helt borti frontglasset, selv om den sto nesten inntil bakgrunnen også... hmm...

Det blir sikkert litt omrokkeringer når resten av plantene kommer også. Ikke lett å plassere ting akkurat der jeg vil når jeg ikke har alt.
Og her er bilde uten blits, hadde stilt kamera litt feil, så ble ganske mørkt. Bakluken er heller ikke igjen, så der kom det litt lys opp.. menmen...

Er fremdeles en del bobler på glasset og frontruten er ikke vasket på utsiden.. hehe
Heia!

Den 120-literen din ser riktig super ut. Flott beplantet og harmonisk.
Og så må jeg få kommentere de flotte fiske-bildene! Virkelig gode bilder.

Og gratulerer med 240-literen også. Den blir like flott den også.
Hvilken moonlight har du kjøpt? Fra nett eller?

Blir spennende å følge med i tråden din.
Takk

Jeg har dog ikke 120 literen mer. Har flyttet, så den står igjen hos mamma og dem. Planen er å flytte over noen av fiskene derifra til 240l, og så skal jeg omplassere de som jeg ikke skal ha.

Har planer om å kjøpe ny 120 i muligens juvel lido (?) typen. Den som er like høy som bred. Leiligheten min er ganske liten, så nå kjøpte vi 250 l, fordi det var det største vi fikk plass til. Har også lyst på et rekekar på kjøkkenbenken, men det får vente litt.

Moonlight kjøpte jeg på clas olson. Legger ut bilde av hvordan det ser ut på etterpå. Jeg har altså en lyslist. Pris tilsammen var vel 250-300 eller noe.

Jeg har muligens festet den litt for langt mot bakgrunnen, men foreløpig gidder jeg ikke å endre noe på det. Den er festet enkelt med 3 punkter med silikon. Festet fast med de festene som følger med pakken. Den er enkel å fjerne å feste på ny dersom jeg bestemme meg for å flytte den lengre frem.

Jeg har også silikonert endene på selve listen + skjøtepunktet, slik at den er vanntett.
Blir sikkert et lite rekeakvarie på deg senere en gang. Er koselig med sånne små kjøkkenakvarier.

Oki, jeg skal sjekke Clas Ohlsson-katalogen, hadde vært litt kult med moonlight. Jeg har tenkt på det før, men var litt redd for fukt og sånt.
Sikkert smart å silikonere endene ja.
Ja, satser på det.. Må bare overtale samboer først hehe..

Her er bilde av hvordan det ser ut.. Litt vanskelig å få til bra bilde..

Legger også ut filmsnutt av "månelyset" som sambo laget til da jeg spurte om han kunne filme det. Litt lettere å se på film:
Fjasete klipp med morolyd
Stilig akvarium. Blir å følge med utviklingen videre.
Bestemt deg/dere for fisk?

Espen
Takk.

Ikke helt bestemt oss enda ang fisk.

De vi har bestemt oss for er:
- Flekket pansermalle
- Cherrybarbe
- Kuhlii ål

Vi har 6 kuhlii åler fra det gamle karet, og tenkte å kjøpe slik at vi har rundt 15 stk. Disse trives svært godt i stort antall, og nå har vi jo også plassen til det.

Vurderer også otto som algespisere. Står mellom dem og vanlig ansistrus sp.

Tenker litt på disse:
- Klovnkilli
- Båndgurami
- Pakistanbotia
- Siamesisk algeeter.

Vi skal ikke ha alle disse, men det er noen av de vi vurderer.

Jeg har også lyst på kardinaltetra, men samboer syns de er så kjedelige og vanlige.. Får se etterhvert.
Kommet litt lengre idag.

Venter fremdeles på 2 javabregner til, 2 Staurogyne sp., hornblad, og den gresstypen.. Har enda ikke funnet noen som selge sistnevnte, så leter litt videre.

Kokosnøtthulene med javamose på vil antagelig bli flyttet mer i sjul så snart mosen har fått feste. Nå ligger de der grunnet lite strøm i det området.

[External Image]

Ellers har 7 neontetra flyttet inn i akvarie. Dette ble kriseløsning da jeg fant ut at besøket mamma og dem har hatt for en uke siden hadde slått av pumpen, armaturet og alt da de syns luftpumpen bråkte. Istedet for å bare plugge ut kontakten til luftpumpen, så trakk de ut hele skjøteledningen... Så akvarie hadde stått uten filtrering i en uke, fiskene hadde mistet fargene, og var slappe. De er i fin form nå da heldigvis

Så her går det i 40 prosent vannbytte annen hver dag. Ingen utslag på nitritt foreløpig, og tror egentlig det skal gå bra.
Jeg gjentar det; kjempelekkert kar du har der!
Takk, utrolig koselig

Her er nye bilder av akvariet.

Har fått noen nye planter i dag, samt omrokkert litt igjen.. hehe.. Fått festet litt mer javamose, også lagt javamose i små "dotter" foran den ene roten. Får se om det blir fint etterhvert, hvis ikke er det ikke værre enn å fjerne det igjen.

venter fremdeles på 2 javabregner.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Akvariet har vokst og grodd litt noen uker nå..

Har flyttet inn reker i akvariet, og må si jeg virkelig har fått sansen for de her altså! Tror det er det kuleste jeg har hatt i akvariet før

Det er sakurareker, 12 stk. Kommer nok til å kjøpe litt fler, og så formerer de seg vel også rimelig kjapt.

En av sakuraene får ikke farge, syns det er rart, de andre har blitt rødere og rødere siden de kom hit. Men den er helt blek. Kanskje en hann?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Roar Dybing
Reklame for plussmedlemskap