Blå acara, hjelp!
Fikk meg endelig et akvarium på 180 l for drøyt to mnd siden.
Har hatt 55l og 80l før, men ønsket å ha ciklider, så måtte visst øke på. =)
Valget falt på Acara da den kan gå i godt beplantet akvarium og går for å være relativt rolig.
Men det er ikke tilfellet i mitt kar altså.
Nå blir jeg bare stressa av å se hva som skjer. Ikke noe avslappende i det hele tatt å kikke i kar nå.
Hadde noen fisker igjen fra småkarene mine. 6 kileflekk rabora, 1 gul kinesisk algespiser og en hunn ancistrus. Liker ikke å avlive frisk fisk, så puttet de oppi og håpet de skulle gå sammen.
Da jeg kjøpte acaraene kjøpte jeg også en mann til ancistrusen min, og med på kjøpet kom en liten blindpassasjer.
En liten black molly. Slapp denne også oppi. Litt bløthjertet jeg. =)
Ting gikk veldig bra til å begynne med. Jeg var ikke sikker på om det var hunne og hanne jeg hadde fått, men tok en sjans, og de kosa seg sammen en stund.
For meg virket det som om de var i forstadiet til lek. "Danset" liksom sammen og ristet i "fjøra".
Men jo mere tid som går, jo mindre ser de ut til å like hverandre.
Den ene er hanne, det er jeg helt sikker på. Den dominante.
Alle de andre fiskene fikk til å begynne med gå i fred også, men hannen har blitt mer og mer agressiv ovenfor alle.
Jaget hunn ancistrus, så Molly når den vokste litt til og den andre acaraen stakkar, får sjelden komme frem. Idag fikk rasboraene noen runder også, og de har hannen aldri vært bortpå før.
Noen ganger når karet er mørkt svømmer Acaraene litt sammen, men det blir mindre og mindre.
Idag fjernet jeg rasboraene og den gule kinesiske. Jobber med å få opp Molly, men den er jammen kjapp.
Har noen teorier om hva som er galt da.
Enten er det rett og slett to hanner jeg har, og har misforstått oppførselen deres. Tatt det som lek, men kanskje det har vært kampadferd?
Acaraen er forstyrret av de andre fiskene i karet og blir stressa.
Eller så liker de bare ikke hverandre.
det blir iallefall ikke noe yngel hverken på Acara eller Ancistrus så stress som det er oppi der nå.
Bør jeg kjøpe noen Acara til og se om det danner seg et par?
Evt ta ut den ene jeg har nå?
Og i tilfelle hvilken? den som er så agressiv?
Huff... Frustrerende altså!
Har hatt 55l og 80l før, men ønsket å ha ciklider, så måtte visst øke på. =)
Valget falt på Acara da den kan gå i godt beplantet akvarium og går for å være relativt rolig.
Men det er ikke tilfellet i mitt kar altså.
Nå blir jeg bare stressa av å se hva som skjer. Ikke noe avslappende i det hele tatt å kikke i kar nå.
Hadde noen fisker igjen fra småkarene mine. 6 kileflekk rabora, 1 gul kinesisk algespiser og en hunn ancistrus. Liker ikke å avlive frisk fisk, så puttet de oppi og håpet de skulle gå sammen.
Da jeg kjøpte acaraene kjøpte jeg også en mann til ancistrusen min, og med på kjøpet kom en liten blindpassasjer.
En liten black molly. Slapp denne også oppi. Litt bløthjertet jeg. =)
Ting gikk veldig bra til å begynne med. Jeg var ikke sikker på om det var hunne og hanne jeg hadde fått, men tok en sjans, og de kosa seg sammen en stund.
For meg virket det som om de var i forstadiet til lek. "Danset" liksom sammen og ristet i "fjøra".
Men jo mere tid som går, jo mindre ser de ut til å like hverandre.
Den ene er hanne, det er jeg helt sikker på. Den dominante.
Alle de andre fiskene fikk til å begynne med gå i fred også, men hannen har blitt mer og mer agressiv ovenfor alle.
Jaget hunn ancistrus, så Molly når den vokste litt til og den andre acaraen stakkar, får sjelden komme frem. Idag fikk rasboraene noen runder også, og de har hannen aldri vært bortpå før.
Noen ganger når karet er mørkt svømmer Acaraene litt sammen, men det blir mindre og mindre.
Idag fjernet jeg rasboraene og den gule kinesiske. Jobber med å få opp Molly, men den er jammen kjapp.
Har noen teorier om hva som er galt da.
Enten er det rett og slett to hanner jeg har, og har misforstått oppførselen deres. Tatt det som lek, men kanskje det har vært kampadferd?
Acaraen er forstyrret av de andre fiskene i karet og blir stressa.
Eller så liker de bare ikke hverandre.
det blir iallefall ikke noe yngel hverken på Acara eller Ancistrus så stress som det er oppi der nå.
Bør jeg kjøpe noen Acara til og se om det danner seg et par?
Evt ta ut den ene jeg har nå?
Og i tilfelle hvilken? den som er så agressiv?
Huff... Frustrerende altså!
Postet 19.01.09 kl 13:27
Postet 19.01.09 kl 13:37
Det er desverre ikke de beste bildene, men disse er tatt idet de fortsatt var venner og gikk sammen.
Den jeg antar er hanne er vel ca 10 cm og den andre er litt mindre. Ca 8 cm vil jeg tro. Og litt blassere i fargen, samt rundere gattfinne(?) og ikke så tydelig stripe på ryggfinnen.
Har problemer med å legge ut bilder nå, men det kommer så fort jeg får til.
Den jeg antar er hanne er vel ca 10 cm og den andre er litt mindre. Ca 8 cm vil jeg tro. Og litt blassere i fargen, samt rundere gattfinne(?) og ikke så tydelig stripe på ryggfinnen.
Har problemer med å legge ut bilder nå, men det kommer så fort jeg får til.
Postet 19.01.09 kl 13:52
Har du kjøpt disse i butikk eller privat? Hvor lenge har du hatt de i karet nå?
Desverre er det slik at blå acara er en pardannende ciklide, og selv om du putter oppi en av hvert kjønn så er det ikke garantert at de liker hverandre og ønsker å bli et par.
Det er derfor det anbefales å kjøpe flere ungfisk og når to har funnet hverandre så kan en fjerne/selge resten.
Kan også være en fordel å kjøpe et etablert par på "bruktmarkedet"
Desverre er det slik at blå acara er en pardannende ciklide, og selv om du putter oppi en av hvert kjønn så er det ikke garantert at de liker hverandre og ønsker å bli et par.
Det er derfor det anbefales å kjøpe flere ungfisk og når to har funnet hverandre så kan en fjerne/selge resten.
Kan også være en fordel å kjøpe et etablert par på "bruktmarkedet"
Postet 19.01.09 kl 14:03
2neliseHar du kjøpt disse i butikk eller privat? Hvor lenge har du hatt de i karet nå? Desverre er det slik at blå acara er en pardannende ciklide, og selv om du putter oppi en av hvert kjønn så er det ikke garantert at de liker hverandre og ønsker å bli et par. Det er derfor det anbefales å kjøpe flere ungfisk og når to har funnet hverandre så kan en fjerne/selge resten. Kan også være en fordel å kjøpe et etablert par på "bruktmarkedet"
Jeg kjøpte de i butikk. De hadde kun disse to igjen, så jeg visste jeg tok en råsjans.
Tror nok tilfellet er at de rett og slett ikke har lyst til å bli kjærester.
Men virket som om de prøvde litt da.
Men skal prøve å få ut bilder forde. Er ikke så lett å kjønnsbestemme de, så lærer kanskje litt. =)
Postet 19.01.09 kl 14:10
Postet 19.01.09 kl 14:11
Postet 19.01.09 kl 14:19
Postet 19.01.09 kl 14:19
Postet 19.01.09 kl 14:21
Endret: 19.01.09 kl 14:22
Prøvde å se på bildene men det var ikke lett å se hvilken kjønn de var. På det første bilde ser det ut som om hannen er foran (Nederst) og hua bak ,men de andre bildene kan jeg ikke se kjønnene. det er ikke lett å se på bilder.
Men har du lyst på flere så har jeg ungfisk til 5kr stk.
Når de har funnet sin partner så er de veldig lett å få i lek
Men har du lyst på flere så har jeg ungfisk til 5kr stk.
Når de har funnet sin partner så er de veldig lett å få i lek
Postet 19.01.09 kl 14:27
Endret: 19.01.09 kl 14:29
det [kan/I] jo også være to hanner av to forskjellige kull og derfor at den ene er større enn den andre. Men da må du nesten fiske de opp og kikke på hullene deres under for å avgjøre og de er plassert likt eller ei.
Eller du kan være på utkikk etter et allerede etablert par som selges, og så selge dine
Eller du kan være på utkikk etter et allerede etablert par som selges, og så selge dine
Postet 19.01.09 kl 14:32
Postet 19.01.09 kl 14:38
RitusPrøvde å se på bildene men det var ikke lett å se hvilken kjønn de var. På det første bilde ser det ut som om hannen er foran (Nederst) og hua bak ,men de andre bildene kan jeg ikke se kjønnene. det er ikke lett å se på bilder. Men har du lyst på flere så har jeg ungfisk til 5kr stk. Når de har funnet sin partner så er de veldig lett å få i lek
Tusen takk for svar alle sammen. =)
Hvor store er ungfiskene dine, Ritus? Er jo ikke så langt unna. Men hvor lenge er det evt til de er yngelklare?
Kan vurdere ungfisk, men lurer også på å evt kjøpe et allerede lekspar eller flere og se om det dannes noe par.
Postet 19.01.09 kl 19:40
Postet 19.01.09 kl 21:52
ungfiskene er fra 4cm til 7cm. å jeg tror jeg har et par allerede men dem har ikke lakt egg det er dem nok litt unge til men om ca.2mnd kan dem begynne å legge egg.
det er det jeg har hørt av hun jeg kjøpte leksparet av, at dem er kjønnsmodene rundt 6 -8 mnd.
Ser at de største har fått fargene frem så det er bare å ta en tur
det er det jeg har hørt av hun jeg kjøpte leksparet av, at dem er kjønnsmodene rundt 6 -8 mnd.
Ser at de største har fått fargene frem så det er bare å ta en tur
Postet 19.01.09 kl 21:55
Postet 19.01.09 kl 22:00
ikke for å ekkel eller noe men jeg synes 180ltr er litt i underkant til en "gjeng" med blå acaraer.. et par kan vel kansje gå bra men disse blir vel en 20cm så det er vel akkurat på grensen med 180ltr, jeg ser det stå 160ltr i fiskebasen men når disse evt leker så krever de endel plass å vil jage alt å alle i din 180ltr å da er etter min mening plassen litt i minste laget. Ett par vil gå ganske bra men da er det vel begrenset hva annet man kan ha, det er jo også naturlig for disse å spise mindre fisk o.l så det meste av neontetra å slike småfisk vil vel bli "smakt på" 8-) forøvrig en kjempe flott å spennende fisk\ciklide,! dette er bare min mening, slettens ikke noe fasit!, bare litt "tanke-mat".. 8-) lykke til!!
Postet 20.01.09 kl 11:52
Postet 20.01.09 kl 12:27
kjellvisikke for å ekkel eller noe men jeg synes 180ltr er litt i underkant til en "gjeng" med blå acaraer.. et par kan vel kansje gå bra men disse blir vel en 20cm så det er vel akkurat på grensen med 180ltr, jeg ser det stå 160ltr i fiskebasen men når disse evt leker så krever de endel plass å vil jage alt å alle i din 180ltr å da er etter min mening plassen litt i minste laget. Ett par vil gå ganske bra men da er det vel begrenset hva annet man kan ha, det er jo også naturlig for disse å spise mindre fisk o.l så det meste av neontetra å slike småfisk vil vel bli "smakt på" 8-) forøvrig en kjempe flott å spennende fisk\ciklide,! dette er bare min mening, slettens ikke noe fasit!, bare litt "tanke-mat".. 8-) lykke til!!
Jeg har kun et par acara og et par ancistrus da.
Har ikke noen særlige planer om å ha mere oppi der med mindre det ender med å ha flere ungfisk til et par er etablert. Skal bare ha et par! =)
I dag har jeg forøvrig bygd om karet slik at det er mere labyrinter og flere små huler enn et par store. Dette gjør jo at hunnen er mer ute av synes for hannen og da har det roet seg ned en hel del!
Det var forøvrig en rimelig frustrerende affære. Et skikkelig puslespill!
Kileflekkene som var i karet ble forresten totalt ignorert og ikke spist på i det hele tatt. men de var fullvoksne og litt for store for acaraen.
Det er, etter hva jeg har lest, sjelden acaraen blir så stor som 20 cm.
Det som er vanlig er mellom 12 og 16.
Men har også lest at hvis de yngler som ganske unge, så blir de ikke så store som dette heller.
Det har jeg jo ikke noen erfaring med, men det er iallefall noe jeg har lest i diverse litteratur.
Men lurer på en ting.
Enkelte typer fisk kan, hvis det er to hanner og en er veldig dominant, ta trekk så den ligner en hunn for å "lure" den andre litt og ikke bli jaget så mye.
Er dette noe acaraen også kan finne på?
Postet 20.01.09 kl 15:36