Black molly gravid?

hei! har prøvd å lese litt om black mollyer selv, men har ikke lykkes med det jeg lurer på sålangt.. har nemlig merket at min fisk har begynt å legge på seg litt..begynte å søke på nettet og fant da ut at BM får en hvit prikk i rumpa når den er gravid. jeg lurer litt på om denne hvite prikken er i rumpa under hele "svangerskapet", eller bare er der rett før fødselen?? i såfall hvor lenge?? det som er litt merkelig oppi dette her, er at min fisk ikke har vært sammen med noen andre black molly hanner på de to årene jeg har hatt henne..jeg fikk henne som yngel,så litt usannsynlig at hun har spart på sæd fra den gang.. de to årene jeg har hatt henne, har hun kun vært sammen med en skjørtetetra, og de to har vært perlevenner. for to uker siden fikk jeg to guppyer, en han og en hun.. det gikk ikke mer en fem dagen før hunnen fikk yngel, og da ble guppy hannen forent med BM. jeg vet det høres usannsynlig ut at min BM skal være gravid, men har lest at de visst nok er de eneste fiskene som kan pare seg med andre fisker??

i den siste tiden har min black molly som sagt lagt på seg, hun har en hvit prikk i rumpa, har fått mye lysere farge under magen, og i tillegg har hun og skjørtetetraen begynt å krangle.. de biter hverandre og er virkelig aggresive.. de har aldri vært slik mot hverandre før.. er dette tydelige tegn på at mollyen min venter yngel, eller innbiller jeg meg bare noe??

setter pris på alle svar!
Det er et tegn på at hun er gravid.
selv om hun ikke har vært sammen med andre black molly hanner?? kan de pare seg med andre fisker??
mollyen din kan ikke være gravid, jeg har molly og guppy sammen i flere år og jeg har aldri sett at de har blandet seg. Jeg har sett at hann guppyen jager på hu mollyen flere ganger men jeg har aldri sett yngel av det.

Det eneste det kan være er innbiltsvangerskap men jeg vet ikke om fisker får det , men katter , hunder, marsvin og mennesker sikkert flere kan være plaget med det.
hmm..okey.. har hatt mollyen med skjørtetetraen i en fiskebolle de siste to årene, lurer på om de kanskje kan ha paret seg? har jo ikke hatt så stor plass, men kan ikke helt sikkert vite om det er en hun eller han..får vel bare vente å se hva som skjer.. takk for svar
NB!!!!: Molly og Tetraer skal mye mer plass enn en gullfiskblle seriøst!
i know:P de har fått det nå=) men fikk dem jo som yngel begge to, så da har de jo ikke visst bedre..har akvarium til de nå, å det synes veldig godt at de liker det=)
Molly
blackie
hei! har prøvd å lese litt om black mollyer selv, men har ikke lykkes med det jeg lurer på sålangt.. har nemlig merket at min fisk har begynt å legge på seg litt..begynte å søke på nettet og fant da ut at BM får en hvit prikk i rumpa når den er gravid. jeg lurer litt på om denne hvite prikken er i rumpa under hele "svangerskapet", eller bare er der rett før fødselen?? i såfall hvor lenge?? det som er litt merkelig oppi dette her, er at min fisk ikke har vært sammen med noen andre black molly hanner på de to årene jeg har hatt henne..jeg fikk henne som yngel,så litt usannsynlig at hun har spart på sæd fra den gang.. de to årene jeg har hatt henne, har hun kun vært sammen med en skjørtetetra, og de to har vært perlevenner. for to uker siden fikk jeg to guppyer, en han og en hun.. det gikk ikke mer en fem dagen før hunnen fikk yngel, og da ble guppy hannen forent med BM. jeg vet det høres usannsynlig ut at min BM skal være gravid, men har lest at de visst nok er de eneste fiskene som kan pare seg med andre fisker?? i den siste tiden har min black molly som sagt lagt på seg, hun har en hvit prikk i rumpa, har fått mye lysere farge under magen, og i tillegg har hun og skjørtetetraen begynt å krangle.. de biter hverandre og er virkelig aggresive.. de har aldri vært slik mot hverandre før.. er dette tydelige tegn på at mollyen min venter yngel, eller innbiller jeg meg bare noe?? setter pris på alle svar!


Hei. Det jeg har lest og lært er at molly,guppy o.l kan "lagre" sperm til senere bruk. Vet at dette høres rart ut, men det skal visst stemme. Vet ikke om det er det som har skjedd her?!
hmm.. fikk mollyen da den var 3uker gammel, så er vel litt usannsynlig at den skal ha blitt paret da, og spart på sperm siden den gangen?? jeg har hørt at black mollyer er omtrent den eneste fisken som kan pare seg med andre typer..har du noe peiling på det kanskje?? takk for svaret forresten=)
Skal ikke si noe om hvorvidt din er gravid, eller hvem den da skulle ha parret seg med.

Men molly er slett ikke den eneste fisken som kan parre seg med andre arter. Det kan veldig veldig mange andre også. Noen eksempler jeg kommer på en tidlig morgen:

guppy og endlers guppy
sverddrager og platy
forskjellige arter corydoras (sjeldent, ja, men mulig)
En del malawi kan vel også krysse seg
Ancistrus og L144

Og mange mange fler også. Det er hvor nært artene er beslektet som gir en indikasjon på om de kan krysse seg eller ikke så langt jeg har forstått. Ellers har jeg ikke lest meg opp så mye på akkurat dette temaet her
hehe:P okey takk!! jeg har ikke så veldig mye peiling, men tenkte bare jeg skulle si det jeg hadde fått med meg. får nok bare vente i spenning en stund til og se om det kommer noen småtroll!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap