Palett hann med stort sår på hodet (- ansiktet)

Oppdaget for en uke siden at palett hannen hadde hudavskrapning på "nesen". Det så ut til å øke i størrelse til at såret nesten dekker ene halvsiden mellom øye og overleppen.
Det virket som om det kom etter at jeg møblerte om i 250 litern. Kanskje han ble for ivrig i jakten og krasjet pga ommøbleringen? En annen mulighet er at han ble jagd av ancistrus paret som jeg tror passer på egg/yngel nå.

Foreløpig ser det ikke infisert ut.
Ble litt bekymret da han begynte å gjemme seg bak innsuget til pumpa og hang bare og sturte på en rolig plass i akvariet. Valgte da å rydde plass i 43l for å flytte paret dit. Lettere å drive intensivt vannbytte her i forhold til i 250 litern.

Etter flytting sammen med fruen for 2 dager siden, ser han litt bedre ut. Han gjemmer seg fortsatt litt, men har bedre farger og er ivrig i matfatet. La en halv kokos nøtt nedi, og det har de gravd og flyttet sand rundt til en stor haug.
De har selskap med 3 cory, 1 ancistrus og 3 snegler.

Skal bytte vann igjen i kveld, og så får jeg ta tiden til hjelp for å se om såret gror uten at det blir infeksjon.
Ekkelt når de får slike store sår. Får håpe det ordner seg med vannbytter og godt stell. Det overrasker meg alltid hvor fort sår på fisk kan gro seg fine igjen. Krysser fingre
Veit ikke helt om det går den rette veien egentlig.
Såret i ansiktet ser bedre ut, men gutten sturer.
Klemmer finnene sammen og henger nær filteret.

I tillegg har han ikke spist på 2 dager. Ikke interessert i det hele tatt. Det ser ikke bra ut. Er litt pessimistisk.

Har tatt delvanns bytte en gang pr dag. Prøver med mindre bytter 2 gg pr dag nå i helga. Kanskje det hjelper?

Gir ikke opp enda.
Hvordan ser såret ut? Hvordan er fargen?

Jeg mistenker faktisk at Ancistrus-hannen din har vært frempå og gnagd på palettcikliden... spesielt når de vokter egg i hule er hannene veldig territoriale. Hvis palettcikliden har blitt nærgående på eggene, eller kanskje "sovet" for nær hulen om natten, kan det hende Ancistrusen gikk løs på den.

Har faktisk opplevd flere ganger at Ancistrus skader Corydoras. Ancistrusen slynger seg frem med "sugekoppen" først, og gnager så et skrapemerke eller blodig sår på motstanderen.
I de tilfellene jeg så, var det overfladiske sår i et par tilfeller. Husker ikke nå om de fiskene klarte seg eller ikke. Men i et tredje tilfelle var såret så dypt at fisken døde etter noen dager. Antar det gikk infeksjon i det.
Det kan godt være at du har rett Mona. Ancistrus hannen ligger fortsatt og passer på yngel i hula. Det er vel han som har forsvart reviret sitt.

Har endelig i går kveld fått studert såret skikkelig. Usikker på om det er infeksjon, men dypt er det ja. Tror at jeg ser beinet. Det virker nesten som om det er grodd litt inn fra kantene.

I dag ser jeg en hvit flekk på midten av såret som faktisk ligner et sebrasnegle egg! Det kan det vel ikke være?
Kanskje det er en begynnende infeksjon? Ikke godt å si. Såret ser ganske lyst ut.

Han sturer og spiser ikke i dag heller. Klemmer litt mindre finnene og sporen, men han henger fortsatt ved pumpa.

Måtte ta en skviserunde og rense filteret i pumpa. Den var nesten helt tett igjen! Det ser ut til å gå bedre nå etterpå.

Har bestemt meg for å se det an til i morgen. Om han fortsatt ikke er begynt å komme seg i morgen tror jeg at jeg må avlive ham. Det er ikke godt med seigpining.
Så er det slutt.
I går måtte jeg ta den tunge avgjørelsen å avlive paletten.
Såret var hovent og så veldig sprengt ut i kantene. Han hadde ikke det bra.
Ikke interesse for mat i det hele tatt.
Hang nedi hjørnet ved pumpa og klemte seg ned i sanden.

Det var trist, men nødvendig.
Damen er alene, men hun ser sprek og fin ut i fargene. Hun ble flyttet tilbake i 250 litern igjen. Her ser hun ut til å trives mye bedre. Romsligere og flere gjemmesteder.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap