Lage lystop?

Jeg lurte på om det er noe jeg burde tenke på ang å lage ett topdeksel til mitt akvarium i forhold til varme fra lyset osv.?

Om dere lurer på hva jeg mener med topdeksel så er det da ett lokk som settes på toppen av akvariet, over lyset, og som fungerer som listverk :P

Typisk å finne på feks juwel akvariene.
ligger lyset ditt bare oppå dekkglasset ditt nå?
Viss det er lysrør som ligger oppå så utvikler desse ikke så veldig varme. Spørs seff hvor store de er.

Eg ville laget en lys topp for syns skyld uansett, det ser jo mye finere ut en at lyset bare ligger oppå.

I en artikkel her så var det en som laget den i hvite baderomsplater.
Syns dette var genialt både med tanke på fukt og at hvit reflekterer lyset godt.!

Eg ville skrudd dette sammen med rustfrie/syrefaste skruer som og tåler fukt godt.

Her er artikkelen.
Hvor stort er karret ditt?
Takker karet er 120L, 6 kantet.
Da passer gjerne denne bedre.
[External Image]

Men bruk lysrør istedenfor spotter. Viss du har mulighet
Om du ser her: Hjemmesiden min

På den siden er det bilder av lysarmaturet jeg har i dag. Vil det da gå bra å feste dette oppi en lystopp, uten å ha glassplate under? Jeg tenker da på problemer med fuktighet/kondes i det elektriske systemet...
Det går ikke
Armaturet du har krever dekkglass.

Se bare hva som skjer med dekkglasset om nattet. Det blir fult av fuktighet. Ute dekkglass fester dette seg i armaturet..

Rimeligste måten å "bygge" er armatur er å kjøpe et vanlig armatur som er beregner for fuktig miljø (Gjerne merket med IP64, IP65 eller IP67)

Biltema har blant annet et slikt armatur (2 x 18W) til godt under 200,-

Ønsker du derimot en løsning som ikke er så klumpete, så må den nok bygges selv. Arcadia / Glomat er løsninger der.
Arcadia har kommet med set med gode holdere, men en noe stivere pris en
Glomat. Glomat her den fordelen at det har elektronsik forkobling (Forlenger levetiden på lysrør) men har en enklere holder som ikke er like god

Arcadia er observert til 349,60 og Glomat til 238,- i nettbutikker.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap