Corydoras aenus

Nå har jeg 20 stk. C.Aenus som spiser nyklekt artemia på rundt 10. dagen.
Eggene er klekket artifisielt, men jeg har i dag hentet et mirrocircle rakvarie for å overføre yngelen dit- fra en (hold dere fast) en liten fruktskål (2liter) .
Har bytttet 50% vann hver dag fra overførsel av egg.

Hva er beste måten å flytte yngelen på, samt kompensere for vanndybde fra
fruktskål til mirrorcriclekar på ca 8-10 liter?
Det er forøvrig hangonfilter som yter max 150 L/T, men som kan justeres.

Tilføyer at vi først i disse dager har fått interesse for Cory`s, som vi
syntes er en lett, samt hardfør fisk, når de lever i riktig miljø.
Du trenger ikke kompensere for forskjellen i høyde, så lenge du slipper ut yngelen helt i vannoverflata i det nye akvariet.

Tømmes de 2 literne med vann, pluss yngel ned i det nye karet, og vann fylles over hodene deres, kan så lite som 2 cm endring i vannstand bety døden. Men slippes de ut helt i vannoverflaten i et ferdig oppfylt akvarie, kan de egentlig gå fra 2 liter vann til 40 cm vannstand. De vil justere trykket på veg ned

Flyttingen tas selvfølgelig etter at alle vannverdier er sjekket - og er like, og dette inkluderer temperatur. Så lite som 2 grader forskjell kan drepe de. Tøm mesteparten av de to literne ut i et litersmål, og pass på at ingen yngel følger med (grunnen til at du ikke tømmer rett i vasken er selvsagt at en yngel kan bli med over kanten. Litersmålet er en sluse). Når det bare er igjen en liten skvett vann full av yngel, kan du senke skåla såvidt under vannoverflaten i det nye karet og la de svømme ut selv og justere for vanndybden i fred og ro.

Skal du ikke ha sand i karet, må bunnen skrubbes nøye. Jeg skrubber bunnen i mine bare tanker hver eneste dag i glovarmt vann. Årsaken er at det dannes bakteriebelegg på bunnen etter hvert, og siden yngelen kun bor på bunn, kan disse bakteriene drepe dem.

Gratulerer med små forresten

PS!! Husk å sette på en bit blåsvamp på filterinnsuget, ellers vil yngel bli sugd inn i filteret.
Takk for det Elin H.

Leste tilsvarende forklaring fra Mona O i en annen tråd, men var usikker mht. på vanndybden, noe som du nå har forklart oss med rene ord. Har tilsvarende vannverdier i det nye karet, men flytter ikke yngelen før i morgen, da jeg ikke har temperatur, tilsvarende i karet som yngelen flyttes til, som i fruktskålen de nå står. på badet. Skifter vann senere i kveld, og setter fruktskålen ved siden av det nye karet over natten.
Lar vannet i det nye karet være 1. vannbytte for yngelen i morgen, som du har beskrevet.

Tilføyer at dette er vårt første oppdrett på slekten Corydoras. Hurra hurra.
Et lite bilde av den spede begynnelse for C.Aenus
Yngelen skal flyttes til et Mirrorcircle- kar på rundt 8 liter i morgen. Håper flyttingen går i riktig retning.
For all del, la C.Aenus egg for 3 . gang på under 1 mnd. i dag/natt. Så her blir det mer dugnad i det våte element, i tillegg til måking av store mengder snø. Huffff----
janhenno
Yngelen skal flyttes til et Mirrorcircle- kar på rundt 8 liter i morgen. Håper flyttingen går i riktig retning.

Flytting av yngel har funnet sted, og alt gikk etter forventningen..nemlig bra. 22 stk. i denne omgang. 2 egg ble aldri klekket.

Nye C.Aenus er satt til klekk i fruktskål. Tok ut ca. 40 egg, av flere hundre. Må vel ha et par oppvekstkar til...hehe.
Har etter litt medfølelse for yngelen, måtte ta bort et par stk. som ikke fulgte helt med på fòringstider. Sånn er det bare. Av 22 stk, har jeg vel nå rundt 18 yngler C.Aenus igjen i BB tank, hvor jeg kjører medfølgende hangonfilter noen timer om dagen
..dette for å slippe å knote med liten slange for å få opp rusk og rask som hangonfilteret tar. Dette filteret rengjør jeg etter hver bruk.

Ungene er i dag ca 4uker gamle, og lurer på om jeg kan sette dem over i et ferdig innkjørt kar med 2-3mm rådasand, planter etc. som er i dette ferdig innkjørte karet.

Takker for svar.
Er det noen fisk fra før i det karet du tenkte å flytte dem til? De har det best om de i denne viktige vokse-alderen slipper å konkurrere for mye om maten med andre. Er de alene der, er det bare å passe på at temperatur og ph er lik, og så flytte dem.
mona o
Er det noen fisk fra før i det karet du tenkte å flytte dem til? De har det best om de i denne viktige vokse-alderen slipper å konkurrere for mye om maten med andre. Er de alene der, er det bare å passe på at temperatur og ph er lik, og så flytte dem.


Takker for den Mona. Det er bare et 30 talls yngler av Ancistrus som går der fra før, så jeg tror ikke det blir noen stor konkurranse på artemia (nyklekket) i så måte. Disse hadde jeg tenkt å spre utover i andre kar vi har. Spørsmålet er snarere om jeg skal prøveflytte noen C.Aenus i første omgang. eller om det er tilrådelig å flytte alle.
C.A. går i BB (6-7liter) tank og 23 grader i vannet, men med tilsvarende ph som hos Ancistrus som har 26 grader i vannet 54 liter, sand og masse planter. Bildet ligger i min profil.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap