Hva er galt i det ene discus karet?

Har et discus kar på 300 liter. der går det 5 små discus. (Ikke dem som er til salgs)..

Problemene startet med at den ene fikk sopp (99% sikker på at det var sopp), den ble så tynn og klein at jeg tok livet av den. Kjørte noen vannbytter og hadde gode verdier.
Nå har den ene som til vanlig er en snakeskin, blitt helt mørk, nesten svart. Med noen hvite tynne,tynne striper på kroppen. Har også en annen som ligger flatt på bunnen, reiser seg litt opp, men så flyter den igjen.
Ser ingen tegn til sopp eller hvitprikk.

Spørsmålet er om jeg skal ta livet av disse, før de smitter alle? Eller er det for sent? Noen som vet hva det kan være? Får ikke tatt bilder, har altfor dårlig kamera..

Plussmedlem
Det hjelper hvis du skriver hvordan du steller dette karet.
Antall vannbytter i uka?
Vannverdier?
Fôringsrutiner?
Andre fisk i karet?
Hvor lenge har du hatt disse?
Loomis
Det hjelper hvis du skriver hvordan du steller dette karet. Antall vannbytter i uka? Vannverdier? Fôringsrutiner? Andre fisk i karet? Hvor lenge har du hatt disse?

Umulig å gi noen hjelp før du svarer på det Loomis spørr om.
Loomis
Det hjelper hvis du skriver hvordan du steller dette karet. Antall vannbytter i uka? Vannverdier? Fôringsrutiner? Andre fisk i karet? Hvor lenge har du hatt disse?

Vannbytte 2 ganger i uka.

PH 7 - GH 8

forer to ganger om dagen med oksehjerte eller discusmix

De går med 6 corydoras sterbai

Hatt discusene i 3 mnd ca.. coryene kom for ca 2 uker siden.
Plussmedlem
Dette blir jo bare synsing fra min side...
Det er jo flere ting som gjør at diskus kan mistrives og bli syke.

Men jeg forstår det slik at "soppen" kom før corydorasen?
Sopp kan jo komme av så mangt.

Hvis symptomene kom etter innføringen av sterbaiene så kan det jo være at disse hadde med seg noe. Spesielt hvis det var VF sterbai med parasitter.

Har du også målt nitrat-verdien? (Nitritt regner jeg med er 0.)

Soppen var der før coryene ja.. Men det som er rart med den ene lille er at den skifter mellom å være helt normal i fargen, til å bli helt svart. Når den er normal i fargen så svømmer den rundt og ser ok ut, mens når den er mørk så ligger den og ser ut som den skal dø.

Nitrat er under 0,3 måler med tetra test og den viser jo aldri 0...
Flagellater
Kan det være dette? Hvordan behandle i så tilfelle? Kan man bruke varmekur?
Plussmedlem
Aquaa
Nitrat er under 0,3 måler med tetra test og den viser jo aldri 0...

Jeg har ikke Tetra Nitrat-test, men er du sikker på at du ikke blander nitritt og nitrat nå?
0,3 er det minste Tetra måler når det gjelder nitritt.
Tetra sin nitrat-test har vel en annen skala?
Plussmedlem
Man dreper ikke flagellater med varmekur.
Du kan lese litt om eventuell behandling av flagellater her.
Du kan også søke på ordet på AF. Du får sikkert mange treff.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap