Eplesnegleegg

hvor lang tid tar det fra eplesnegleegg blir lakt til de kleker?
Det varierer, det spørs på fuktighet og temperatur. Hos meg klekkes de etter 10-12 dager men der de klekker er det godt og varmt og fuktig. Så de kan klekkes alt fra 10 - 30 dager. Men pass på så de ikke henger for nære lysrøret for da tørker de ut.
Flytte de?
Hvis de henger for nært lysrøret, kan vi da flytte de litt lengre unna uten problem?
Hvis eplesneglene havner under grusen, kommer de seg opp fra undersiden av grusen, eller blir de værende begravd da? Jeg finner ikke alle mine eplesneger og jeg plantet ned blomste i går, så det kan være de er under grusen.
Chanell78
Hvis de henger for nært lysrøret, kan vi da flytte de litt lengre unna uten problem?

ja men du kan ikke fest dem på noe igjen men du kan legge dem på en isoporbit som ligger å flyter i vannet.
Chanell78
Hvis eplesneglene havner under grusen, kommer de seg opp fra undersiden av grusen, eller blir de værende begravd da? Jeg finner ikke alle mine eplesneger og jeg plantet ned blomste i går, så det kan være de er under grusen.

Hvis de ikke ligger for langt nedi grusen så skal de klare og komme seg opp igjen. Sneglene kan finne på å grave seg ned selv også . Du kan jo forsiktig kjenne med fingrene nedi grusen for å se om det kommer opp noen.
Hvis du først løsner en eggklase så får du ikke festet den igjen. Jeg har en liten glasskant øverst på karet mitt og der bruker jeg og legge mine. Mange bruker isopor og legger de på.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Chanell78]Hvis eplesneglene havner under grusen, kommer de seg opp fra undersiden av grusen, eller blir de værende begravd da? Jeg finner ikke alle mine eplesneger og jeg plantet ned blomste i går, så det kan være de er under grusen.

Hvis de ikke ligger for langt nedi grusen så skal de klare og komme seg opp igjen. Sneglene kan finne på å grave seg ned selv også . Du kan jo forsiktig kjenne med fingrene nedi grusen for å se om det kommer opp noen.
Hvis du først løsner en eggklase så får du ikke festet den igjen. Jeg har en liten glasskant øverst på karet mitt og der bruker jeg og legge mine. Mange bruker isopor og legger de på.

Jeg har en liten isopor bit jeg kan legge de på da.
Jeg har prøvd å lete i sanden men finner de ikke. De er så flink å gjemme seg. Så har jeg farge rik grus som gjør det vanskeligere å finne slike små eplesnegler.
Må lyset være på i akvariet døgnet rundt for eggene skal klekkes? Det er mellom 23-26 grader i vannet når lyset er av. Nermere 23 og 24 grader.
Chanell78
[QUOTE=Heidi Ingdal][QUOTE=Chanell78]Hvis eplesneglene havner under grusen, kommer de seg opp fra undersiden av grusen, eller blir de værende begravd da? Jeg finner ikke alle mine eplesneger og jeg plantet ned blomste i går, så det kan være de er under grusen.

Jeg har en liten isopor bit jeg kan legge de på da.
Jeg har prøvd å lete i sanden men finner de ikke. De er så flink å gjemme seg. Så har jeg farge rik grus som gjør det vanskeligere å finne slike små eplesnegler.
Må lyset være på i akvariet døgnet rundt for eggene skal klekkes? Det er mellom 23-26 grader i vannet når lyset er av. Nermere 23 og 24 grader. Jeg ville satt opp temperaturen til 25-26 grader da klekker de fortere. Og lyset må du ikke ha på om natten.
Oki det er bra. Takk for flott svar
Fint om du tar et eggeskall i akvariumet til sneglene dine for det er det mye kalk i og det fremmbygger godt skall men da øker du dh-verdien
Du ikke gi agurk. De klarer seg fint på alger, planterester og fiskefor som blir til overs. I killikaret mitt forer jeg aldri sneglene, de klarer seg på det som blir til overs etter jeg har foret killiene. I de andre sneglekarene forer jeg annenhver dag enten med flakfor (ja, de spiser flakfor fra overflaten) eller med algetabletter.

Innimellom får de grønnsaker også, men jeg ble lei av å fore med grønnsaker for det blir så mye gugge i filtrene av det, og det er ikke noe særlig pent å ha skjeer liggende i karet til enhver tid.

Hvis du vil kan du fore med agurk hver dag, eller du kan kun fore dem 3 ganger i uka. De må ikke spise hver dag, og hvis du ikke mater dem finner de som regel noe annet å spise.
ok,jeg pleier å före dem på det noen ganger,men kan dem være samme med slørhaler/gullfisk?
Jepp, så lenge de er så store at de ikke får plass i munnen til gullfisken. Lite sannsynlig at gullfiskene vil spise dem, de ville nok spyttet dem ut igjen, men jeg ville ikke risikert at en snegle skulle satt seg fast i halsen til gullfisken hvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Unn K.
Reklame for plussmedlemskap