Syk av ny pumpe?

Vi har ett lite akvarium (ca 30l) der pumpen nettopp tok kveld. Her om dagen kjøpte jeg ny pumpe og monterte. Etter at denne kom ned i akvariet har alle fiskene oppført seg merkelig. De ligger på bunnen konstant, og kommer ikke opp for å spise engang. Vi har en stein liggende som fiskene aldri har brukt som "gjemmested", men nå ligger de titt og ofte nesten under denne.
Jeg har snakket med dyrebutikken, og de mener at det ikke skal være farlig, men det ser ikke bra ut....Jeg begynner å bli alvorlig bekymret for fiskene våre. Noen som har vært borti noe lignende? Tar imot alle råd og hint med stor takk.
Kan det hende at det er dårlig vannkvalitet siden den gamle pumpa ble erstattet av en ny? Eller flyttet du det gamle filteret over i det nye?
Den gamle pumpa var av den gamle typen som stort sett bare renser vannet. Det gamle filteret er ikke flyttet over i den nye, da de ikke ser lik ut. Denne nye renser og pumper ut luft i akvariet. Vet ikke om det er luften de ikke tåler. De var mye mer aktiv når de ikke hadde pumpe i det hele tatt. Syns det er så rart at de plutselig ble så slappe.
Da kan det jo hende du har nitritt i karet siden du har en helt ny pumpe du skal kjøre inn.. Kan ikke så mye om dette, så du får se hva de andre sier. Har du prøvd med vannbytte? 1/3 eller så?
Byttet vann dagen før vi satt i den nye pumpa. Har dratt ut kontakten på pumpa nå for å se om de blir mer aktive av det. Vil helst ikke finne alle med buken i været bare pga en pumpe....Får dra tilbake til dyrebutikken om dette ikke blir bedre. Er lite vits med ett akvarium der alle fiskene ligger i ro på bunn...
Trinni
Den gamle pumpa var av den gamle typen som stort sett bare renser vannet. Det gamle filteret er ikke flyttet over i den nye, da de ikke ser lik ut. Denne nye renser og pumper ut luft i akvariet. Vet ikke om det er luften de ikke tåler. De var mye mer aktiv når de ikke hadde pumpe i det hele tatt. Syns det er så rart at de plutselig ble så slappe.

Det er noe forvirrende forklaring på hvilken type nye/gamle pumpen er. Er det innvendig filter med sirkulasjonspumpe og svampfilter, eller av den luftdrevne typen som står nede i et hjørne dytta full med vatt?
kan du ikke regulere lufta i pumpa? vi har en vi kan regulere, enten skru av eller ha på full guffe... trodde forresten luft var bra for fiskene. Hva slags fisk har du?

Ikke stans filteret det medfører bare at situasjonen bare blir værre.

Bytt 10 liter vann med en gang. Det som skjer nå er at du ikke har et fungerende filter og det vil bygge seg opp ammonium/ammoniakk i vannet og dette er meget giftig for fiskene. Du må bytte vann hver dag for å holde dette under kontroll.

Gjør vannbytte og se om ikke fiskene kvikner til.
Hakke
[QUOTE=Trinni]Den gamle pumpa var av den gamle typen som stort sett bare renser vannet. Det gamle filteret er ikke flyttet over i den nye, da de ikke ser lik ut. Denne nye renser og pumper ut luft i akvariet. Vet ikke om det er luften de ikke tåler. De var mye mer aktiv når de ikke hadde pumpe i det hele tatt. Syns det er så rart at de plutselig ble så slappe.

Det er noe forvirrende forklaring på hvilken type nye/gamle pumpen er. Er det innvendig filter med sirkulasjonspumpe og svampfilter, eller av den luftdrevne typen som står nede i et hjørne dytta full med vatt?

Den gamle hadde en firkant med filter inni som skulle ligge under sanden. Fra denne ble vannet fraktet opp og "silt" gjennom noe som lignet på bomull før det kom ned i akvariet igjen. Kan tenke meg at dette er noe av de første pumpene som kom på markedet.
Den nye har innvendig filter, og heter AM TOP Professional AT 600F om det sier deg noe.

Du må nok gjennomføre vannbyttene som jeg sa i forrige post. Filteret ditt er ikke innkjørt og det vil ta over en måned før du har en fungerende bakteriekultur i det nye filteret. Frem til da må vannbyttene fungere som hjelp til filteret.
Geir Kristiansen
Ikke stans filteret det medfører bare at situasjonen bare blir værre. Bytt 10 liter vann med en gang. Det som skjer nå er at du ikke har et fungerende filter og det vil bygge seg opp ammonium/ammoniakk i vannet og dette er meget giftig for fiskene. Du må bytte vann hver dag for å holde dette under kontroll. Gjør vannbytte og se om ikke fiskene kvikner til.

Såpass. Det hørtes skummelt ut. Skal skifte vann med en gang. Skal prøve å bytte litt vann hver dag å se om det skjer noe. Er det noe annet jeg bør gjøre for å holde dette under kontroll?
Vil det si at jeg bør bytte vann daglig i en måned? Syns det er merkelig at de på dyrebutikken ikke sa ett ord om dette....
Inaktiv bruker
Trinni
Vil det si at jeg bør bytte vann daglig i en måned? Syns det er merkelig at de på dyrebutikken ikke sa ett ord om dette....

Det bør du gjøre hvis du skal ha sunne og friske fisker fremover. Butikken kunne nok med fordel sagt noe om filter og vannkjemi, men det er varierende kvalitet på butikker og varierende kunnskap på de ansatte.
Slik er det bare
dilla
kan du ikke regulere lufta i pumpa? vi har en vi kan regulere, enten skru av eller ha på full guffe... trodde forresten luft var bra for fiskene. Hva slags fisk har du?

Trodde også at luft var bra for dem, men ser ut til at det er en innkjøring av filteret som er skylda. Har 2 gullfisk og en kampfisk. De har brukt å være veldig aktiv, så er synd å se dem så slapp som de er nå.
jeg kjøpte meg en pizza i dag og fikk ingen info om hvordan den skulle spises av dama på rimi..

nei det kan hende du har truffet på en eller ei som ikke er så inne på akvarieavdelinga i butikken.. du ga beskjed om at din pumpe var død og måtte byttes ut? om så så er dette info du burde ha fått..

bytt litt vann daglig.. jeg ville ha tilsatt en bakteriekultur
Tror jeg skal handle på en annen plass fra nå av. Dette kunne jo endt i døden for hele gjengen vår. Men takk for tipset. Skal bytte vann hver dag nå fremover å se om det funker. Får satse på at det blir mer fart på dem etter hvert.
obsidion
jeg kjøpte meg en pizza i dag og fikk ingen info om hvordan den skulle spises av dama på rimi.. nei det kan hende du har truffet på en eller ei som ikke er så inne på akvarieavdelinga i butikken.. du ga beskjed om at din pumpe var død og måtte byttes ut? om så så er dette info du burde ha fått.. bytt litt vann daglig.. jeg ville ha tilsatt en bakteriekultur

Er litt forskjell på å få i seg en pizza kontra det å skifte pumpe i ett akvarium tenker jeg......

Har nok truffet på en som ikke visste hva hun snakket om. Jeg sa jeg hadde en ødelagt pumpe som måtte byttes ut, så mulig hun burde informert meg litt bedre. Bruksanvisningen var ikke akkurat utfyllende den heller.

Jeg er rimelig ny på dette området, og tenkte ikke på at det kan være lurt å skifte vann daglig en stund pga skifte av pumpen.
Får dra innom en annen butikk å spørre etter bakteriekultur kanskje.
Bakteriekultur på flaske er det delte meninger om hjelper i det hele tatt. Den eneste snarveien er å få tak i noe innkjørt filtergugge fra noen i nærheten.

Bytt ihvertfall vann fremover (30%) daglig. Vil også anbefale deg å skaffe en dråpetest for nitritt så du kan følge med på nitrittnivået. Her i denne artikkelen står det ganske godt forklart hva som foregår i filteret.
Det er nok som flere sier, at det mangler bakteriekultur i det nye filteret. Så det er bare å passe på å skifte vann. Hvis du har noen i nerheten som du kan få litt dritt/gugge ifra filteret til, som har et godt innkjørt akvarie. Så får du tjuvstartet bakteriene i filteret, putt gugga i ditt filter slik at bakteriene kan formere seg der. Hvis du ikke har muligheten til å skaffe filtergugge, så kommer bakteriene etterhvert uansett..
Trinni

du sa selv at du bare hadde spurt om en ny pumpe. du kan ikke vente at de i butikken legger fram alt du trenger å vite, for alt du ville ha var ny pumpe. hadde du spurt litt så burde du fått vite alt.

Trinni
Trodde også at luft var bra for dem, men ser ut til at det er en innkjøring av filteret som er skylda. Har 2 gullfisk og en kampfisk. De har brukt å være veldig aktiv, så er synd å se dem så slapp som de er nå.

ja luft er bra for dem, og kan vel egentlig ikke bli for mye oksygen for fisken. men i dette tilfelle dør fisken pga. filter kulturen. les på linken til tante atrid også. raskt forklart hva som har skjedd i karet ditt: din pumpe døde, bare noen timer etter at dette sjedde begynte de "gode" bakteriene å dø ut. disse bakteriene gjør at nitriten ikke blir for stor. men når pumpen døde og du tok ut filteret var det ingen "gode" bakterier til å beskjempe nitrit, dermed utbrøyt den. fisken var fin i begynnelsen på grunn av at nitritten ikke hadde kommet på fullt enda, derfor ble de plutselig i dårlig form.

håper du skjønte hva jeg prøvde å si.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap