Død fisk - medisineringen drepte den?

Hei.
Jeg hadde et akvarie med fem fisker; fire platyer og en kampfisk. Dette fungerte helt fint, inntil den ene platyen ble innmari aggresiv mot kampfisken, ikke omvendt. Til slutt, måtte vi ta ut den ene platyen i et annet akvarie, og det ble fredelig igjen. Etter en ukes tid, så hoppet platy nr 2. ut av akvariet og døde. Nå viser det seg at de resterende fiskene har fått hvitprikk, jeg er ganske sikker på at de har det, for kampfisken har hvite prikker over hele seg og er litt smådaff - ikke i form som den pleier og den gjemmer seg en god del. Nå, rett før jeg skulle gå til sengs, syns jeg det var noe rart, for platyene pleier vanligvis å svømme sammen, men den største (hunnen) som er kjøpt på et annet sted en de andre, var alene. Så så jeg på bunnen, og der lå den siste hannen, død.

Jeg begynte på Prozin - eller noe sånn - fra Waterlife i dag. For å medisinere dem for hvit prikk. Den fisken som døde, hadde enda ikke fått utbrudd av hvitprikk (dama i dyrebutikken sa forresten at smittebærerne trengte ikke å vise utslag på parasittene, er dette sant?), men den er død. Hva kan det komme av? Er det medisinen som drepte den? Jeg fikk vite klart i dyrebutikken at denne medisinen ikke er farlig; for filterbakterier, planter eller selve fisken. Håper noen kan hjelpe meg; vil helst se at de resterende, spesielt kampfisken, overlever. Jeg la også merke til at de platyene fra den ene dyrebutikken (1 hunn + 2 hanner) var betydelig mye mindre og spinklere enn den ene hunnen fra den andre dyrebutikken. Kan det være at fiskene var syke allerede før de kom til meg?

In desperat need of help. Takk for at du tar deg tid til å lese, og kanskje svare hvis du har tips
Tør jeg spørre hvor lenge dette akvariet har vært i drift? Og hvor lenge har du hatt fisk i det? Hva slags filterpumpe har du?
Hei!
Forutsatt at du har fulgt doseringen på bruksanvisningen skal Protozin normalt sett ikke ta livet av fisken. Kan du si noe om hvor lenge karet har vært i drift, og hva vannverdiene er? Målt med dråpetester - ikke strips.

All fisk er bærere av hvitprikk parasitten, så damen i butikken har rett. Det er derimot kun svekkede/stresset fisk som får utbrudd.

Umiddelbart høres det ut som om det er noe i veien med vannverdiene som stresser fisken. Alternativt kan de ha vært svekket før du fikk dem og ikke tålte overgangen til karet ditt, og dermed fått utbrudd av hvitprikk. Men alt dette blir spekulasjoner før man får litt mer info om karet. Størrelse, vannbytterutiner, tid i drift etc.
Det har ikke vært veldig lenge i drift helheltlig sett. Kampfisken har bodd der lengst, har hatt han i 6 mnd, kan si at hele akvariet med alle fiskene har vært i drift i kanskje litt under 2 uker. Kampfisken har heller aldri vært syk før dette. Det er et 20l akvarie, bytter vann hver uke, ca. det som fordamper, for å si det litt i øyemål og litt mer, bruker sånn.. eh, husker ikke hva man kaller det i ordsammensetning: slam.. hm.. som suger opp fra bunnen. Fordeler fôringen over to ganger om dagen, for å varierer kosten; frosne mygglarver om kvelden og flakfôr om morgenen. Den dagen jeg bytter ut noe av vannet, får de ikke mat. (Siden jeg har hørt at det er viktig å passe på å ikke overfôre dem). Vet ikke hva slags filterpumpe det er, jeg fikk den anbefalt i dyrebutikken; siden platyene helst skulle ha sirkulasjon i vannet, og den står på hele tiden. Denne fisken som døde idag (litt igår nå siden kl er over 12 ser jeg) så helt fin ut i dag. Jeg har sjekket godt innom dem hver dag siden den ene hoppet ut av akvariet, så jeg har lagt merke til eventuelle forandringer.

Kampfisken: daff og gjemmer seg, men den har begynt å spise igjen.
Platy: (den som lever) pigg, selv om den har hvite prikker.
Platy: (den døde) virket helt pigg, hadde hatt trådaktig avføring, altså den hang etter han en liten stund før den falt av (men fikk vite det var helt vanlig)
Åja...Jeg vedder mye penger på at vannet ditt er giftig for fisken. Dette kan definitivt utløse hvitprikk. Med et så lite kar må du bytte vann veldig hyppig. Det holder ikke med 1 gang i uken, du må bytte daglig.
Les denne tråden om nystartede akvarier. Viktig informasjon! Spesielt forklaringen om filterbakterier jeg har skrevet i innlegg nummer 22.
Jeg har byttet oftere nå som fisken har blitt "syke". Fra nå av skal jeg bytte vann hver dag. Hvor mye er det nok med? I tillegg lurer jeg.. Siden de er på medisinering nå, siden jeg bytter vann, må jeg dryppe mer medisin for tilsvarende mengde utbytte..
Nina O
Siden de er på medisinering nå, siden jeg bytter vann, må jeg dryppe mer medisin for tilsvarende mengde utbytte..

Yepp
Tusen takk for svar.
Nå har jeg byttet vann, med en gang. Fikk ikke sove før det var gjort. Fikk helt sjokk når jeg leste at jeg forgifter de stakkars fiskene mine. Ingen har opplyst om dette, spesielt ikke på dyrebutikken.. Uf og uf.
Nina O
Fikk helt sjokk når jeg leste at jeg forgifter de stakkars fiskene mine

Rent teknisk sett så forgifter de seg selv... he-he... men du må påta deg rollen som "doktor"
Jeg lot dem forgifte seg selv. Dør virkelig fisker så fort? Altså, fra å gå fra helt pigge til.. deathpenalty? Jeg har aldri mistet fisk før, så hva veit jeg. Er mest redd for kampfisken, stakkars, jeg har dratt han inn i dette :P
Fisk kan være mye mer hardhudet enn man ofte tror. Feile forhold, trivselsverdier etc... men når de blir forgiftet kan de dø ufattelig fort (kanskje ikke så rart...)... Selv forgiftning kan endel individer stå imot og overleve, men det er åpenbart ikke så behagelig
Jeg skjønner. Hvor mange dager går det før dette forgiftningsproblemet går bort?=)
Det tar normalt 4-5 uker før filteret ditt er innkjørt, men siden du må bytte vann hver dag kan det ta lenger litt tid i ditt tilfelle.

Anbefaler at du kjøper dråpetester for nitritt og nitrat, når nitritt er på 0 og du har utslag på nitrat er karet ditt innkjørt, og du trenger ikke bytte vann mer enn 1-2 ganger i uka.

Hvis karet ditt hadde vært litt større, f eks 100 liter men med samme mengde fisk, hadde du nok ikke hatt så mye problemer, pga det er en mye større vannmengde for giftstoffene å løse seg opp i, noe som gjør at du har mer tid til å reagere før fisken begynner å dø. og konsentrasjonen av giftstoff holder seg lavere.

Men med små kar blir vannet veldig fort giftig, og du har veldig lite slingringsmonn. Derfor anbefales ikke små kar for nybegynnere.

Hva vil de si at det er innkjørt? Jeg beklager alle spørsmålene, men.. kommer jeg for alltid til å måtte skifte vann så ofte som hver dag?: )
Nina O
Hva vil de si at det er innkjørt? Jeg beklager alle spørsmålene, men.. kommer jeg for alltid til å måtte skifte vann så ofte som hver dag?: )

Innkjørt...
Kan du være snill og lese den linken jeg ga deg ovenfor? Spørsmålet besvares der. Du hadde slippet å spørre hvis du leste det som ble svart da
Innlegg 6 i denne tråden, se ovenfor, og les den linken.

Og nei, du må ikke skifte vann hver dag for alltid Det er kun de første ukene når vannet er giftig for fiskene. Men les, og spør mer siden.
Her har du en artikkel om oppstart av akvarium, og en om vannverdier. Verdt å lese for å forstå hva som skjer i filteret ditt.
Jeg leste den linken, men jeg så ikke noe om "innkjørt": Får lese igjen..
Inaktiv bruker
Nina O
Jeg leste den linken, men jeg så ikke noe om "innkjørt": Får lese igjen..

når akvariet er "innkjørt" så har du fått alle de nødvendige bakteriene i filteret, og disse tar seg da av giftstoffene i vannet, og du kan da bytte vann bare 1-2 ganger i uka. det er vell kort sakt det som menes med at det er innkjørt.
Takk
Jeg skal dra og kjøpe sånne test-strips slik at jeg kan teste vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap