Noen som kan tyde kjønnet på desse 4 sommerfugl ciklidene?

nå er eg "spent" på om eg har fått rett
Hannfisken har høyere fremre finnestråler enn hunnen. Dette gjelder sommerf.ciklider generelt. Tror du på bildene her har 3 hanner og en hunnfisk.
jaha, er vertfall helt feil av det eg skulle ha:S
Litt vanskelig å vurdere utfra bilder du har, enn å se fisken visuelt.
Ser ut som tre hunner og en hann. På det siste bildet har du hannen nederst til høyre.
Grunnen til at jeg vil si dette er kroppsfasongen på dem. Vanskelig å forklare forskjellen.

Etterhvert vil du se at hunnene vil være rødere i buken i perioder, og hannen vil bli større enn dem. Finnestrålene, som nevnt, er også en grei indikator.
skulle egentlig få 2 par
altså 2 hunner og 2 hanner
Husk at dem som var ganske lyse og hvite rundt er Bolivanske Sommerfuglcichlider.
Platy-fan
Husk at dem som var ganske lyse og hvite rundt er Bolivanske Sommerfuglcichlider.


er jo ikkje det eg har
alle 4 er sommerfugl ciklider
bare at noen ikkje har fått farge enda

Noe jeg ikke ser har blitt nevnt her i forhold til å kjønnsbestemme sommerfuglcichlider:
I "gamle dager" var det alltid slik at hunnene hadde blå punkter inne i den store sorte flekken på hver side, hannene hadde bare slike blå punkter rundt kanten av denne flekken.
På viltfanget fisk er det stort sett slik fortsatt.
Etter mange år med "foredling" og selektiv avl, er dette ikke lenger noen sikker metode på oppdrettet fisk, men en indikasjon kan det fortsatt være.

På dette grunnlag vil jeg anta at i hvertfall fisken helt til venstre på siste bildet i innlegg nr. 5 er en hunn.
bare husk på at med sommerfuglciklider kan man ikke kjøpe to par og forvente at de parrer opp. de må selv få velge partner ettersom de parrer opp og holder seg trofaste til hverandre. det beste er å kjøpe to hanner og kjøpe flere hoer slik at de får velge partner. ellers risikerer du å få fire single fisker. jeg kjøpte seks og fikk bare et par ut av det
Kaiamor
bare husk på at med sommerfuglciklider kan man ikke kjøpe to par og forvente at de parrer opp. de må selv få velge partner ettersom de parrer opp og holder seg trofaste til hverandre. det beste er å kjøpe to hanner og kjøpe flere hoer slik at de får velge partner. ellers risikerer du å få fire single fisker. jeg kjøpte seks og fikk bare et par ut av det


det veit eg
men er større sannsynlighet for å få eit par ut av to hanner og to hunner, enn 3 hunner og 1 hanne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap