Finnes det en malawi algespiser?

min samboer har startet opp et 240 l kar for noen uker siden, nå mangler d bare fisk. vi lurer på om det er noen bunn/algespisere som kan passe inn i et malawikar han har blandt annet tenkt å ha golden,den gule med sort stirpe på finnen. og et par andre fargerike fisker. hvis ikke så har han tenkt å lempe inn et par ansistrus, men da blir det jo ikke et rent malawikar.
Mange malawier er algespisere. Mbuna gruppen, som Golden kommer fra, er algespisende fisker.
Når det kommer til maller fines det ingen algespisende maller i malawisjøen. Du har synodontis njassae, som er en catfish, som er en av "mallene" i malawisjøen. Nydelig fisk, men ikke algespiser.

Så hvis man vil ha algespisere bør man skaffe fisk fra Mbuna gruppen.
Algespiser eller kjøttetende
jeg starter nå et tanganyika kar, fiskene mine kommer på mandag, dvs, de er kommet i dyrebutikken for lengst. men er det sånn med malawiene som men tanganyika at man bør velge mellom alge/planktonspisere og kjøttetende.
jeg skal f.eks har tropheus duboisi i mitt kar, og de skal jo ikke ha proteiner.

er det noen fargerike malawier du kan anbefale som kombinasjon, og eller kombinasjoner som absolutte ikke må forekomme? vi gleder oss til å starte opp med våre første malawi/tanganyika kar
Skal du ha tropheus bør du bare ha troffer i det karet ditt.
Tropheus
Kenneth Østby
Skal du ha tropheus bør du bare ha troffer i det karet ditt.

tenkte jeg skal ha hovedsakelig tropheus duboise og et par regani kipili, har hørt andre som har samme kombinasjon
Der finnes algespisere i malawisjøen
chiloglanis neumanni
Men er da ikke så enkel å skaffe
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap