Fx5 - full styrke i 450 liter?

Ser i bruksanvisningen at kranene kan brukes til å redusere mengden vann som går gjennom filteret. Er det i så fall vann-inn eller vann-ut som skal lukkes litt igjen?

Eller kan den går på full styrke i en 450 liter? (150x50x60)

Heisann!

Ser vel ikke noe umiddelbart problem med å kjøre Fx'en på full guff.
Om fiskene tåler det da.
Jeg kjører selv fx i 600 litern min, om du ønsker å strupe så anbefaler jeg å strupe på vann inn.
Men tror ikke det er noen betydning hvem du struper..
Okay, kult Kan jo se om den klarer seg på full guffe da. Finner jeg alle fiskene i andre enden av utblåsningen så vet jeg at det var en tanke for mye strøm i vannet

Takk for hjelpen.
Sloppy
Ser i bruksanvisningen at kranene kan brukes til å redusere mengden vann som går gjennom filteret. Er det i så fall vann-inn eller vann-ut som skal lukkes litt igjen? Eller kan den går på full styrke i en 450 liter? (150x50x60)


Om du velger å redusrere vannføringen, er det UT du skal redusere. Aldri redusere på tilførsel til pumpe.

Selmer.
Full styrke fra en Fx5 i en 450 liter gir svært rent vann, men ikke mye strøm pga. de store slangedimensjonene og romslige utblåsene.
Meget bra, da skal den få gå på full guffe. Tusen takk alle sammen. Nå er den på og lyder omtrent som en vaskemaskin... har stoppet for å tømme luft en gang og arbeider videre.

Det er mye boble skumme buldre dure og slafse lyder her - er det vanlig? Hvor lenge kommer den til å lage rare lyder? Til den er tom for luft antar jeg, men hvor lang tid tar det?

Jeg har en lett stresset fiskebestand (og en lett stresset eier)
Pumpen har blitt ganske stille, regner med alt fungerer som det skal nå. Måtte stå opp kjempe tidlig for å se hvor fint vannet hadde blitt...

Fin den 450 literen. Likte bakgrunnen.

Tror ikke du trenger å strupe, men det spøts jo litt hvilke andre fikser du har tenkt å ha.
Takk for det, koselig å høre. Det ser ut som om det korekt, det blir ikke så mye strøm av FX'en at fiskene ser ut til å plages av det. Roen har senket seg Regner med å la den stå på fult. Vurderer å sette UV anlegget på, men kvir meg for å røske opp igjen koblinger og slikt... Kanskje en innvendig UV sak hadde vært lettere
Fx5 - full styrke i 450 liter?
Hei...
Hadde den på full styrke i en 200liter og det var ikke noe probl.....er som nevnt i tråden ikke så mye strøm av denne pumpen...er vanlig med litt lyder før den får ut luft og slikt....tror den gjør dette en gang i døgnet....
Jepp, som de sa her tidligere. Den kan fint stå med full vannstyrke uten at det blir spesielt mye strøm i vannet.

Pumpen ble omtrent lydløs etter en timestid. Regner med den er på det oppgitte et-stopp-i-døgnet rutinen nå. Veldig godt fornøyd. Den skal få stå i fred nå

Takk for svarene.
Grattis som FX5 bruker..hehe..

Jeg må bare spørre litt i tråden din jeg. Hvis det er greit

Jeg har FX5 og har ikke store planer om å stupe den nå, men lurer litt på dette med struping. Hvorfor skal man strupe utblåsen og ikke innsuget?? Vil ikke det komme mye vann inn og lite ut?? Bli press i pumpa??
Er dette en generell tommelregel?
Bare lurer da jeg ikke vil gjøre noe galt en dagen jeg eventuellt struper.
Jeg har 2 stk FX5 i et 720 liters kar, på full rulle. Det går fint som bare det. Det er også en Eheim 2217 i karet. Da som filter foran UV filter. Allt dette fungerer helt fint. Fisken stortrives.
Linda Kristin
Grattis som FX5 bruker..hehe.. Jeg må bare spørre litt i tråden din jeg. Hvis det er greit :) Jeg har FX5 og har ikke store planer om å stupe den nå, men lurer litt på dette med struping. Hvorfor skal man strupe utblåsen og ikke innsuget?? Vil ikke det komme mye vann inn og lite ut?? Bli press i pumpa?? Er dette en generell tommelregel? Bare lurer da jeg ikke vil gjøre noe galt en dagen jeg eventuellt struper.


Ja lurer selv på hvorfor man skal strupe utblåsningen og ikke innsuget jeg og.
Ken Myrseth
Ja lurer selv på hvorfor man skal strupe utblåsningen og ikke innsuget jeg og.

Svaret ligger vell i at pumpen er konstruert for å tette for veske og ikke gass. Ved å strupe utblåsningen vil det skapes et overtrykk mellom selve pumpemotoren og kranen. Hvis innsuget strupes vil det skapes undertrykk mellom kranen og pumpemotoren. Ved normal drift er det overtrykk i hele systemet dvs vannet vil ut for å utligne trykket. Dette er pumpe og koblinger konstruert for med god sikkerhetsmargin så en økning av overtrykket vil ikke by på større problemer. Hvis det derimot skapes undertrykk i pumpa vil luft prøve å trenge inn for å utligne trykket og da begynner problemene. Kort sagt går det ikke, så luft vil strømme inn og skape problemer med støy og i værste fall motorhavari.

Bror
[QUOTE=Ken Myrseth] Ja lurer selv på hvorfor man skal strupe utblåsningen og ikke innsuget jeg og.

Svaret ligger vell i at pumpen er konstruert for å tette for veske og ikke gass. Ved å strupe utblåsningen vil det skapes et overtrykk mellom selve pumpemotoren og kranen. Hvis innsuget strupes vil det skapes undertrykk mellom kranen og pumpemotoren. Ved normal drift er det overtrykk i hele systemet dvs vannet vil ut for å utligne trykket. Dette er pumpe og koblinger konstruert for med god sikkerhetsmargin så en økning av overtrykket vil ikke by på større problemer. Hvis det derimot skapes undertrykk i pumpa vil luft prøve å trenge inn for å utligne trykket og da begynner problemene. Kort sagt går det ikke, så luft vil strømme inn og skape problemer med støy og i værste fall motorhavari.



Dett er helt korrekt. Kranen på innsuget skal kun brukes ved frakoblinger - ellers glemmes. Pumpen vil ved redusert vanntilførsel - før eller senere - trekke luft. Reduser vannmengde kun på utblås. (Eheims brukermanualer understreker også denne måten.)
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Sæther
Reklame for plussmedlemskap