Hjelp hva feiler det black mollyen min?

Kom hjem fra hyttetur, fiskene har blitt foret med helgemat, den svarte mollyen har hvite klumper på kroppen, øynene stikker ut med et belegg på og munnen er åpen og misdannet!
Kommer selvfølgelig til å drepe den humant nå men håper ikke de andre fiskene er syk og.
De to andre Mollyene jeg kjøpte først med denne døde med en gang uten symptomer.
Trenger de andre fiskene medisin?
Bytt vann!

Helgefór høres nok fint ut, men fiskene har bedre av ingen mat en helg enn slikt feriefór. Det råtner i karet og forgifter vannet. Mange som har kommet hjem til katastrofer etter å ha brukt slik fór. Og, rett nok, noen få som kommer hjem og alt har gått bra. Uansett ikke verdt risikoen mener jeg. Fisk klarer seg uten mat i minst et par uker. Litt sult er bedre enn forgiftning.

Siden det er usikkert om det kun er dårlig vannkvalitet, eller sykdom som foregår anbefaler jeg vannbytte. Minst 30% nå, og 30% daglig en stund. Har du vanntester kan du hvertfall få testet for nitritt så ser du fort om det er vannet som har et problem.

Høres ut som om Mollyen har pop-eye. Noe som ikke er en sykdom i seg selv, men et symptom på at noe er galt, og da ofte dårlig vannkvalitet. Så igjen ville jeg ha prøvd vannbytter og sett om ting bedret seg da.

Har du mulighet kan du også ta 40% vannbytte, men du bør jo passe på at temperatur og PH er rimelig likt som i karet, slik at de ikke må slite med temperatur eller PH sjokk i tillegg.
Tusen takk!
Er nybegynner og var redd fiskene skulle bli sulten i løpet av helgen...uff stakkar..skal begynne med vannskifte med en gang og kjøpe tester i morgen!
Har to "gravide" guppyer som jeg er redd for..
Siripiri
Kom hjem fra hyttetur, fiskene har blitt foret med helgemat, den svarte mollyen har hvite klumper på kroppen, øynene stikker ut med et belegg på og munnen er åpen og misdannet! Kommer selvfølgelig til å drepe den humant nå men håper ikke de andre fiskene er syk og. De to andre Mollyene jeg kjøpte først med denne døde med en gang uten symptomer. Trenger de andre fiskene medisin?

jeg syntes det hørtes ut som (sykdoms artikkelen) hvitprikk, pop-eye og matte øyne kansje også munnsopp.

men gjør som ElinH sa og se om andre får noen symptomer. det er nok bare på grunn av maten og kansje for mye nitritt eller lignende.
Siden vannbytte ikke har noen negative effekter, er det helt trygt - og anbefalt - å bytte vann, så det kan du gjøre helt uten å bekymre deg. Det er ingen sykdommer eller problemer som blir værre av vannbytter.

Bare fint om du kan få skaffet deg noen dråpetester (ikke strips) i morgen, så får du litt mer kontroll på hva som skjer. Håper det går bra med resten av fiskene dine!
Ok, er ikke strips godt nok?
Nei, strips er veldig unøyaktige, og kan knapt nok brukes som en indikator på tingenes tilstand. Du kan risikere å få null i nitritt, mens virkeligheten er at vannet er meget forgiftet.

Kjøp dråpetester, så kan du hvert fall stole på resultatene du får
Ok takk for hjelpen! Går å kjøper nitritt dråpetest i morgen jeg da!
Men, hva hvis verdiene ikke er som de skal da? Hva gjør jeg?
Siripiri
Men, hva hvis verdiene ikke er som de skal da? Hva gjør jeg?

Det er vannbytte som gjelder uansett, men tester du vannet finner du ut om det er det som er problemet, eller om det er noe annet.

1. regel ved problemer eller mistanke om problemer i karet er vannbytte - alltid. Friskt vann er 100% positivt for fiskene, så lenge du passer på at vannverdiene ikke svinger for mye - selvsagt.
Har gutten min gjort fiskene syke?
Uff! Hun i butikken i dag spurte om jeg hadde barn som dunket i akvariet, fordi i så fall kunne det være derfor mollyene mine døde. Er det tilfelle? Jeg prøver å unngå mest mulig berøring av akvariet men med en ivrig 2 åring er det ikke like lett..han fryder seg over fiskene igjen og igjen..og av og til så dunker han litt i bordet!
Dunking i glasset kan nok stresse fiskene, og stress kan fremkalle sykdom (hvitprikk er et godt eksempel på sykdom dom kan bryte ut ved stress). Så helt på jordet var de nok ikke denne gangen. Men, denne gangen har jeg langt mer tro på at helgefóret rotet til vannverdiene dine, enn at 2-åringen (herlig alder forresten!) har vært litt vel ivrig med bankingen

Har du fått testet nitritt?
ElinH
Dunking i glasset kan nok stresse fiskene, og stress kan fremkalle sykdom (hvitprikk er et godt eksempel på sykdom dom kan bryte ut ved stress). Så helt på jordet var de nok ikke denne gangen. Men, denne gangen har jeg langt mer tro på at helgefóret rotet til vannverdiene dine, enn at 2-åringen (herlig alder forresten!) har vært litt vel ivrig med bankingen :-) Har du fått testet nitritt?

Ja hehe, fantastisk alder..jeg har ikke testet nitritt nei, jeg har skiftet litt av vannet flere ganger. Fiskene som er igjen ser ut til å trives som bare det..ingen symptomer.
Nå går vi bare å venter på at guppyene skal føde. Ser nesten ungene inni den ene, den er så gjennomsiktig, den andre er bare svart bak.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap