Har jeg gjort enda en tabbe nå?

Jeg har fått ett resun dm 22 liter kar som hadde pumpe/filter og lys innebygd i lokket. Denne pumpa bråkte noe altfor mye til meg, så jeg dro utolmodig til dyrebutikken og kjøpte en ny. På den første pumpa går vannet gjennom et rør og opp i lokket i et fluval 2+ filter. På denne nye pumpa som jeg kjøpte som heter micra hight tech med samme kapasitet som den første, er det sugekopper på og et hull for utblåsning og baksiden et blåfilter på samme størrelse som et frimerke. Kan det være nok rensing da? eller jeg kjøpt feil..
Nå syns jeg vannet ser skittent ut og jeg har ikke hatt sand eller noe i. Pumpa er helt støyfri men hjelper lite om vannet ikke blir renset da. Hva gjør jeg nå? *sukk*
ville bare si litt utenom topic at hvis du har tatt ut den andre pumpa og rørene til den bør du også ta ut den risten som ligger i bunn siden den hører til bunnfiltreringen og det vil samle seg mye dritt under den.
hvor stor kapasitet skulle den nye pumpen ha da?
Jeg har tatt ut bunnplaten ja, det er litt løse partikler som flagrer pluss for som jeg putta i i går..vet ikke om foret er grunnen til tåkete vann, men det burde vel gå over snart..
Vet noen noe om denne filterpumpa? så vær så snill og prøve å forklare meg..blir bekymret når vannet er så tåkete
Finner ingen info om dette filteret. Hva står det på emballasjen (om du fortsatt har den)?
Noen som vet om denne pumpa?
Her er bilder av pumpa og emballasjen. Det står HI-TECH LINE MICRA,
400l/h, den er på 6 watt og er samme styrke som den jeg hadde oprinnelig ( som jeg tok ut pga bråk). Den er 4,2 cm bred og 5,7 cm lang..Det vil si at filterstykket som ligger inni er på str med et frimerke omtrent. Er redd dette ikke er nok..?

Di på dyrebutikken sa denne var best sammenlignet med en annen som heter ELITE på samme str..men det stoler jeg egentlig ikke på, fy f..for en dårlig service det er på dyrebutikken. Jeg reiser heller litt lengre neste gang på en annen butikk der noen er litt mer service innstillt. Når jeg fant denne pumpa selv og spurte om den, anbefalte di i vei..men spurte ikke engang hvilke str karet mitt va på..hallo?! da blir jeg litt itvil altså..
er ikkje dette bare ei sirkulasjons pumpe da. men du kan jo feste "litt" blå svamp på innsuget fil denne da. eller kansje du kan lage et hjørne filter. dei har jo fått mye god omtale da.

er kan du gå inn å lese om hjørne filter
Det er det jeg frykter ja..men lurte på og koble på en liten slange på utsuget og opp i lokket så renner vannet over et filter som ligger der og ned igjen, tror du det kan funke? det er litt filter inni pumpa..men lite som sagt..er det ikke litt mye å lage blåfilter for et så lite kar på 22 liter? grr..skulle bare kjøpt et større kar når jeg først var i gang..
Grunnen til at vannet kan være tåkete er at svampen som er inni er grovkornet, og ikke finkornet, noe som gjør at vannet ikke blir like fort rent som med en finkornet svamp.
Nå har jeg bytta ut vannet så det er helt klart, så klippet jeg til en bit m tynn filt fra den gamle pumpa og satte dette i sammen med filteret så står i fra før. Og håper at vannet ikke blir tåkete igjen..Men jeg lurer fælt på om det blir nok rens med dette lille filtmediet? vil ikke sette i fisk om det ikke er nok.
Eksempel på bruk med blåmatte
Slik har ihvertfall jeg planer om å gjøre med et 80 liter kar...
5cm blåmatte og samme pumpa du har kjøpt deg.
[External Image]
vurderer å gjøre dette til neste akvarie, men syns det er kanskje litt prakk når det er så lite som 22 liter.. hmm..siden du har samme pumpa, tror du det blir for lite filterering med den lille blåfilten som ligger i?
Har leita på nettet etter meit info om den pumpa di, men uten mykje hell. Om det er ein liten svampbit så er nok det kun meint for å forhindre at rusk skal komme inn i systemet. Er nok alt for liten for å kunne inneholde biologisk filtrering.

Er det ein justeringsmulighet på pumpa? Står på pakken at den utgjer 400l/h, og dette kan jo bli litt mykje strøm i eit 22l akvarie. Kjem jo sjølvsagt ann på kva du skal ha oppi.

Om du synnst eit hjørnefilter vert for stort i 22l, kan du jo spare pumpa til du muligens kjøper eit større ein gang. Eller om butikken feilinformerte deg, og solgte denne som eit filter, kan du jo gå tilbake å få den bytta.
I følge det som står her så er dette en ren sirkulasjonspumpe som ikke gir noe filtrering alene. Om du ba om et filter da du var på butikken og fikk denne så vil jeg si at de har solgt deg feil produkt og at du har krav på å få byttet den i noe du kan bruke.

Lurer på hvorfor du ikke rett og slett bruker Fluvalen du har. Denne kan du lett modifisere om du vil gjøre den reke- og yngelsikker og du kan også redusere strømmen om det blir for mye.
Ja, kan alltids prøve å bytte den, men i nettbutikken til tropehagen zoo står det under filtreringspumper her

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=530010&prodid=15338

ellers har jeg ikke en fluval pumpe fra før, men ei som kom innebygd i akvariet, med rør fra bunnen og opp og filter i lokket..det støyet grusomt.

takk for hjelp forresten
Her har de nok gjort en feil så du får henvise til den linken jeg la inn og stå på ditt. Dette er ikke annet enn en pumpe som skal få vannet til å sirkulere rett og slett.

Kan anbefale Fluval 1 om du skal ha et stillegående filter. Modifiserer du den med blåfilter så får du den i tillegg reke- og yngelsikker. På denne minste utgaven kan man ikke regulere sirkulasjonen.
Var egentlig fluval jeg hadde tebkt å kjøpe, men den filterbiten inni min nåvenrende er jo nesten like stor som filterbiten i fluval sin da..?
Du har kjøpt en ren sirkulasjonspumpe, ingen filterpumpe.
Den kan ikke brukes til å holde vannet fritt for nitritt og giftstoffer.

Det "frimerket" er bare ment å skulle holde partikler ute av mekanikken inni filterpumpen, så "propellen" ikke går tett så fort. Det er ikke ment å skulle filtrere vannet.

Lis
Her er bilder av pumpa og emballasjen. Det står HI-TECH LINE MICRA, 400l/h, den er på 6 watt og er samme styrke som den jeg hadde oprinnelig ( som jeg tok ut pga bråk). Den er 4,2 cm bred og 5,7 cm lang..Det vil si at filterstykket som ligger inni er på str med et frimerke omtrent. Er redd dette ikke er nok..?
Lis
Var egentlig fluval jeg hadde tebkt å kjøpe, men den filterbiten inni min nåvenrende er jo nesten like stor som filterbiten i fluval sin da..?

Det kan jeg ikke forstå. Er du sikker på at alle delene er på plass på fluvalen din?

Her er et bilde av min Fluval 2+. Den originale kassetten med to filterplater helt til høyre og i midten blåfilteret jeg erstattet disse med for å modifisere det.

Nederst ferdig modifisert.
Ja, da skifter jeg den ut ja..skulle kjøpt en fluval 1 slik jeg ble anbefalt her i starten..heh.. tror jeg skal dra til butikken og få den bytta, di sa til meg at denne var filterpumpe, grrr.. jeg må da få en ny eller bytte i noe annet eventuelt jeg sparer den til senere bruk..

Takk for hjelp alle sammen=)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap