- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesnegler og salt, en dårlig kombinasjon ?
Eplesnegler og salt, en dårlig kombinasjon ?
Hei,
I dag da jeg holdt på å renske opp i det ene akvariumet mitt, såg jeg at den ene Eplesneglen min fikk problemer. Den låg på bunn å fikk, hva skal jeg kalle det rykkninger. Rykkningene kom etter at jeg tilsette salt, ( støttebahandlig for stress ).
Jeg tilsetter ikke salt til vanlig, men i dag etter en forandring i akvariumet, og fiskene stod lenge i en bøtte men vann, valgte jeg å tilsette saltet for minst mulig stress for fiskene.
Snegelen låg helt i vannoverflaten da jeg tok saltet på i vannet, og den fikk da alt saltet over seg, og den falt ned på bunn. Snegelen låg på bunn i ca 5-7 min, men nå ligger den helt i ro på bunn, samme plassen uten å rører på seg. Hva kan det være, noen som har opplevd noen lignende ?
Kan den være død ?
Vanlige hagesnegler ligger vi til vanlig i en krukke med salt og de dør da med en gang. Har saltet samme virknig på Eplesnegler som på hangesnegler ?
I dag da jeg holdt på å renske opp i det ene akvariumet mitt, såg jeg at den ene Eplesneglen min fikk problemer. Den låg på bunn å fikk, hva skal jeg kalle det rykkninger. Rykkningene kom etter at jeg tilsette salt, ( støttebahandlig for stress ).
Jeg tilsetter ikke salt til vanlig, men i dag etter en forandring i akvariumet, og fiskene stod lenge i en bøtte men vann, valgte jeg å tilsette saltet for minst mulig stress for fiskene.
Snegelen låg helt i vannoverflaten da jeg tok saltet på i vannet, og den fikk da alt saltet over seg, og den falt ned på bunn. Snegelen låg på bunn i ca 5-7 min, men nå ligger den helt i ro på bunn, samme plassen uten å rører på seg. Hva kan det være, noen som har opplevd noen lignende ?
Kan den være død ?
Vanlige hagesnegler ligger vi til vanlig i en krukke med salt og de dør da med en gang. Har saltet samme virknig på Eplesnegler som på hangesnegler ?
Postet 01.02.09 kl 19:40
Inaktiv bruker
jeg skule nokk tro det di er jo bløtdyr så di tåler vel ikke salt i det heletat jeg bruker jo selv salt på hagesneglene og di smelter jo ganske gøy å se på =
Postet 01.02.09 kl 19:52
Postet 01.02.09 kl 19:54
Inaktiv bruker
hei Magnus er det alle eplesneglene dine det gjeler ?
ps.vis di har død alle så kan du få ti styk gratis av meg =
ps.vis di har død alle så kan du få ti styk gratis av meg =
Postet 01.02.09 kl 20:03
Postet 01.02.09 kl 20:07
ElinHKan ikke tro at salt og snegler går bra sammen. Det gjør heller ikke salt og corydoras forresten. Et lite opphold i en bøtte er ikke noen grunn for å tilsette salt etter min mening :-)
Jeg har ikke Corydoras i alle kar, men nesten. Det var i ett kar med Tetra og SAE. Jeg tilsetter aldri salt i kar med maller, da jeg har lest at det ikke er lurt. Men jeg har aldri lest noe om at akvariesnegler og salt ikke fungerer sammen. Men jeg burde jo ha tenkt litt da vanlige snegler og salt ikke går, hehe.
Postet 01.02.09 kl 20:16
david ghei Magnus er det alle eplesneglene dine det gjeler ? ps.vis di har død alle så kan du få ti styk gratis av meg =:-D
Hei David. Så snilt av deg å tilby nye snegler, men dette gjerder bare en. Jeg er heller ikke sikker på om den er død, kan også bare være at den fikk sjokk.
Men som sakt veldig snilt av deg.
Postet 01.02.09 kl 20:20
Chanell78Jeg har selv eplesnegler og bruker ekstozon til vanlig, mine tåler dette veldig bra. Har ikke merket noe på mine. Men kanskje dine ikke tåler vanlig salt, hvis det er vanlig menneske salt du bruker. Det vet ikke jeg hva du gjør. Men ekstozon er beregnet i akvarium.
Jeg bruker også det sammen saltet. Men siden nesten alt saltet kom over snegelen, lurte jeg på om det kunne skje noe.
Postet 01.02.09 kl 20:25
ektozon er egentlig ikke annet enn vanlig, overpriset, salt. Det er ikke noe hokuspokus ved det i det hele tatt.
Og ferskvannsfisk trenger ikke salt til daglig. Som støttebehandling ved enkelte sykdommer, og dersom en skulle få nitritt, ja. Men ikke som daglig tilsetning eller tilsetning ved hvert vannbytte.
Og ferskvannsfisk trenger ikke salt til daglig. Som støttebehandling ved enkelte sykdommer, og dersom en skulle få nitritt, ja. Men ikke som daglig tilsetning eller tilsetning ved hvert vannbytte.
Postet 01.02.09 kl 20:29
Postet 01.02.09 kl 20:33
En god nyhet.
Eplesnegelen kom ut rett etter at jeg ga de mygglarver, så nå er den ute i lag med de andre sneglene.
Men for sikkerhetens skyld, så skal jeg slutte helt med salt.
Men for sikkerhetens skyld, så skal jeg slutte helt med salt.
Postet 01.02.09 kl 20:46
Postet 01.02.09 kl 20:48