Oppstart av akvarie.

Hei. Jeg skal sette opp et akvarie og trenger litt info\ hjelp.
Akvariet for en størrelse på 85*50*65 ca 276 liter. Helglass.
Da lurer jeg på om noen kan hjelpe meg eller tipse.

1. Hvilke type filter pumpe bør jeg bruke? tenkte og bruke en utvendig, men vet ikke hva som er best?
2. Lys ?
3. Varme kolbe?
4. Bør man ha dekkglass? hvordan blir det i forhold til evt lys man bruker..
5. hva mener man med overløp og weisglass??

6. Noen som vet hvor man kan få kjøpt spesiall bygget helglass akvarie i norge eller blir det billiger å få det kjøpt i evt danmark-

Håper noen kan gi noen tips.

mvh
oddvar
Kan svare på noe av det.

1. Du bør nok velge et utvendig filter til et så stort akvarium. Eheim regnes for å være det beste når det gjelder filter. Fluval er heller ikke så dumt. Det finnes også rimeligere filter som fungerer greit så her kommer det litt an på hvor mye det økonomiske spiller inn. Det som er veldig viktig ved valg av filter er å velge et som er stort nok. Produsentene har det med å overdrive når de opplyser om hvor stort akvarium de forskjellige modellene takler. Du må helst halvere anbefalingen for å få god nok filtrering. Dvs at til ditt kar så må du velge et filter som, i følge produsenten, er passende til ca 550 liter. Anbefaler egentlig at du ikke sparer inn når det gjelder filteret siden dette er det viktigste for å få et velfungerende akvarium uten for mye jobbing.

2. De fleste ferdigproduserte kar leveres med lystopp. Om du ikke er ute etter å holde vanskelige planter eller et rent planteoppsett så holder disse til et vanlig akvarium med lettholdte planter som takler medium belysning. Skal du holde vanskeligere planter eller har tenkt å ha et plantekar så bør du antagelig oppgradere til flere rør og aller helst T5 rør. Dette siste har jeg egentlig ikke så stor kunnskap om så om det er aktuelt for deg så får man håpe at andre kan gi deg svar på det

3. Skulle holde med 200 watt. Det vanligste er å regne en halv til en watt per liter i et akvarium som står i et oppvarmet rom.

4. De fleste akvarium leveres med heldekkende topp. Altså et lokk hvor armaturet er integrert. Disse armaturene tåler fukt og du trenger derfor ikke å bruke dekkglass. Enkelte armatur som selges separat tåler ikke fukt og da bør du ha dekkglass under. De som tåler fukt har en "kopp" skrudd over festene i endene av lysrørene slik at damp ikke slipper til der.

5. Dette vet jeg ikke. Står litt her og her.

6. Vet ikke, så det må noen andre svare på.
Kaylona
6. Noen som vet hvor man kan få kjøpt spesiall bygget helglass akvarie i norge eller blir det billiger å få det kjøpt i evt danmark-


Akvariekjeller'n bygger helglass akvarier på spesialmål
Takk
Takk for masse god informasjon tante astrid..
no e det vel bare og sette i gang ))))

Og hakonbe
Tilfeldig bekjentskap
© Engdal
Reklame for plussmedlemskap