Hjelp hjelp :p grumsete vann etter sand!

Hei

Jeg har satt igang ett 63liters akvarium. Var i butikken, fikk med meg alt jeg trengte.bla veldig fin sand. men nå er det maaaange timer siden jeg helte vann oppi. Det er utrolig grumsete ennå, helt hvit vann. Normalt?

jeg fikk også en slik kickstart som skulle hjelpe på bakeriefloraen erdet vel? 24timer så skulle det være klart for fisk.

Jeg vet man ikke burde, men skulle hatt 1 malle oppi der i kveld. Er det farlig mens vannet er såpass grumsete? for temp å slikt er rett nå.
men vikke legge meg før denne ene mallen er ute av fiskeposen sin.

Vil det ha noen innvirkning på fisken??

Helt normalt at sandstøvet tar lang tid å legge seg, har hør om kar som ikke har blitt klart vann på over en uke. Når det gjelder den såkalte "kick starten" er det vel sånn type på flaske/kapsler, så ville vel mange kalt det for tull og anbefalt deg å vente minst 3 uker før du tilsetter fisk, slik at bakteriefloraen får tid til å formere seg i filteret. Men siden du nevner at du har en malle i pose allerede, så ville jeg nok puttet den i akvariet hvis du ikke har noe bedre alternativ. Men skjekk vannverdiene dine før du putter fisken oppi, samt teste for NO^2/NO^3 hver dag. Fremgangsmåten står i bruksanv. til testene. For nyskjerrigetens skyld. Hvilten type malle har du i posen?

hei

takktakk, er så grønn på feltet ennå

Du jeg er ikke sikker, falt for den i butikken, skulle bare ha sand, planter å pynt men. Er sort iallefall :P ca 3cm nå.

Tar noen bilder når vannet har klarna jeg da. Så setter jeg den utti nå om en halvtimes tid. takk for svar

Kan de ha kalt mallen for Pleco i butikken?
Hvis de gjorde det, så bør du gå tilbake til butikken å få pengene tilbake. Hvis det er den, så blir den 50cm og trenger minst 750l akvarium. Desverre lurer de mange nybegynnere til å kjøpe denne.

Trykk på det grønne for mer informasjon:

jeg husker ikke noe navn, hm

men ligner fælt på den. Han sa den ble større, men perfekt til ett 63liters.
99kr måtte jeg gi for den. Ska legge noen bilder ut i morra jeg

Gjerne d. De mest vanlige mallene er vanlig pleco, hvis det er den er ikke du den først som har blitt servert den løgna. Den andre er ancistrus sp. oppdrettvariant, men den bruker å koste litt mindre enn 100 kr., i tillegg så er den mer brun med litt "kvitt" ytterst på ryggfinnen og sporen. Og blir rundt 12 cm å passer fint i 60+L. Her er litt info om den: Men små eks. har ikke utvekstene på snuten. Reserver heller fisk du er inntrisert i, og skjekk fiskebasen her på forumet før du bestemmer deg. Så slipper du å bli lurt.

Obs! Det selges planter til akvariet somme plasser, som ikke er akvarieplanter men terrarieplanter..

Hmmmm....
Ancistrus koster garantert fra ca35,- og oppover. Og er "alltid" mørk grønn med lysegrønne prikker,svart, gul, hvit, rosa, grønn med hvitt mønster eller andre fargekombinasjoner. (lyse avsluttninger på finnene til yngelen/ungfisk til acistrus kan forveksles med det litt gulere mønsteret som ofte sees på små gibier. Om man da ikke kan skille fisken på annen måte.)

Ble kanskje litt vanskelig å artsbestemme med disse opplysningene, men de stemmer desverre. At pleco skulle være de "vanlige" mallene i de fleste akvarieforetninger betviler jeg. Heller gibi og ancistrus.

Hva oppstarten din angår; har mallen din blitt en oppstartsfisk, ganske enkelt. Vi har vel alle vært der? Eller er det noen som har lyst til å kaste den første steinen?

Ro ned fiskehandelen i rundt 30 dager, skift vann 1-7 ganger i uken og test vannet en gang iblandt. Så går det meste bra!
Inaktiv bruker
når jeg skiftet krus over til sand var det veldig gromsette, vi putter i fisken med en gang ikke noe problem i det hele tatt sanden la seg ned etter vert:P
Slike kjøpte remedier for å få filteret i gang er stort sett bortkastede penger. Den eneste snarveien til å få et filter i gang raskt er å tilføre filtergugge fra et godt innkjørt filter.

Anbefaler deg derfor å lese denne og denne artikkelen og i tillegg kjøpe deg en dråpetest for nitritt. Får du utslag på denne må du skifte vann daglig (30%) for at fisken i karet skal overleve.

Det er mye mindre arbeidskrevende å kjøre inn filteret/akvariet uten fisk i karet siden du da helt slipper å bytte vann de 4-5 ukene det tar før filteret er klart for fisk. Man bare mater med litt fiskefôr 2-3 ganger i uken for at filterbakteriene skal ha noe å jobbe med.

Kampfisken
Ble kanskje litt vanskelig å artsbestemme med disse opplysningene, men de stemmer desverre. At pleco skulle være de "vanlige" mallene i de fleste akvarieforetninger betviler jeg. Heller gibi og ancistrus.

Har nok desverre sett flest plecoer enn gibbiceps i butikkene de siste 20 årene, bortsett fra en butikk. Der selles gibbien somverdens beste algespiser.. Har igrunnen ikke sett noe serlig til hverken vanlig pleco eller gibbien det siste året, i de foretningene jeg bruker. De jeg ikke bruker, går jeg heller ikke innom for å kikke. I tillfelle de har noe som frister. Tørr rett og slett ikke handle fisk der.. Foresten har jeg aldri sett en gibbi som kan gå for å vere svart heller.

Hehe..
Gibi er vel nesten den morsomste fisken å spørre betjeningen i butikken om! Har blitt anbefalt dem som algespisere selv! Så på to stk smårollinger sist uke. Og for en totalt uerfaren kunne nok disse gått for å være ancistrus. Brungrønn med lys gule markenringer. Kun hodeformen og de mørke flekkene på finnene som avslørte dem.

Ser ikke bort ifra at mangfoldet i de butikkene kan være geologisk betinget. Svært vanskelig å finne stort annet enn gibbi og ancistrus her iallefall.
Og skulle det mot formodning dukke opp noe nytt og spennende, så kan du banne på at det er noe i 40-50cm klassen! Selges som algespisere uansett.

Verste av alt er at de faktisk spiser en del alger når den er liten, men det er mens de fortsatt er små og passer i et 80l. Har selv hatt den, men når det begynte å bli litt størrelse på den, forsvant alle ancistrusene mine på kort tid. Så jeg mitt naut kjøpte nye, for ancistrus måtte jeg ha. Men de og forsvant. først etter at gibbien døde overlevde ancistrusen. Merklig at en algeeter jakter maller.. Men det skal vere sakt at jeg har stort nok kar til den, men jeg skal ikke ha den igjen. Tørr ikke tenke på hvor maange nybegynnere og noviser som blir lurt rundt om kring. Skulle ha vert flere dønn seriøse zooforettninger rundt om kring. Har troen på kjeder for avkastningen sin del, men ikke for kvalitet og kunden sin del..

Supert med mye info for en nybegynner

Nå har sanden lagt segr også,bare bittelitt igjen.
Men hva kreves for å starte en tråd i 'personlige akvariumtråder' ? Står jeg ikke kan poste noe der. Kunne tenkt jeg lagt ut bilder osv, tatt imot tips bla.
Sikkert noe jeg har gjort feil vettu :p alle lever ennå iallefall. hehe

en annen ting også, denne mallen min, hva skal jeg fore den med? holder det med at den spiser alger? kan jeg slippe neddi en liten akurkbit? eller blir det for mye?!
Trond:
du må gå inn på din egen profil. Nede til høyre er det en link for å starte egen akvarietråd

Morsomt å ha som blogg eller "dagbok" over ting som skjer, men det er nok lettere å få svar på spørsmål ved å legge de inn under riktig underforum
mener selvfølgelig agurk, ikke akurk, heah
Trond Stegarud
mener selvfølgelig agurk, ikke akurk, heah :)

Agurk er stort sett bare grønt vann i fast form. Ikke mye næring for en voksende malle! Men til kos en gang iblant går det bra. Men fjern den innen et døgn!
Anbefaler Tetra Pleco waffer som hovednæring, i tillegg til de naturlige algene som oppstår etterhvert. Disse synker lett og er små, slik at de enkelt posjoneres.
Husk bare at fôrmengden ikke bare skal tilpasses mengden fisk i karet, men også filterkapasitet og hyppighet for vannbytte.
nå er artikkelen noe gammel men ble noe nyskjerring om hvordan det gikk med mallen da?

Nyinnkjøpt sand gir nesten altid grumsete vann og det legger seg etterhvert. Man kan selvsagt benytte noe "Crystall Clear" fra butikken som da gjør at det utrafine støvet i vannet som utgjør grumsen klumper seg i lag og blir hengende i filteret. Men da må man rense filteret etter en slik "kur". Jeg anbefaler kun "Crystall Clear" ved svevealger som noen ganger kan være noe vanskelig å blir kvitt. Den fine sandstøven legger seg av seg selv etter en kort stund. Av og til etter noen dager eller vanligvis senest etter en uke

Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap