- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Går i oppløsning
Går i oppløsning
Postet 07.02.09 kl 22:38
Postet 08.02.09 kl 19:23
Vanskelig å se på bildet hva slags plante det er. Kan det være denne? I såfall så trives den ikke om tempen blir for høy og den krever en del lys. Husk også at planter trenger gjødsel for å vokse og trives
Postet 09.02.09 kl 01:19
Skal ikke si noe sikkert, men den ligner ikke på noen av de som går igjen av de som ikke er akvarieplanter. Siden jeg ikke har hatt spesielt greie på akvarieplanter har jeg gått i baret på minst 3 av de typene som ikke hører hjemme under vann. Ligner på en vannplante, men det kan vere mange grunner til den forsvinner. Har du algeeter eller planteeter i karet den står? Forlite lys? Forlite næring? eller noe annet jeg ikke kan komme på/vet..
Postet 09.02.09 kl 01:19
Postet 09.02.09 kl 01:56
Postet 09.02.09 kl 16:37
Om det skjedde samme dagen så mistenker jeg at den har blitt for kald på veien hjem. Hvordan ble den pakket og oppbevart før du fikk den i karet?
Flytende plantegjødsel er det mange merker som fører til forskjellige priser. Selv foretrekker jeg TropicaAquaCare. Til å begynne med så behøver du ikke bruke mer enn en fjerdedel av anbefalt dose så kan du heller øke etterhvert når plantene kommer skikkelig i gang med veksten. Planter med stort rotsystem, som den bak til høyre på bildet, krever i tillegg gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.
Flytende plantegjødsel er det mange merker som fører til forskjellige priser. Selv foretrekker jeg TropicaAquaCare. Til å begynne med så behøver du ikke bruke mer enn en fjerdedel av anbefalt dose så kan du heller øke etterhvert når plantene kommer skikkelig i gang med veksten. Planter med stort rotsystem, som den bak til høyre på bildet, krever i tillegg gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.
Postet 09.02.09 kl 16:58
Endret: 09.02.09 kl 17:02
SiripiriDet skjedde samme dag jeg puttet den i.
Hvis det er den lille småbladete planten rett foran steinen, så er det iallefall en akvarieplante. Men jeg mistenker det samme som Astrid; at den kan ha blitt for kald og fått kuldeskader på veien hjem. Det er viktig å emballere plantene like godt som fiskene, men det har jeg merket at mange zoobutikker slurver noe veldig med - til tross for at de selger tropiske planter. Og de vet jo like godt som alle andre hvor kaldt det er ute på denne årstiden....
Når jeg har kjøpt planter i den kalde årstiden, har betjeningen gjerne sett litt småsurt og oppgitt på meg når jeg har bedt dem pakke planteposen godt inn i avispapir... ("å... så du er en sånn vanskelig kunde du!" ser man at de tenker)
Postet 09.02.09 kl 17:13
Endret: 09.02.09 kl 17:14
Postet 09.02.09 kl 17:51
Sliter med mye av det samme.....
Plantene mine stilkene råtner liksom bort.
Etter at akvariet mitt for en tid tilbake hadde endel alger har jeg rensket skikkelig opp.
Etter at algene nå ser ut til å ha sluppet taket, har jeg forsøkt med noen hurtigvoksende planter.
Jeg har brukt en fin-fin grus for å få plantene til å feste seg bedre. Jeg bruker også noen gjødselkuler som jeg har stukket ned i jorden. Jeg har også forsøkt meg med tilføring av co2. (kjøpte en billigvariant for å teste dette litt, en slik som man sprøyter co2 i en beholder).
PH ligger rett i overkant av 7 tallet og kh har ligget på rundt 3. Har testet hver dag nå, da jeg har lest om at co2 senker ph'en, men ikke merket noe særlig fall i ph.
Noen som har noen tips om noe man burde legge i bunnsedimentet for å gi et mer næringsrikt sediment.
Alle tips taes i mot med takk, da jeg er litt rådvill og relativt nybegynner, UTEN grønne fingre later det til
- Christian -
Etter at akvariet mitt for en tid tilbake hadde endel alger har jeg rensket skikkelig opp.
Etter at algene nå ser ut til å ha sluppet taket, har jeg forsøkt med noen hurtigvoksende planter.
Jeg har brukt en fin-fin grus for å få plantene til å feste seg bedre. Jeg bruker også noen gjødselkuler som jeg har stukket ned i jorden. Jeg har også forsøkt meg med tilføring av co2. (kjøpte en billigvariant for å teste dette litt, en slik som man sprøyter co2 i en beholder).
PH ligger rett i overkant av 7 tallet og kh har ligget på rundt 3. Har testet hver dag nå, da jeg har lest om at co2 senker ph'en, men ikke merket noe særlig fall i ph.
Noen som har noen tips om noe man burde legge i bunnsedimentet for å gi et mer næringsrikt sediment.
Alle tips taes i mot med takk, da jeg er litt rådvill og relativt nybegynner, UTEN grønne fingre later det til
- Christian -
Postet 04.03.09 kl 23:26
VolchrAlle tips taes i mot med takk, da jeg er litt rådvill og relativt nybegynner, UTEN grønne fingre later det til ;) - Christian -
Min erfaring er at gjødsel i bunn er ok(!) men for hurtigvoksende planter og de fleste andre så er det flytende gjødsel som gir best effekt. Dosering hver annen dag er også mye bedre enn en dag i uken.
Til å begynne med så kunne du kjøpt en nitrat test og funnet ut hvor mye nitrat du har. Jeg tipper på at du har ti eller mindre, denne kan du øke til 20-30 ved å dosere f.eks tropica+(pluss!).
Du doserer som anvist, du må nok dele anvisningen på tre da de regner ukesforbruk og du skal dosere hver annen dag . Vent ett par timer og mål nitrat igjen og ser hvor mye nitrat du har fått, fyll på mer om nødvendig for å komme opp i 20-30.
Vent i to dager og sjekk nitrat igjen. Fyll på med mer gjødsel for å holde nitraten vedlike. Fortsett med å dosere næring og måle nitrat hver annen dag og etter en stund trenger du ikke måle nitrat lenger da du vet hvor mye plantene spiser mellom hver gang.
Om du skulle være uheldig å komme opp i en nitrat på 40 så er det også greit, du trenger ikke skifte vann bare dosere mindre neste gang for å holde nitraten på rundt 20-30.
Vannskifte hver uke er også bra!
Dette er hva jeg har lært meg de siste månedene, i alle år har jeg vært noe omtrentelig med gjødslingen og fått omtrentelig plantevekst som resultat, men nu går alt så meget bedre
Postet 05.03.09 kl 00:02
Endret: 05.03.09 kl 00:03
"det går likar no!"
Takk for gode tips! Ser ut som plantene er i ferd med å bli sunnere!
Har måttet kutte noen stilker som hadde råtnet, men etter at jeg kuttet bort det råtne av stilkene og puttet dem i grusen igjen, ser det ut som de fester seg bedre!
Nå ble det plutselig gøy med planter også, i stedet for BARE skuffelse!
Takk nok en gang!
Har måttet kutte noen stilker som hadde råtnet, men etter at jeg kuttet bort det råtne av stilkene og puttet dem i grusen igjen, ser det ut som de fester seg bedre!
Nå ble det plutselig gøy med planter også, i stedet for BARE skuffelse!
Takk nok en gang!
Postet 10.03.09 kl 23:23
VolchrTakk for gode tips! Ser ut som plantene er i ferd med å bli sunnere! Har måttet kutte noen stilker som hadde råtnet, men etter at jeg kuttet bort det råtne av stilkene og puttet dem i grusen igjen, ser det ut som de fester seg bedre! Nå ble det plutselig gøy med planter også, i stedet for BARE skuffelse! Takk nok en gang!
- Mer lys er også en god ting, bare det å montere reflektorer er en kjempeinvestering som alle burde gjøre (men følg med på algevekst). CO2 er anabole steorider for plantene og hvis du gir plantene næring, masse lys og CO2 så har du fjernet nærmest enhver unnskyldning plantene måtte ha for å ikke ville vokse. De har simpelthen ikke noe annet valg enn å bare vokse, veldig hurtig.
Når det gjelder gjødsling så kan du også vurdere ett doseringregime som EI, PMDD eller ett av de andre som jeg ikke husker navnet på. Mye billigere og bedre, så hvorfor ikke? Eneste problemet er at en må sette seg litt inn i regimet før en begynner. Etterpå går det meste på skinner.
Postet 10.03.09 kl 23:40