What the.... er dette alger,orm..????

håper noen kan hjelpe meg dette; har fått et merkelig tilskudd i mitt 540l Tanganiyka kar, de ser ut som små hvite "larver" som fester seg til glass og stein. de er ca en mm store og legger seg som et hvitt teppe på nevnte glass og stein.. noen som kan hjelpe??
har desverre ikke noe kamera som gir et reelt bilde av disse merkelige skapningene..
Dette kan høres ut som Hydra, er ufarlig men kan komme om man forer med Artemia.
hmm.. har ikke foret med artemia, bare tetra pro vegetable og jbl Novo rift.. er det noen snegler etc som spiser disse skapningene??
Det
høres mer ut som noen små flatmark, enn hydra. Hvis du ser med forsørrelsesglass på hyda ser disse ut som små anemoner. De sitter fast på bunnlaget og har fangarmer.
Hydra er gjennomsiktige og ikke hvite, og har ikke noe erfaring med at de kommer av artemia.
Jeg synes det høres ut som planarier. Helt ufarlig, men kan opptre i store mengder under visse betingelser.
Mener å huske det finnes flere tråder/artikler om planarier på dette forumet
Planarier fester seg ikke till bunnlag å glass, de svømmer jo stort sett rundt. Jeg forer mye med artemia grunnet yngel og man kommer ikke utenom at det da også blomstrer opp med hydra, men dette forsvinner også når jeg slutter å fore med artemia, så det er en sammenheng der.
Ja
hydra lever jo av småkryp som feks artemia, men de bare formerer seg opp når du forer med slikt. De kommer ikke med dem, hvis du skjønner hva jeg mener. Det finnes hudrevis av arter med planarier, og noen kryper på underlaget, mens andre svømmer/svever rundt.
Jeg har hatt begge typer og de som beveger seg på underlaget "fester" seg der. Dvs at hver enkelt ikke sitter helt stille, men som gruppe ser de ikke ut til å bevege seg noe ærlig.
Når han skrev larver som fester seg til underlaget tydet jeg dette som om de beveger seg, mulig jeg tar feil
Uansett vanskelig å si hva det er uten bilder/selvsyn.
Hei
har også fått noen hvite små ormer i rekekaret:/ jeg forer bare med flakfor og algetabletter..
ofte flere gander daglig tar jeg magnetskrapa og skraper de vekk, men de kommer for tilbake:/ er det noe jeg kan gjøre for å ta kverken på disse?
selv om de ikke er farlige er de ikke akuratt serlig fine og se på i karet..
de beveger seg som små igler, altså de sitter fast i glasset og på steinene, mens "kroppen" beveger seg i strømningene.. forferdelig dårlig til å forklare, men de henger seg fast/ sitter fast i likhet med igler..
er det noen som vet hva det kan være, og om det er noen snegler som liker disse utingene??
Er helt umulig for oss å kunne hjelpe deg om du ikke legger ut et bilde, vi kan jo sitte her å gjette i det uendelige. Litt må vi kunne forvente fra din side også!

Men ligner de på disse, dette er hydra.

[External Image]
Det er nok ikke hydra. jeg har også sett en sånn en i mitt rekekar. Umulig å ta bilde av. Håper noen kan fortelle hva dette er og hva det kommer av og evt om det går å gjøre noe for å bli kvitt.
tror det er det samme som jeg også har fått..
har begynt og ta oftere vannbytter og forer litt mindre, ser ut til å funke hverfal forlebi
mente at jeg kansje har fått samme som el dimpsey:P
Bilder av småkryp her og gode beskrivelser her.
Han beskrev jo at de krøp rundt. Det gjør IKKE hydra. Planarier tipper jeg er svaret på hva det er Søk etter det.. Står mye om det her på akvaforum og.
el dempsey
de beveger seg som små igler, altså de sitter fast i glasset og på steinene, mens "kroppen" beveger seg i strømningene.. forferdelig dårlig til å forklare, men de henger seg fast/ sitter fast i likhet med igler..

Han skriver jo strengt tatt ikke det da, bare at de beveger seg i strømningene...noe Hydra gjør. SAmt at han skriver at dem sitter fast.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap