Storauksjon i lillestrøm

Lillestrøm og omegn akvarieklubb avholder storauksjon søndag 8 mars.
Det pleier alltid å være en begivenhet for både selgere og kjøpere når det avholdes storauksjon her.
I fjor var det ca 700 objekter som ble solgt!
Hvis noen vil legge ut bilder og info om hva de vil selge kan de gjøre dette både her på tråden og hvis de vil kan de og kontakte klubben og sende bilder og info dit så legges det ut der også.
Hvor?
Hvor i Lillestrøm er auksjonen? og klokkeslett?
Adressen er: Folkets Hus, Storgata 46, Lillestrøm. Auksjonen starter 12, men innlevering av objekter er før.
Du finner all info her.
Ser du bor på Skedsmokorset. Må bli medlem i klubben vår da
Hei jeg lurte på om man må være medlemm i en eller annen fiskeklubb for å få selge fisk / planter.

Ritus
Hei jeg lurte på om man må være medlemm i en eller annen fiskeklubb for å få selge fisk / planter.

Nei det trenger du ikke være
Hallo er det ingen som skal hit ?
Jeg pumper denne tråden igjen

Er det ingen som skal på auksjonen ?
Jeg planlegger å ta turen nedover

Håper jeg ikke blir alene på auksjonen....! Med unntak av alle de som står på for at denne auksjonen skal kunne gå av stabelen mener jeg
Har veldig lyst til å ta en tur. Har aldri vært på noe sånt før.

Hvor stor er sjansen for å få solgt unge guppyer? Har ikke hjerte til å ta dem med "bare for turen sin skyld".
De er født 3. januar. Det er kanskje litt ungt for å selge på auksjon eller?

ElinH
Jeg planlegger å ta turen nedover :-) Håper jeg ikke blir alene på auksjonen....! Med unntak av alle de som står på for at denne auksjonen skal kunne gå av stabelen mener jeg :-)

Du blir nok ikke alene. I fjor ble det solgt ca 600 objekter
gurimalle
Har veldig lyst til å ta en tur. Har aldri vært på noe sånt før. Hvor stor er sjansen for å få solgt unge guppyer? Har ikke hjerte til å ta dem med "bare for turen sin skyld". De er født 3. januar. Det er kanskje litt ungt for å selge på auksjon eller?

Hvor store er dem? Kan du se forskjell på hanner og hunner vil jeg tro det er lett å selge dem. Er de for yngel å regne bør du la dem vokse litt til.
Det er så lite om denne auksjonen så jeg bumper tråden opp så vi får se om det er flere som har tenkt seg til Lillestrøm.
Jeg hadde tenkt meg dit. Blir da første gangen for meg. Ett spørsmål som noen kan svare på kanskje.

Hvis jeg kjøper fisk f.eks og denne er død når jeg kommer hjem eller den dør i løpet av en dag. Er det slik at jeg evt. får pengene igjen eller må jeg ta dette på egen risk??? Dette gjelder også hvis jeg kjøper noe elektrisk utstyr som ikke fungerer når jeg kommer hjem eller det ryker etter noen få dager.
Plussmedlem
Fisken du kjøper har ikke noen garanti. Akvarieklubben har ikke noe ansvar for at fisken er frisk, men de veit hvem som er selger av fisken. (Dette kommer fram av selgernummeret som er på fiskeposen.)
Det er derfor viktig at du studerer den nøye før du byr på den.
Alle objektene ligger slik at du har muligheten til å sjekke til en viss grad. Ser fisken slapp og uvel ut så kjøper du den ikke.
Men jeg tør påstå at drøyt 90 % av fisk på auksjon er helt OK.
Jeg har kjøpt mye fisk på auksjon, og har ikke fått tak i noen syke fisker ennå.

Elektrisk utstyr forsøker nok klubben å sjekke hvis de har muligheten. Men det er ikke alt som de rekker å kontrollere.
Så ja, det kan nok hende at man f.eks. får tak i en varmekolbe som har sett sine bedre dager.
Du har ingen garanti mot slik.
Personlig så handler jeg ikke elektrisk utstyr på auksjon.
Riktig som loomis skriver her, det eneste vi som klubb kan gjøre er å prøve å se på fiskene, er det noen vi synes ser "hanglete" eller direkte syke så lar vi selger få med fisken hjem igjen.
Jeg vil påstå at mer enn 95% er ok. De aller meste som selges av fisk er jo eget oppdrett. Folk som klarer å drette fisk har som regel god kontroll på helsen til fiskene. Men noen garanti er det selvfølgelig ikke.
Når det gjelder elektrisk utstyr så handler jeg aldri feks varmekolber. Dette er jo relativt billig, og bør byttes ut etter 2-3 år hvis man er redd for fiskene eller har spesielt verdifulle fisker.
Kvalitetsmerker som feks Eheim pumper ville jeg kunne kjøpt hvis jeg fikk det veldig billig.
Planter er alltid ekte vannplanter og ofte et veldig godt kjøp for nybegynnere.
Hvis vi finner såkalte "pynteplanter" som ikke vil overleve i et akvarie så vil de enten bli tatt bort eller auksjonaris opplyse at dette er ikke akvarieplanter.

Som andre auksjoner er også akvarieauksjoner slik at de som kjenner markedet og prisene også har best mulighet for å gjøre et godt kjøp.
Er man nybegynner ville jeg prøvd å møte opp litt tidlig, snakket med folk. Spurt de som arrangerer, kanskje noen fra klubben kan hjelpe. Kanskje snakke med selgerne av fiskene du er intresert i.
Min erfaring er at fisken og planter jevnt over er av mye bedre kvalitet på auksjoner enn i butikker.

Varmekolber er forbruksvarer og bør etter min mening ikke selges på auksjon.

Kvaliteten på utstyr varierer. Jeg er forsiktig med å kjøpe dette brukt, enten det er på auksjon eller på forum.

De fleste som selger på auksjon er med-akvarister som selvfølgelig ønsker å ha positivt rykte og selv ønsker å kjøpe kvalitet.

Det beste du kan gjøre for å få et godt kjøp på auksjon er å finne ut hvem selger er. Er det en 16åring som er lei av hobbyen og selger alt. Eller er det en oppdretter som har overskudd av levendefødere?

Klubbene er i varierende grad flinke til å opplyse hvem selgerene er. De burde slått opp lister ved auksjonen over hvem som har hvilket selgernr.

Ebbeto
Klubbene er i varierende grad flinke til å opplyse hvem selgerene er. De burde slått opp lister ved auksjonen over hvem som har hvilket selgernr.

I Oslo så henger vi ikke opp en slik oversikt. To årsaker; det tar tid å lage denne, og vi har sjelden ikke navn på alle selgerene før auksjonen er i gang. Det kommer jo alltids mange selgere på selve dagen som ikke har selgernummer på forhånd. Tiden i forkant av auksjonen er knapp, så dette er ikke blitt prioritert. I tillegg; hvordan skal en kjøper få tak i en spesiell selger under selve auksjonen? Den andre årsaken er vel at vi ikke helt ser det store poenget; klubben har denne oversikten og om noen av kjøperene trenger kontakt med en selger av forskjellige årsaker er det bare å henvende seg til klubben i etterkant for å få navn og epostadresse. Antar det er slik hos de andre klubbene også?
Ja vi formidler slik kontakt, om mulig på selve auksjonsdagen. Og har listene over selgere oppbevart i lang tid etterpå.
Hvis tiden rekker vil vi prøve å henge opp en slik liste som du foreslår.
Joakim
... ikke helt ser det store poenget.....

Mitt poeng er at med en slik liste vil det være vanskeligere å gjemme seg bak et selger-nummer for en som ønsker å få noen kroner for tvilsomt utstyr eller fisker fra kar som nylig har hatt sykdom.

Men det viktigste er selvfølgelig en grundig sjekk av objektene !

Forøvrig har jeg full forståelse for at arrangørene prioriterer arbeidsoppgavene.
mr.supermann
Jeg hadde tenkt meg dit. Blir da første gangen for meg. Ett spørsmål som noen kan svare på kanskje. Hvis jeg kjøper fisk f.eks og denne er død når jeg kommer hjem eller den dør i løpet av en dag. Er det slik at jeg evt. får pengene igjen eller må jeg ta dette på egen risk??? Dette gjelder også hvis jeg kjøper noe elektrisk utstyr som ikke fungerer når jeg kommer hjem eller det ryker etter noen få dager.

Et godt tips ta med noe å skrive på så du kan skrive opp de fiskene du ønsker å by på etter at du har tittet og snakket med andre om hvordan fisk det er og om den ser fin ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap