Vannkvalitet i tanganyikakar - er det noen der ute som kan hjelpe?

Inaktiv bruker
Kranvannet hos meg har en Ph på ca 6,8 - 7,0, og en relativt lav Kh/Gh.
For å få opp Ph, har jeg fram til nå brukt Instant Cichlid fra Aquarium System.
Det anbefales å sette til ca 36 g/100 liter. I det siste har jeg valgt å skifte ca 50% av vannet hver uke. Karet er på 200 liter. Det anbefales i tillegg at saltet bør tilsettes enten direkte i karet eller i filteret. Jeg har valgt siste alternativ.
Ved oppstart etter vannbytte, blir vannet delvis melkehvitt (helt klart mer "grumsete"). Jeg antar at dette er delvis oppløst salt som følger med pumpevannet. Dette varer i ca 1 døgn.
Dette kan jeg jo leve med, men det jeg registrerer er at mine 4 Julidochromis (Marlierii) ser ut til å mistrives i denne perioden. Aktiviteten blir redusert til omtrent ingenting, og de pleier å gjemme seg inne i en steinrøys. Er jo litt redd for de rett og slett skal krepere!
Leleupiene derimot, ser ikke ut til å bry seg. Ei heller et par små Ancistruser.
Jeg har forstått det dithen at dette saltet både bidrar til å heve Ph og stabilisere denne, og jeg registrerer jo at Ph nå ligger på i underkant av 8,0.
Har noen noe råd og komme med her??
50% vannbytte syns jeg er litt mye hele tiden.

Kan si hva jeg gjør:
Skifter 30-40 % vann 1 gang i uken.
Bruker selv samme saltet som du har og bruker den samme doseringen.
Jeg tar saltet i en kopp og blander det ut med vann, heler 50% av dette i akvariet rett etter vannbytte og venter 10-15 min så tilsettes resten.

Jeg bruker i tillegg til Ciklidesaltet: Gips for å øke GH, bruker PH/KH+ for å øke KH verdiene til rundt 10.
Bruker også bunnsubstrat fra CaribSea - Argonittsand
Inaktiv bruker
Takk for svar vidar!
Et spørsmål til:
Tilsetter du gipsen direkte i vannet, og eventuelt hvor mye bruker du på f.eks 100 liter??
Paal
Et spørsmål til: Tilsetter du gipsen direkte i vannet, og eventuelt hvor mye bruker du på f.eks 100 liter??

Bruker Alabaster Gips fra Panduro.

Jeg blander den ut i en kopp med vann før jeg heller det oppi.
Blandingsforhold: 20 gram pr. 100 liter så ligger min GH verdi på 13-14.
Inaktiv bruker
Mere takk Vidar!
Jeg har nå bestilt pH/KH+ fra Webzoo. Så at jeg måtte ha noe mer nøyaktig måleutstyr, så jeg hang på noe der i tillegg.
Det som overrasker meg mest imidlertid, er hvordan Julidochromisene oppfører seg etter vannbytte/"salting". Jeg ser jo av profilen din at du stort sett holder på med "troffer", men spør likevel: Har du vært bort i noe slikt??
Bruker selv denne PH/KH+ fra webzoo og den fungerer utmerket!

Når det gjelder Julidochromis så har jeg svært liten erfaring med de, så har nok ikke noe erfaringer med det du lurer på ang de.

Men kanskje du kan forklare hvordan du tar vannbytte? Bruker du temperert vann? Hvor mye sirkulasjon har du i vannet ditt?
Inaktiv bruker
Kobler vannslangen til blandebatteriet i dusjen. Forsøker å holde samme temp som i karet, men varierer nok med ± 2 °. Altså ikke så veldig stor forskjell.
Har tenkt litt på om jeg bruker for høyt trykk. Blir ganske mye strøm i karet når jeg fyller så fiskene søker ly i "hulene". Kan jo egentlig bare ta litt mere tid med fyllinga.
Hva gjelder pumpekapasitet, landet jeg etterhvert på Eheim Ecco 2236. Skal i h.h.t spec. gi ca 600 l/t. Karet er, som jeg allerede har nevnt, på 200 liter.
De fleste tanganyika fisker er vant med sterke strømmer, så sirkulasjon med 5-10x akvariestørrelse bør du ha. Dvs. dersom du har en 200 liter, så kan du godt bruke en sirkulasjon på 2000 l/h.
Inaktiv bruker
Det er jo litt mye i forhold til det jeg lærte for 20 år siden, men det kan jo være verd et forsøk. Regner med og kunne supplere med et innvendig filter.

Forøvrig ser det ut til at Julidochromisene begynner å våkne til live igjen. Jeg får nå vente til jeg har fått ingredienser (salt + måleutstyr) før jeg gjør noe mer.

Takk for hjelpen så langt
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap