Dårlig futt i pumpa...? eheim.

Hei.
I 250-literen har jeg i flere år hatt en Eheim 2224,har fungert godt.
Det siste halvåret har det blitt mindre og mindre sirkulasjon,selv etter rengjøring av substrat og filtre.Nå er det såvidt at det kommer vann ut oppe og det er helt rengjort nettopp.

Mitt spørsmål er som følger:,

Kan den være så utslitt at den er blitt dårlig,eller gjør jeg noe feil med den?
Jeg trodde egentlig ikke at en pumpe ble gradvis dårligere...?
Når du har renset filteret, har du tatt ut impelleren (rotoren) og renset den, samt impellerbrønnen (det "hullet" rotoren sitter i) samtidig?

Over tid samler det seg gørr nedi der også, noe som reduserer friksjonen og dermed kapasiteten på filteret. Har ikke hatt dette med mine utvendige, men rett som det er med mine innvendige filtre holder det å rense impelleren for at det skal bli full futt; jeg trenger ikke røre selves filtermaterialet en gang
Jeg har hatt litt problemer med dette filteret selv ang utstrømming. Min fikk skikkelig dårlig futt etter en rens (noe som virker veldig rart i seg selv). Men jeg fant ut at jeg hadde satt inn filtermatrial-boksene feil vei.. Det er desverre ingen merking på hvordan disse skal settes i så her gjelder det og huske hvordan man tar de ut.

Jeg råder deg til og prøve det, og evnt klemme alle slanger og slikt ordentlig fast. Da burde trykket komme tilbake..

Det er andre løsninger også som jeg ikke husker i forbi farten, men det kan et kjappt søk i forumet ordne.

Du kan også ta en titt på denne artikkelen og se om du finner løsninger der.


Lykke til.
ElinH
Hmm.. slangene da?

Tenkte jeg også på. Jeg har samme pumpa, og bytta ut den en slangen, den på innsuget. Hadde også dårlig sirkulasjon. Nå er det mye bedre.
Har du byttet den hvite filtervatten i det siste?
Slangene har fått full overhaling,så det er iallfall ikke dritt i dem,og alt filtermateriale er rent nå. Er så dåårlig trykknå at vannet er skikkelig grumsete
Har ikke prøvd å snu boksene,må de virkelig stå en spesiell vei??
Nå har jeg prøvd å snu boksene alle mulige veier,blir ikke bedre.
Alt er montert sammen riktig? Slanger, bokser, impeller sitter fast skikkelig, ingen løse deler som er glemt og dermed ikke satt på plass? Begge kranene på slangene er helt åpne slik at vannet ikke strøpes?

Skal jo egentlig ikke bli så dårlig trykk i et filter...

Pass forresten på så du ikke renser filteret for grundig... da vil du slite med nitritt.

Jeg har ikke dette filteret, men på de jeg har er det viktig at boksene står riktig veg. Mine har et hull i ene hjørnet, og alle må stå samme veg slik at hullene står rett over hverandre. Da blir det hull hele veien ned fra toppen til bunn. Viktig at toppen på filteret da står med den lille slangetuppen ned over hullet.

Vet ikke om filteret ditt har likt system, men om det ikke er det, er det vel noe lignende.
Jepp,alt er på plass,og ingen løse deler. Mine bokser har hull på kanten,og de står selvsagt over hverandre i forhold til toppen.
Skjønner bare ikke hvor trykket har blitt av....
Vil jo tro at om den er ødelagt så hadde den vel ikke virket i det hele tatt?
En gang jeg hadde rengjort pumpen, nettopp en Eheim Pro 2224, så hadde jeg tatt ut impelleren (skrudd den ut og tatt den ut av impellerbrønnen i lokket) for å rense den og brønnen. Etterpå ble det satt på plass, og så skrudde jeg til slik man skal. Men problemet, viste det seg, var at jeg ikke hadde skrudd skikkelig til. Det skal si klikk og rillene skal stemme med resten av lokkets innside.
Jeg plundret lenge før jeg skjønte at jeg ikke hadde skrudd til den impelleren skikkelig. Da jeg gjorde det, hørte klikket, og så satte den i gang igjen, var det full fres som vanlig

Når en pumpe drar dårlig, innbiller jeg meg at det er en eller begge av to ting:
det er tett et sted
impelleren får ikke gått rundt skikkelig av en eller annen grunn, og dermed trekker den ikke vann slik den skal

Impelleren kan hindres i å snurre og trekke vann skikkelig av flere grunner: f.eks. fordi noe er knekt (en del, kanskje den tynne hvite stangen impelleren tres på), evt kan impelleren være surret full av møkk som bremser den, eller fordi den ikke er skrudd ordentlig inn i impellerbrønnen.

Jeg ville fokusert på det området ved feilsøk

PS!
Sist en av mine EHeim 2224 pumpet dårlig (svakt vanntrykk) var det pga en diger brun slimpropp som satt skjult i den plastdelen som er rett over innsugsristen. Altså var den ikke synlig hverken gjennom slangen eller rillene i risten, da den satt midt i mellom. Sjekk slike "blindsoner" også.

Har du renset den delen som slange-endene er tredd ned på, de to "tutene" i selve pumpelokket? Der kan man finne utrolige mengder skitt....Pirk nedi med q-tips, fyll med varmt vann og rist hardt, tøm ut igjen. Plutselig sier det *plomp* så kommer brune klumper av gørr ut...

Appetittelig! Hehe
Tusen takk for gode tips alle sammen. Alle deler er hele og rene,så jeg skjønner ikke dette.
Skal kjøpe ny pumpe på tirsdag hvis de har på en av dyrebutikkene,bare så synd at det gir meg 20 mils kjøretur...men men...
Altså..nå lurer jeg fælt...
på pumpa står det 2224,men det er bare 2 kurver i...har studert tegninger og bilder av denne 2224,men den er jo søren meg ikke lik min!!

Hva i alle dager er det slags pumpe jeg har da??
Eheim 2224 skal bare ha 2 kurver til info.
Jeg har lignende problemer med min 2080 (kanskje 2-3m er for lange slanger, men er nødt til å ha det slik). Var lite futt da den var ny, og enda mindre futt nå.

Kan man modifisere det hele med å putte på en powerhead som pumper vann inn i filterpumpen, eller er dette "nono"?

På forhånd takk
Sean Smith
Kan man modifisere det hele med å putte på en powerhead som pumper vann inn i filterpumpen, eller er dette "nono"? På forhånd takk :)


Nei
Men bildene av 2224 viser jo 3 kurver?
Bilder av 2222 derimot,ser prikk lik ut som min "2224"

*klør meg i hodet*
Liss Nilsen
Men bildene av 2224 viser jo 3 kurver? Bilder av 2222 derimot,ser prikk lik ut som min "2224" *klør meg i hodet*


Har gjort det selv, er feil på tegninga:P. Men 2224 skal bare ha 2 kurver.
Eller her. Her står det skrevet på engelsk at 2224 er storebroren til 2222.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap