Oppstart av 110liter

Har nettopp kjøpt et 110liters akvarie, Juwel Rekord.

Det er nå fylt med vann, sand (fra 60litern min) og bittelitt planter (venter mer til uka) og også to bøtter med vann fra 60litern.

Sjekket vannet med disse teststripsene (vet at de ikke er 100% til å stole på selvfølgelig, men har ikke kjøpt ordentlig tester heeelt enda). Forresten så fulgte det med et sånt filter som skulle inneholde bakterier som bryter ned/spiser opp nitritten.

Så det store spørsmålet er.. hvordan bør jeg gå frem nå. Når kan jeg begynne å putte oppi fisker og sånn, og hvor mange av gangen osv.?

Kan jo raskt nevne at jeg har 2 gul/blåguramier, 2 black molly, 6 platy (div. farger), 1 elefantfisk, 1 ancistrus, og 5 som jeg mener er Microrasbora kubotai.

Vurderer også å gå til innkjøp av Tetra SafeStart bare for å letne oppstarten, ikke for å hive alle sammen oppi på engang!
Hei sirila.

Gratulerer med nytt og større kar. Dobling av antall liter - klart det klør i fingrene etter å få fiskene i sin nye og større bolig.
Men var jeg deg ville jeg forsøkt være litt tolmodig. Nå har jo fiskene dine ditt gamle kar å bo i mens nykaret er på innkjøring.
Jeg ville ikke satt inn noen fisk ennå - men forsøkt teste tolmodigheten min og ventet iallfall to uker før jeg begynte med noen få fisk.
Men velger du begynne nå (det er ikke alltid tolmodigheten er stor nok, jeg vet hi hi) - begynn forsiktig, test vannverdiene ofte og bruk delevannsbytter som medisin om problemer oppstår.

At tester nå viser bra vannverdier er bare naturlig - du har jo akkurat nå startet nykaret forstår jeg deg rett. Det vil ta noen dager før problemene kommer. (ca 2 uker)
Har du kanskje anledning til å bruke noe av filtermaterialene/"guffa" du har i pumpa på din 60 liter - og flytte skal vi si halvparten av dette over i 110 literens pumpe?
Dette er mye bedre og mye billigere enn å kjøpe "fjuskebakterier". Og du slipper spekulere i den store usikkerheten som råder rundt dette med bakterier på flaske. (feks Tetra SafeStart)

Elefantfisk har jeg selv ingen erfaring med. Men mener å ha lest at dette er en fisk som er meget følsom for endringer i vannverdiene. Vær obs på dette.
Denne og alle de andre fiskene dines ulike behov i forhold til vannverdier og plass kan du lese om i fiskebasen her på forumet.

mvh
Ja elefantfisken er en litt krevende fisk har jeg forstått. For å si det sånn, så er det den siste fisken som skal oppi akvariet!

Men litt guffe skal jeg nok klare å få inni pumpen, men får ta det i morgen. Ellers, hjelper det at jeg heller det ekstra vannet fra vannbytte i 60litern over i 110litern eller er det ikke så farlig.

Og ja det klør i fingrene. Men jeg orker ikke å miste noen fisker akkurat nå. Tenker uansett å starte med stimfiskene, som jeg må kjøpe fler av.. og der kommer et lite spørsmål til: Hvor mange må til for at stimen skal se fin og komplett ut i en 110liter og ikke minst fungere sammen? Jeg har jo bare 5 nå, spesielt siden den ene døde, og ønsker flere.


Det hjelper på å ta noe av vannet fra 60l, men filtergørra er det viktigeste. Når man flytter over filtergørr, så er det egentlig gratis safestart/o.l. For det følger med en god del bakterier med gørra. Men grunnen til at du bør vere tolmodig, er at bakteriene trenger tid til å formere seg slik at de klarer den jobben de er satt til. Slik at du slipper å få NO^2 forgiftning i karet, det er ikke noe morro..

Nei, jeg har opplevd det tidligere. Bare dritt det, skifte vann hver dag og håpe på at noen fisker klarer seg.


Men nå kom det litt flere spørsmål:

* Jeg har en ancistrus, men har forstått at de helst bør ha et gjemmested..i form av en evt. skiferhule? Den jeg har er vel en 4cm lang nå, hvor stor hule trenger han isåfall. Jeg så nemlig på hulene til Aquamanias, men det er to forskjellige str.

* Har foreløpig bare litt Lilaeopsis brasiliensis (gress) i akvariet. Nå ser jeg etter en plante å ha i bakgrunnen av akvariet, sånn langs hele baksiden (planen er evt. et boblerør rett i forkant av disse plantene). Siden jeg uansett trenger en plante som evt. yngel kan gjemme seg i så har jeg sett på hornblad. Vil det fungere bra i bakgrunn av akvariet?

* Ønsker å ha sandbunn.. hva slags sand bør jeg bruke. Men det er rådasand (fineste.. 0.33 tror jeg) jeg har i 60litern. Det ser ihvertfall ut som typisk sydenstrand som er veeldig finkornet. Men jeg fikk anbefalt hakket opp, altså 0.4-0.8 med tanke på at plantene skal få bygget røtter litt lettere. Hva anbefaler du?


Hmm.. det var det for nå! :P
Apropos filteret ditt
Er vel trolig et nitrat-filer du har i Juwel-filterboksen. Det fjerner nitrat, ikke nitritt - den siste forurensningen som ikke er like farlig som nitritt og ellers bare kan fjernes med vannbytter. Disse må byttes ganske ofte for å ha noen virkning.

Jeg startet opp et 116 liter med filterguffe og vann fra et annet akvarium. Måtte likevel kjøre inn filteret en stund. Nitrittverdiene gikk rett til topps, men sank igjen raskere enn en normal innkjøring.

Jeg satte ikke inn fisk før ammoniakk og nitritt-verdiene holdt seg stabile på 0 en uke og det hadde begynt å komme nitrat i karet. Det siste får du ikke sjekket så lenge du har filter som fjerner nitraten.

Så begynte jeg med å flytte over fem neontetra, ventet en uke og flyttet over tre neon til, ventet noen dager og anskaffet to dverggurami. Så ventet jeg en uke før jeg utvidet tetra-stimen med sju kardinaler. Har byttet 20 prosent av vannet en gang i uka i denne perioden. Så langt har det gått veldig fint og fiskene ser ut til å trives.

Har også satt opp et lite kar med ny pumpe lik en jeg hadde i et annet kar (Fluval 1 plus). Der delte jeg filteret i to og satte et halvt innkjørt filter i hvert kar. Også her fikk jeg høye nitrittverdier en dag, men de sank igjen med en gang. Satte yngel i etter noen dager.
Tja uansett hva jeg gjør, så tror jeg det er tålmodigheten som gjør oppstarten best.

Forresten, så ja.. jeg tror du har rett det er nok et nitrat filter. Men når dens effekt slutter, er det nødvendig å bytte ut filteret eller vil det bare fungere som de vanlige (de blå)?

Men i mellomtiden kan jeg kose meg med innredningen da. Foreløpig er det jo bare et 1mm lag med sand i bunn og det gresset. Så, ang. ancistrusen så bør vel den ha en hule, ellers tror jeg kanskje det blir hornblad i bakkant av akvariet til yngel og pynt. Den vil også kunne skjule pumpen ikke sant?

Hva slags andre dekorasjoner kan jeg ha, jeg ønsker det veldig naturlig! Og liker forresten veldig godt de røttene som er lys på en side og mørk på den andre.

Og ang. sand, hva slags tykkelse er best med tanke på plantene.. eller er det ikke så farlig. Også gjødsel til de da? Er det virkelig nødvendig, isåfall hva anbefales?

P.S.: Stiller bare alle spørsmålene her, for ikke å bombardere alle de andre foraene med små-spørsmål.
Jeg har sett andre steder at den fineste sanden har en tendens til å grumse vannet i ukesvis og sett flere folk som ikke anbefaler den, noe å ha i bakhodet. Noen sier at en blanding av fin og grov sand gjør at plantene har letter for å slå røtter, personlig så har jeg ingen erfaring med sand, men synes at veldig fin grus var ypperlig til å plante i. (mens grov grus er et herk, særlig om du har små planter!) Siden du allerede har så fin sand så skader det sikkert ikke å kjøpe hakket grovere.

Ellersn når det gjelder å begynne å ha i fisk, så er det aller best å vente en hel måned. Du kan bare se på det sånn:

Putt fisk i nå så går det kanskje bra, men sjangsen er der for at det kan bli dødsfall.

Fiskene overlever sannsyneligvis i akvariet de er i nå.

Er utålmodighet verdt livene til dyrene dine som innsats?

Angående dekorasjon så kan jeg ikke gi noe annet tips enn å følge ditt eget hode og surfe litt rundt på akvariebilder for inspirasjon. Tenk langsiktig på plantene. Vel, det er vel visse "regler" man kan følge for å få en fin helhet i karet, først og fremst å tenke helhetlig :P I noen tilfeller kan det være greit at man dekorerer hver bit av akvariet for seg selv, men oftest vil det se bedre ut hvis man har en plan som går igjen i hele akvariet, så det ser ut som du har en liten bit av noe større i akvariet ditt. Trenger ikke å kjøpe en hule til ancistrusen din, vær bare litt kreativ med plassering av dekor så har du gjemmesteder som ser litt mer naturlig ut. Fisken bryr seg selvsagt ikke hvordan gjemmestedet ser ut bare den har et.
Hei igjen sirila.

Når ny-akvariet er innkjørt og du som du skriver, vil sette inn fler fisk av arten Microrasbora kubotai, kan du jo prøve med fem til. (jeg har selv ingen kunnskap om denne fisken)

Ancistrusen skal ha en plass å gjemme seg ja. Det kan være en ferdig formet hule av keramikk eller skifer. Den behøver ikke være så mye større enn mallen din er nå. Du kan selv lage en liten hule av vanlig gråstein som du finner ute. (husk gjøre disse ordtlig rene helst i ien kjele med kokende vann på komfyren før du har dem i karet)
Du kan forme en gjemmeplass med mangroverøtter. (din malle skal ha tilgang til en rot på grunn av fordøyelsen, den spiser av treverket)
Og generellt vil jeg si at hula ikke bør være for stor - da blir det vanskligere for din lille sugemalle å beskytte hula si for andre som også vil inn der. Når mallen din blir større kan du jo kjøpe en ferdig, større hule. Eller du kan kjøpe den nå og følge med om din lille venn får ha hula i fred eller om den får problemer med å forsvare den da den er for stor.

Hornblad vokser fort. Den vil også hjelpe deg med å ta bort litt av overskuddet av næring i vannet og er flott for småfiskene å gjemme seg bort i litt iblant. Om den passer som bakgrunnsplante er jo egentlig opp til deg og hva du synes og liker. Liker du selv denne planten godt så velger du den. Da er det viktig synsmessig at du senere velger planter i forkant av hornbladet - som er lavere enn denne du har valgt til å stå som bakgrunn.

Anngående sanden i bunnen, er ikke jeg den rette til å gi råd på det området - for liten egen erfaring der.

Gjødsel til plantene dine; jeg bruker selv Tropica Aquacare Flytende vannplantegjødning og Hobby Ferrogan, flytende jerntilsetning.Planter er jeg ikke dyktig med - men har funnet det nødvendig med disse tilsettningene for å ha nogenlunde ok planter i mine kar.
Jeg har også prøvd slike gjødselskuler - men har noen fisker som bare graver de frem igjen.
Jeg vil råde deg til å tilsette så lite gjødsel som mulig. Akvariet bør først være et stabilt miljø og ikke ha algeproblemer. Begynn så med halv anbefalt mengde gjødsel/jern. Se m det påvirker karet ditt - tenker først og fremst alger her. Øk så etterhvert dosen til det som står anbefalt.
Og husk at rett lys og rett mengde CO2 (karbondioksid) er like viktig for plantene dine som plantenæringen.

Dekorasjon generellt; det blir mye opptil deg selv, hva du liker. Og du må bare regne med at du vil bruke litt tid på å få det slik du vil. Planter, steiner og røtter er flotte dekorasjonsmaterialer. Røttene du beskriver med to farger, er nok Mopani Wood røtter. Meget pene - men adskillig dyrere i innkjøp en mangroverøttene foreksempel.

mvh
Da tror jeg at jeg prøver litt grovere sand. Og for de som har erfart at det ble grums i lengre tid sp opplevde verken jeg eller venninnen min (som delte sekk med meg) noe problem med det. Det var vel grumsete i maks 12 timer (over natten). Men med tanke på plantene er det jo sikkert best med litt grovere.

Ellers så lurte jeg da på om mallen liker Mopani Wood røttene? Har nemlig en i det lille akvariet nå og syntes de ser veldig pene ut (får heller koste på meg litt).
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn steinsrud
Reklame for plussmedlemskap