- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt - for mye
Nitritt - for mye
Aller først: Jeg er ingen dreven akvarist og nå tror jeg jeg har gjort ei skikkelig blemme... Men først en liten forhistorie: På torsdag lå vår flotte sølvhai på bunnen og hadde måttet gi opp livet. Da jeg skulle fiske den opp var vannet utrolig kaldt... Og da jeg så på termometeret var det 16 grader... Har ikke mange fisker oppi karet, men kysseguramien som var oppi der så temmelig kald ut, nesten så jeg SÅ at den hakka tenner... Jeg sendte mannen min ut for å kjøpe ny varmekolbe og fylte opp med ganske så varmt vann så jeg fikk opp temp. til 25 grader igjen - ca. 50 % av vannet. På morgenen etter var det 28 grader oppi karet. Også ble det lørdag...: Jeg ut å kjøpe noen Endlers og før det, for å være sikker på at alt var bra, tok jeg en Ph og en NO2-test. NO2 var suveren, men Ph'n var på 5,0. Fiskene som var der fra før (1 kyssegurami, 1 cherrybarbe og 6 kardinaltetra) virket som om de var i god form med det. MEN - for at de endlersene (7 stk) ikke skulle få sjokk så skulle jeg få opp Ph'n i en fart tenkte jeg... Leste på nettet at bakepulver skulle være suverent... Så jeg putta først 1 ts oppi mitt 70 l Juwel og deretter 2 ts til. Skal si det bobla... Og Ph'n økte. Fra 5,0 til 6,0. Vel hjemme igjen etter å ha vært i dyrebutikken og kjøpt 1 ancistrust, 2 endlers til og 5 otto'r samt et pulver (Ph/Kh+ fra noraq) klarte jeg å øke Ph'n til 6,5 (og nå har den blitt 7,0). Slapp da uti alle fiskene selv om vannet var VELDIG grumsete (fra bakepulveret)... Uff og uff - jeg nesten rødmer så flau er jeg... Planta også 3 nye planter (så nå har jeg 5). Jeg har også en rot samt 3 små kalksteiner (kalksteinene kjøpte jeg også i går). Da vi i dag (søndag) kom hjem etter skituren (sånn i 16.00-tiden) var det døden veldig nær for mange av fiskene - kardinaltetrane lå rumdt om i karet uten å vare røde på magen og var så godt som livløse og ottoene hadde lagt seg på ryggen og omtrent gitt opp og cherrybarben med... Jeg målte NO2-N-nivået til 0,5 mg/l og NO2-nivået til 1,6 mg/l. Vi kasta oss rundt og fikk ut ca. 50 % av vannet igjen før vi fyllte opp igjen med 26 graders vann fra springen. Fiskene livet UTROLIG nok til igjen og gikk fra å ligge på toppen av annskorpa til å komme seg ned i midtsjiktet igjen. Nå klokka 20.00 tok jeg Ph og NO2-test igjen og Ph'n var på 7,0 og NO2-N-nivået til 0,5 mg/l og NO2-nivået til 1,6 mg/l. Og fisken (særlig endlersene) begynner å trekke opp til overflaten igjen. Begynner å bli desperat - HVA skal jeg gjøre??? HJEEEEEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!!
Postet 15.02.09 kl 20:27
Ser du har brukt bakepulver oppi for å øke PH verdien din! Ikke særlig smart...
Når det gjelder bakepulver: "Bakepulver benyttes mest og oftest som kjemisk hevemiddel fordi det ikke er betinget av tid (kullsyregass frigjøres ikke før det kommer i ovnen) og fordi det ikke etterlater seg noen "kjemisk" ettersmak. Syrestoffene i et bakepulver er "balansert" opp mot hverandre og frigjøres under bakingen. Av den grunn vil du aldri oppleve "syresmak" i bakverket."
Det du skulle brukt er Natron... 1 liten natron pakke utblandet i 0,5 liter vann og dermed forsøkt å tilsatt litt og litt.
Bakepulver og Natron er 2 forskjellige ting.
Tror feilen for at NO2 verdiene deres økte så drastisk er fordi dere har tilsatt bakepulver.
Gjør et 50% vannbytte og sjekk NO2 verdien. Dersom den fortsatt er høy, kjør nok et 50% vannbytte.
Når det gjelder bakepulver: "Bakepulver benyttes mest og oftest som kjemisk hevemiddel fordi det ikke er betinget av tid (kullsyregass frigjøres ikke før det kommer i ovnen) og fordi det ikke etterlater seg noen "kjemisk" ettersmak. Syrestoffene i et bakepulver er "balansert" opp mot hverandre og frigjøres under bakingen. Av den grunn vil du aldri oppleve "syresmak" i bakverket."
Det du skulle brukt er Natron... 1 liten natron pakke utblandet i 0,5 liter vann og dermed forsøkt å tilsatt litt og litt.
Bakepulver og Natron er 2 forskjellige ting.
Tror feilen for at NO2 verdiene deres økte så drastisk er fordi dere har tilsatt bakepulver.
Gjør et 50% vannbytte og sjekk NO2 verdien. Dersom den fortsatt er høy, kjør nok et 50% vannbytte.
Postet 15.02.09 kl 20:36
Endret: 15.02.09 kl 20:37
Når skal jeg ta vannbytte?
Tusen hjertlig takk Jeg er så flau at du bare skulle ha visst... Skal visst ikke følge alt som står på nettet, uff, siden virket så seriøs... Skal jeg ta vannbytte nå med en gang igjen mener du? Nå er nesten alle fiskene oppi toppen igjen... Uff, tør ikke å vente på at du svarer engang - vi gjør det nå.............. Skal vi evt. gjøre det med en gang igjen etterpå hvis nivået er like høyt?
Og skal jeg bruke kaldt vann eller lunka vann fra springen?
Og skal jeg bruke kaldt vann eller lunka vann fra springen?
Postet 15.02.09 kl 21:45
Endret: 15.02.09 kl 21:47
Postet 15.02.09 kl 21:48
Når sjekke?
tenderSålenge temp eller vannverdier i kranvannet ikke er vesentlig forskjellig fra karet, så kan du bytte vann så ofte du vil. Friskt vann er den eneste kuren mot nitritt :)
Suverent Er igang med vannbytte nå. Kan jeg sjekke nitritten med en gang etterpå eller må jeg vente litt?
Postet 15.02.09 kl 22:04
Postet 15.02.09 kl 22:08
Venter...
Da skal jeg gjøre det - vente altså Fikk skikkelig drag på pumpa nå også, håper det også hjelper på!
Tusen takk for alle bidrag - det er godt med hjelp i krisestunder!
Tusen takk for alle bidrag - det er godt med hjelp i krisestunder!
Postet 15.02.09 kl 22:17
Postet 17.01.12 kl 09:39
Postet 17.01.12 kl 13:00
Inaktiv bruker
Maja MorlingDet er ikke lurt å bruke varmvan fra springen, da varmtvannstanken kan ha mye rart i seg. det du kan gjøre er å koke litt vann og blande det sammen med kaldvann for å heve tempen raskt.
Det der er det jo litt uenigheter om da. Varmtvannstanker som er laget etter 1970 skal være trygge. Er nok bedre å bruke vann som er litt lunkent enn å bruke iskaldt vann vil jeg tro. Selv bruker jeg litt lunkent vann, dvs jeg prøver å ikke fylle opp med helt iskaldt vann. Og jeg fyller ikke rett på fiskene, men lar det spre seg gjennom en nettingboks jeg henger på akvariekanten (et såkalt yngelkarr av nylonnetting). Og bruker også denne nettingen da jeg tømmer karret, slik at ingen fisk kan forville seg inn gjennom slangen.
Men, før mellomlagret jeg vann og lot det sto med luftestein i et par døgn før jeg helte opp i dette vannet. I de 8 månedene jeg drev på med denne metoden så klødde fiskene (garraene) mine seg hver eneste dag. De hadde tydeligvis ingen sykdom siden ingen døde. Så sluttet jeg med mellomlagringen og etter det har faktisk ingen av garraene klødd seg. Mystisk!? :0)
Postet 17.01.12 kl 13:17
Inaktiv bruker
DagEr det krise med en toppet teskjed bakepulver i 190L ?
Neida det er normalt ikke så farlig, til dine type fisker ( malawi) jeg tror du kan ta det med ro. Men, du bør jo bytte halvparten av vannet snarest.
Postet 17.01.12 kl 13:19
Postet 17.01.12 kl 13:37
Dette høyres ut som ein skikkelig kjip situasjon å havne i ja. Du har min djupaste sympati.
Det eg reagerer litt på er at du gjekk ut og kjøpte fleire nye fisk mens problemet med temperaturen ikkje var løyst. I tillegg kjøpte du fleire nye fisk mens du hadde problem med PH/eksperimenterte med bakepulver. Eit generelt tips kan vel vera å avvente innkjøp av ny fisk til akvariet er stabilt.
Når det gjeld temperaturendringar i vatnet så er jo anbefalingane at dette må skje gradvis. Eg skjønar godt at du heller satsa på å "sjokk-heve" temperaturen då denne var nede i 16 grader men eg tenkte uansett nevne det.
Håper ting ordnar seg i akvariet ditt!
Det eg reagerer litt på er at du gjekk ut og kjøpte fleire nye fisk mens problemet med temperaturen ikkje var løyst. I tillegg kjøpte du fleire nye fisk mens du hadde problem med PH/eksperimenterte med bakepulver. Eit generelt tips kan vel vera å avvente innkjøp av ny fisk til akvariet er stabilt.
Når det gjeld temperaturendringar i vatnet så er jo anbefalingane at dette må skje gradvis. Eg skjønar godt at du heller satsa på å "sjokk-heve" temperaturen då denne var nede i 16 grader men eg tenkte uansett nevne det.
Håper ting ordnar seg i akvariet ditt!
Postet 17.01.12 kl 13:54
Postet 17.01.12 kl 14:00
Endret: 17.01.12 kl 14:05
VannelementNeida det er normalt ikke så farlig, til dine type fisker ( malawi) jeg tror du kan ta det med ro. Men, du bør jo bytte halvparten av vannet snarest.
Unnskyld meg, men nå sprer du farlig feilinformasjon! Hvorfor i alle dager tror du at Malawiciklider er bedre skikket til å tåle bakepulver enn andre fisk? Blander du også sammen bakepulver og natron, som det SKULLE vært???
Postet 17.01.12 kl 14:02
Inaktiv bruker
mona o[QUOTE=Vannelement]Neida det er normalt ikke så farlig, til dine type fisker ( malawi) jeg tror du kan ta det med ro. Men, du bør jo bytte halvparten av vannet snarest.
Unnskyld meg, men nå sprer du farlig feilinformasjon! Hvorfor i alle dager tror du at Malawiciklider er bedre skikket til å tåle bakepulver enn andre fisk? Blander du også sammen bakepulver og natron, som det SKULLE vært???
Av egen erfaring sier jeg det, siden jeg også har hatt malawi og har gjort mine feil ut ifra andres råd om bakepulver. Jeg hadde yngel/ungfisk og fikk beskjed om å bruke bakepulver og gjorde det en stund, før jeg fikk adekvat informasjon om hva jeg skulle bruke for å heve pH. Ingen døde fisk i mitt karr. Og jeg hadde dem omtrent et år etterpå, så de levde videre.
Postet 17.01.12 kl 15:11
Inaktiv bruker
Mona, det betyr ikke at jeg oppfordrer folk til å BRUKE bakepulver. Du virker OFTE som en liten Dramaqueen på meg.
Jeg beroliget Dag med at Malawi kunne tåle dette bedre enn vanlig ferskvannsfisk, av ymse grunner. For det første fordi Malawi kan være mer hardføre og tåle mer, samt at trådstarter her jo hadde ferskvannsfisk som hun raskt ville heve pH for via bakepulver.
Det er litt forskjell på ferskvannsfisk og Malawi når det gjelder å tåle brått høyere pH også. For alt hva vi vet kan jo fiskene hennes ha reagert på at pH først var ekstremt lav for så å brått bli høy. Nå ve tikke jeg hva hennes fisk normalt har gått i, om pH har ligget på 6 eller 7 normalt og så senkes til 5 så vil den jo kunne ta skade av det/dø.
Men, ferskvannsfisk som får pH brått hevet fra 7 til 8 på et døgn vil også kunne dø, spesielt om man har salt i akvariet samtidig.
Jeg beroliget Dag med at Malawi kunne tåle dette bedre enn vanlig ferskvannsfisk, av ymse grunner. For det første fordi Malawi kan være mer hardføre og tåle mer, samt at trådstarter her jo hadde ferskvannsfisk som hun raskt ville heve pH for via bakepulver.
Det er litt forskjell på ferskvannsfisk og Malawi når det gjelder å tåle brått høyere pH også. For alt hva vi vet kan jo fiskene hennes ha reagert på at pH først var ekstremt lav for så å brått bli høy. Nå ve tikke jeg hva hennes fisk normalt har gått i, om pH har ligget på 6 eller 7 normalt og så senkes til 5 så vil den jo kunne ta skade av det/dø.
Men, ferskvannsfisk som får pH brått hevet fra 7 til 8 på et døgn vil også kunne dø, spesielt om man har salt i akvariet samtidig.
Postet 17.01.12 kl 15:17
Postet 17.01.12 kl 15:22
Inaktiv bruker
SissimorMalawi er da ferskvannsfisk? Skjønner ikke hva du mener [B]Vannelement[/B]. (Og du er god nok på å lage drama selv, så vær snill med Mona...)
Malawi skal jo som regel ha veldig hardt vann og salt i vannet da, Sissimor.. .. Det var hele poenget med mitt innlegg, beklager hvis jeg sa noe feil her.. .i dette ooo så perfekte forumet.
Pst. Hvorfor tror du at Mona O har behov for at du forsvarer henne? Hun virker da fullt ut kapabel til å sparke fra seg selv.
Nå melder jeg meg ut herfra. Jeg gidder rett og slett ikke mer av akvaforum. Uansett hva man skriver i dette debattforumet så skal det slås stort opp som storm i et vannglass. Og, så barnslig det er med dette "vi holder sammen mot deg" opplegget som er i mange tråder her...LOL...
Postet 17.01.12 kl 16:28
Endret: 17.01.12 kl 16:28
Malawi skal jo som regel ha veldig hardt vann og salt i vannet da, Sissimor.. .. Det var hele poenget med mitt innlegg, beklager hvis jeg sa noe feil her.. .i dette ooo så perfekte forumet.
Pst. Hvorfor tror du at Mona O har behov for at du forsvarer henne? Hun virker da fullt ut kapabel til å sparke fra seg selv.
Nå melder jeg meg ut herfra. Jeg gidder rett og slett ikke mer av akvaforum. Uansett hva man skriver i dette debattforumet så skal det slås stort opp som storm i et vannglass. Og, så barnslig det er med dette "vi holder sammen mot deg" opplegget som er i mange tråder her...LOL...
Hehe klarer ikke no annet enn å henge meg på den.Er helt enig med Vannelement.
Det må være på tide at noen kommer ned fra sin høye hest og viser noe ydmykhet og forståelse for at det finnes flere løsninger,svar og forhold hjemme hos hver enkelt som fungerer like bra som noe annet.
Jeg har bare vært medlem i 9 mnd men det tok meg ikke lenge før jeg kunne se at det var noen "hellige"her inne som vet alt.Et forum må vel ha takhøyde for å diskutere og dele erfaringer.Ikke bli rakka ned på når man har noe å si som iokke stemmer med de "hellige"
Kommer nok ikke til å melde meg ut for for jeg plukker mye nyttig her,men har blitt mye mer var på hva jeg skal feks spørre om i fare for å tråkke de "hellige" på tærne å og sånn bør det vel strengt tatt ikke være.
Postet 17.01.12 kl 16:49