Ønsket funksjonalitet; automatisk og manuell feilretting

Hei.

Brukere bør få advarsel i det de prøver å poste innlegg hvor " d " (space,d,space) eller " di " (space, d, i, space), " lr ", "lr" osv. forekommer.
Det er utrolig vanskelig å sette seg inn i mange av trådene på Akvaforum, og det hadde vært kjempedeilig om samme grad av moderering/rettskriving som de har på www.byggebolig.no o.l. kunne oppnås. Alle kan gjøre feil med komma, og/å osv. men grunnleggende ting som sms-språk kan unngås.

Vanlig feilretting fra moderatornes side bør også settes i gang. Jeg mistenker at pr. i dag så retter ikke moderator skrivefeil når han/hun ser dette.
Jeg forstår at dette blir MYE arbeid for moderatorer, da de må drive retting 24/7. Men det er verdt det, da forumet blir mye bedre å lese. Se igjen www.byggebolig.no. Det er sjelden en emnetittel med caps får stå mer enn få minutter før en moderator endrer det. Samme gjelder innleggsteksten.

Auto-rettesystemet kan videreføres til latinske navn som ofte er vanskelig å stave, ved å intergrere automatisk korrektur, evt. "did you mean..."-funksjonalitet. Dette igjen innvirker selvfølgelig positivt på søkefunksjonaliteten, da man unngår 20 skrivemåter av samme latinske navn.

Mvh.
Hvis folk vil skrive sms-språk er vel det opptil hver enkelt, bare de er klar over at færre vil gidde å lese innleggene og svare.

Personlig synes jeg forum som har regler for hvilke forkortelser osv man kan bruke er litt vel kontrollerende og snobbete. 'Her godtar vi kun folk som skriver perfekt norsk'.
Mvjnz
Hvis folk vil skrive sms-språk er vel det opptil hver enkelt, bare de er klar over at færre vil gidde å lese innleggene og svare. Personlig synes jeg forum som har regler for hvilke forkortelser osv man kan bruke er litt vel kontrollerende og snobbete. 'Her godtar vi kun folk som skriver perfekt norsk'.


Rimelig enig med deg.
Jeg syns heller folk kan lære seg norsk.

Selv hopper jeg rett over uleselige innlegg på dialekt eller sms-språk.
Kampfisk
Jeg syns heller folk kan lære seg norsk. ;) Selv hopper jeg rett over uleselige innlegg på dialekt eller sms-språk.


Det gjør jeg også. Det er så mye pes å skulle stokke seg gjennom fullstendig håpløse innlegg, der folk åpenbart rett og slett ikke GIDDER å skrive skikkelig. Man ser de har ikke forsøkt engang.

Personlig synes jeg det er frekt å forvente at folk skal lese og forstå det man skriver når man skriver som en gris. Da får man bare finne seg i å få færre svar. Jeg gidder sjelden å bruke tid på sånt. Jeg forventer heller at tekstforfatteren bruker tiden SIN på å skrive mer forståelig!

SMS språk skulle vært bannlyst her. I hate it!
Her er jeg vel enig med Mona O og kampfisk.
sms-språk og dialekt skriving hopper jeg glatt over, noenganger forstår jeg ikke meningen med innlegget nesten.

Selv er jeg ikke spessielt flink med å skrive rett, eller stokke ordene så det blir god flyt, men jeg prøver å se over det jeg har skrevet 2-3 ganger for å se om budskapet mitt kommer godt frem, sjekker da selvfølgelig også rettskriving og tegnsetting.
Derfor legger jeg godviljen til når jeg ser andre med dårlig settningsoppbyggning, og feil med punktum og komma.
- Det håper jeg andre også gjør.

Over til det første innlegget:
At moderatorer skal begynne å gå innlegg etter sømmene, for å rette på skrive feil o.l synes jeg blir direkte feil, moderatorene er her for å holde oss i tøylene, -rette på overskrifter er jo greit nok ( fjerne caps o.l ) ellers er jeg uenig
Skriveleif
Jeg savner eller har oversett muligheten til å rette egne skrivefeil o.l. etter at man har postet sitt innlegg.

På en annet forum [http://www.nasaspaceflight.com/] er dette mulig. Når en har hverken norsk eller engelsk som morsmål er funksjonen veldig hendig.

Kommentar ?

Tibor
Tibor
Jeg savner eller har oversett muligheten til å rette egne skrivefeil o.l. etter at man har postet sitt innlegg.


Det har man jo i dag. Man kan endre innlegget i 20 minutter etter at det er postet, og det burde jo gi tid nok til å lese over og finne eventuelle skrivefeil
Knappen "Endre" står rett under innlegget. Den forsvinner når det er gått 20 minutter.
Dette er endre-knappen, den er mulig å se (og bruke) i 20 minutter etter at innlegget er postet

[External Image]
mona o
Dette er endre-knappen


Takk Mona
Moderatorene retter faktisk ganske mye, ikke alltid det er så lett å legge merke til. Og det er vel vanskelig å kreve så mye mer.

Men det hadde jo gått an å skrive oppfor der man skriver innlegg at man skal skrive på en slik måte man ville sagt ting om man sto ansikt til ansikt med en person.

Jeg foreslår også skuddpremie på spørsmål som "Hvem fisk er dette?", så er vi sikre på at det der aldri sprer seg :P
Jeg er fullstendig enig med mona og gjengen.

Når man poster noe på AF bør man bruke bokmål eller nynorsk for dem som prefererer det. Eller Svensk, for de som er svenske.

Det å forlange at folk skriver skikkelig er ikke snobbete. SMS språk på ett forum hører ikke hjemme.
Jeg er medlem i flere forum da det å skrive "riktig" norsk er en forumsregel.
Mvjnz sa det egentlig greit nok for meg men, hvis man henger seg opp i hvordan folk skriver så veldig mye, så er det på tide å sette seg ned å revurdere prioriteringene sine i hverdagen.

Som sagt, om måten en person skriver på irriterer deg, så er du faktisk ikke pliktet til å hverken svare på den posten eller å lese den ferdig. Det å begynne å "rydde opp" I de som skriveleifer blir litt sånn tilbake til tidlig 40tallet, hvem skal vi rydde bort neste, de som er uenige?

Når det er sagt, mens noen bare vokser opp med å taste sms språk fremfor å faktisk lære korrekt skriving, så har andre dysleksi, så de må jages ut de også!

Forøvrig synes jeg det er VEL å forlange at administratorer skal gå over forumtråder og korrigere skrivefeil... de som synes det kan jo isåfall melde seg frivilig som korrigeringsnaz..politi, det må selvsagt innebære at de spør den som skrev posten om tillatelse til å korrigere.

Jeg retter overskrifter hver gang jeg er her, føles det som.
Oppfordrer folk til å evnt bruke stavekontroll.
Å skulle gå inn å rette innlegg er fristende til tider, men synes det lukter litt overformynderi.. og man kan fort tråkke medlemmer på tærne da.

Som de fleste her hopper jeg ofte over de mest uleselige innleggene.
Jeg gidder faktisk ikke å lese svenske innlegg heller. Ikke at jeg har problemer med svensk, men det tar nesten like lang tid som å lese sms-språk og det gider jeg som regel ikke. Da må det være noe veldig interessant.

Den eneste svensken jeg kommer på nå skriver så mye bra om ciklider at det er en fryd å lese
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap