Guppy, døende?

Hei!

Har en hun guppy som har mistet mesteparten av fargen på halen... var helt rød.. nå er den svart og hvit og litt rødt... og ser ut til å slite litt med balansen... og svømmer litt rett opp og rett ned.. og flyter sakte oppover men og fortsetter å svømme..
Den fødte nettopp noen små.. men det er noen uker siden.

Noen som vet hva årsaken til dette kan være?
les her og se om du finner sykdomen.
... ser ikke noe lignende
Kan det være neonsyke?

hva kan gjøres for at den kan bli bedre?
Har du noe bilde av den? Er det bare halen som mister farge? Noen andre fisk som har lignende symptom? Hvor gammel er fisken? Noen endringer i karet i det siste, nye fisk for eksempel? Skifter du vann ofte, hvor mye? Andre fisk i karet, størrelse på akvariet?

Som du skjønner så er det vanskelig å finne ut hva det er bare på beskrivelsen så det er fint om du gir så mye informasjon som mulig. Når det er sagt så er det dessverre ikke uvanlig at guppyer stryker med uten at man egentlig finner ut hva grunnen er. Det virker som om utstrakt avl har svekket arten.
skal prøve å ta noen bilder når jeg kommer hjem.

Fikk fisken 1-2 uker etter nyttår. har ikke sett noen andre med dette symptomet. men er en guppy han som jeg ikke finner igjen... kan det være at den har mistet livet inne i slottet og fløtet opp i taket?

skifter vann vanligivis 1 gang i uka.. men er det mye som flyter rundt så blir det en ekstra gang.. karet er 80 liter.

andre fisk i karet:
1x Ancistrus
4-5 x Guppy
14x Neontetra
3x Platy
1x Kampfisk
1x Gullfisk
1x Flekket pansermalle

"vet det er kanskje litt for mange"... viste ikke bedre med en gang jeg started..
Må få sagt at guppyer er noen veldig svake fisker da. Man må regne med at noen dør innimellom, men den sykdommen høres ikke bra ut.
Sindla
Kan det være neonsyke? hva kan gjøres for at den kan bli bedre?

Det er evt. falsk neon syke; neonsyken rammer såvidt jeg vet kun neon og kardinaltetra. Falsk neon syke kalles rettere Columnaris, men det er vanskelig å si om det er det hos dine fisk. Et tegn på at du har Columnaris er at du i morgen har 4-5 døde/syke fisk. ;( Det er en hissig infeksjon. Men den kommer sjelden av seg selv, har du ikke hatt noen nye fisk i karet siste måneden?

Jeg ville uansett tatt ut og avlivet den syke fisken - det høres ut som den pines nå. Som det nevnes, Guppy er en svak fisk ofte, så noen ganger bare skjer slik uten at man finner noen god grunn. Problemet er hvis det er flere fisk som begynner å bli syke samtidig.

Mitt råd er å avlive den syke fisken, ta et godt vannbytte i dag, og det samme i morgen - og bruke litt ekstra tid hver dag den kommende uka for å observere de andre fiskene nøye. Se etter ubehag, se om de har spesiell avføring, se om de puster normalt. Følg spesielt med når du mater de, er det noen som holder seg i bakgrunnen og ikke er interessert i mat f.eks.?
takk for råd

Siste fisken jeg puttet oppi var en kampfisk. for 3-4 uker siden.

når jeg mater dem så er alle "den syke også" helt med og gaffler i seg alt som beveger på seg..
kan kanskje være pga den nettopp har født noen? var rundt en uke siden eller 2
Joakim kommer med mange bra tips. Sannsynligvis dreier det seg om en svekket fisk og ikke noe smittsomt, men det lønner seg å følge ekstra med i tilfelle det er noe mer på gang. Virker den plaget så er det nok best å få den avlivet.
Fant den død når jeg kom hjemm fra jobb i dag :/

Takk for alle svar. Alltid greit å få hjelp her.
Samma
Sindla
Hei! Har en hun guppy som har mistet mesteparten av fargen på halen... var helt rød.. nå er den svart og hvit og litt rødt... og ser ut til å slite litt med balansen... og svømmer litt rett opp og rett ned.. og flyter sakte oppover men og fortsetter å svømme.. Den fødte nettopp noen små.. men det er noen uker siden. Noen som vet hva årsaken til dette kan være?

kjøpte 10 guppyer alle døde etter 1 uke de er svake egntlig.
jahanzeb
kjøpte 10 guppyer alle døde etter 1 uke de er svake egntlig.

Selv om jeg forsåvidt er enig i at guppy kan være svake så blir det en altfor enkel konklusjon du kommer med. Det er ikke nødvendigvis guppyens feil at så mange stryker med så kort tid etter innkjøp. Tvert i mot, når så mange stryker med på kort tid er det med større sannsynlighet ikke fisken det er noe galt med i utgangspunktet, etter min mening.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap