Sommerfuglciklide hann eller hunn

Hei

Har 2 sommerfuglciklider. Kjøpte dem for noen måneder siden. Skulle vare 1 hann og 1 hunn. Nå har de vokst og jeg begynner å lure på om det er 2 hunner. Den ene er tydelig hunn med rød mave og ryggfinnstrålene som er like lange hele veien. Den andre har tydelig lengre første ryggfinnsstråler og ble solgt som hann i butikken. Nå har denn også fått ett tydelig rødskjær på maven. Den er klart dominant over den andre sommerfuglsiklide, litt krangling innimellom men utover det virker de som de kommer noenlunde greit overens.

Nå jeg ser på fiskebasen ser det ut til at de første ryggfinnstråler ikke er avgjørende og at de kan vare lengre også hos hunner. Det at begge har tydelig rødskjær på maven er det tegn på at begge er hunner? Hvis det er 2 hunner vil det da gå greit med å kjøpe 1 hann til eller burde det bli 2 hanner til?

spurven
Hei Har 2 sommerfuglciklider. Kjøpte dem for noen måneder siden. Skulle vare 1 hann og 1 hunn. Nå har de vokst og jeg begynner å lure på om det er 2 hunner. Den ene er tydelig hunn med rød mave og ryggfinnstrålene som er like lange hele veien. Den andre har tydelig lengre første ryggfinnsstråler og ble solgt som hann i butikken. Nå har denn også fått ett tydelig rødskjær på maven. Den er klart dominant over den andre sommerfuglsiklide, litt krangling innimellom men utover det virker de som de kommer noenlunde greit overens.

Har du mulighet til å legge ut bilder?
spurven
Nå jeg ser på fiskebasen ser det ut til at de første ryggfinnstråler ikke er avgjørende og at de kan vare lengre også hos hunner. Det at begge har tydelig rødskjær på maven er det tegn på at begge er hunner? Hvis det er 2 hunner vil det da gå greit med å kjøpe 1 hann til eller burde det bli 2 hanner til?

Sommerfugler er monogame. dvs de velger en partner som de holder seg trofaste til. Det er heller ikke satt at hvis du setter to hanner og to hunner sammen så vil de parre opp. Jeg kjøpte tre av hvert kjønn og fikk et par ut av det. Det er også viktig at hvis du allerede har en hanne i karet som har hevdet revir kan det være svært vanskelig å sette en ny hanne i karet. Det er av egen erfaring. jeg måtte levere tilbake en ny hanne jeg kjøpte fordi den gamle hannen hadde tatt hele karet som revir. Et alternativ da kan være å ta ut alle sommerfuglene, endre litt på oppsettet (flytt litt på steiner, røtter etc) slik at du lager nye revir før du setter alle ned samtidig, det kan lønne seg å kjøpe kanskje 2 hanner og 4 hoer slik at de kan parre ut selv. det er ikke sagt at begge hannene velger hoe men da er oddsen større for at de finner en hoe. når de har parra opp tar du ut hoene (evt får en avtale med dyrebutikken at du kan levere tilbake de som ikke parra opp)
Hann eller hunn?
Her er bildet av den som jeg er usikker på hvilket kjønn den er.


mvh
Spurven
Det ser ut som en hunnfisk for meg. Alle mine sommerfuglciklide-hanner har aldri hatt rødfarge i buken.

Har selv hatt to hunner der den ene jagde den andre, de la til og med egg sammen.
Legge ved et bilde av en hann...
jeg vil nok også si at det er en hannfisk, selvom den er en anelse rød på buken
Lille Havfruen
Det ser ut som en hunnfisk for meg. Alle mine sommerfuglciklide-hanner har aldri hatt rødfarge i buken. Har selv hatt to hunner der den ene jagde den andre, de la til og med egg sammen. Legge ved et bilde av en hann...


Dette bildet er jeg desverre sikker på at er en hunn. Husk at 2 hunn Ciklider kan finne på å legge egg..
Kaiamor
jeg vil nok også si at det er en hannfisk, selvom den er en anelse rød på buken


signerer denne
..
Ingebjørg
[QUOTE=Kaiamor]jeg vil nok også si at det er en hannfisk, selvom den er en anelse rød på buken


signerer denne

Det jeg fikk beskjed om når jeg skulle se forskjell var den fremre del av ryggfinnen. Er denne stor og har spisser så er det en hann. Denne har heelt tydelig det. (Om det tipset mitt stemmer vet jeg ikke).
Robert
[QUOTE=Ingebjørg][QUOTE=Kaiamor]jeg vil nok også si at det er en hannfisk, selvom den er en anelse rød på buken


signerer denne

Det jeg fikk beskjed om når jeg skulle se forskjell var den fremre del av ryggfinnen. Er denne stor og har spisser så er det en hann. Denne har heelt tydelig det. (Om det tipset mitt stemmer vet jeg ikke).

Jeg vil si at det med finnen ikke kan brukes lenger, da disse ciklidene er veldig avla på og dermed så er det vanskelig å skille hanner/hunner på dette. Jeg har hat huer med veldig lange finner på fremre delen av ryggen, og det jeg har brukt som kjønnsbestemmelse på mine , er om buken er rød/lilla nyanser så er det en hunn. Det har alltid stemt, og bilde som er vist her viser helt klart dette på buken, dermed så er min konklusjon at dette er en hunn.
Hann eller hunn?
Takk, så langt for alle som har svart!

Så langt er jeg vel sikker på at det er: enten en hann eller en hunn.

Vil hunnene hevde revir eller er det kun hannene? Vil hanner hevde revir overfor hunner som de ikke er i par samme med? Eller er det noe annet i adferden som kan brukes til å skille disse på?

I fiskebasen finnes det bilder av hunner med lengre fremre ryggfinnstrålene (bl.a. 3. bilde). Dette gjorde at jeg jeg begynte å tvile på om min hann er en hann. Så hvis antydning til rød mave betyr hunn, så får jeg vel satse på det.

Uansett er dette flotte fisker.

Har ett godt beplantet innkjørt akvarium ca. 130 L med en del røtter og rikelig med skjul og fin sand på bunnen. Vil jeg evt. kunne ha 2 par opp i dette eller blir dette for trangt?


en sånn basis ting som jeg har blitt tipset om er at sommerfugler skal ha 50 cm hver som territorium. Dvs at om karet ditt er 1 m langt kan du ha to par. Selvsagt er det ikke noe bestemt krav men det er tipset jeg har fått
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap