Guppy og dyrebutikk

Heisann!
Vil bare ta opp dette her;
Det har kommet en ny dyrebutikk her jeg bor, men stort utvalg av fisk :- D
Så gikk jeg bort og såg på Guppy damene, de hadde fantastiske haler!
Såg at det var damer, tjukke og runde, og hadde kort hale, men halen var nydelig Ü
Men så var det noen som hadde litt ødelagt hale, for i akvariumet var nemlig en kampfisk også!
Jeg fikk sjokk, han kan jo drepe alle de guppyene som svømmer sammen med han i det lille karet.. Noen sine haler til guppyene var ødelagte og alt.
De hadde nyyydelige hanner og med fargesprakene kropp, så de har jeg lyst og kjøpe, men må bare ordne noen problemer først..
Og så så jeg prisen 45,- ! Koster det virkelig så mye for en liten guppy? :S

Hilsen meg Ü
45 høres da veldig dyrt ut. Her koster de ca 10-15 per stk, og i fisk er Australia ganske lik Norge i pris.

Men hvis det er en eller annen spesiell variant som har mer farger enn vanlig kan det forklare hvorfor de er så dyre. Finnes mange varianter av guppyer, og noen er mer ettertraktet enn andre.
De første guppyene jeg kjøpte var svarte og kostet 39 kroner per stk..
For litt siden kjøpte jeg to nydelige midnattsblå, og de kostet 45 kroner per stk. på en annen butikk. Så Norge har nok ganske stive priser på guppy ja :/
Hehe ja Ü
Men jeg skal jo ikke ha guppy enda, det kan enda ta en stund..
Og da hadde jeg planer om og ta noen yngler fra vennina mi si kar(altså de er voksne når jeg flytter de)
Eller noe sånt : )
Og kjøpe resten i butikken..
Men tviler litt,
De var njuudelige de i butikken, men rundt en 50 lapp pr fisk syntes jeg var litt mye, skal skjekke om det virkelig var prisen da
Men hadde tanke om og ta et 44 liters kar( rundt 44 liter tror det er litt mer..)
Og putte 3 hanner og 6 hunner i karet, eller blir det litt trangt da?
hei

der jeg kjøpte mine var det 4stk for 100kr, eller 1 for 35pr stk.
de anbefaler at du har 3 hunner pr hann. iallefall det jeg har fått beskjed om.
jeg har nå 2 hanner og 6 hunner.

det med kampfisk i guppy kar så jeg når jeg var i skien på herkules zoo, stusset litt over det men.

9gupper i ett 44liters er iikke for mye
Mvjnz
45 høres da veldig dyrt ut. Her koster de ca 10-15 per stk, og i fisk er Australia ganske lik Norge i pris. Men hvis det er en eller annen spesiell variant som har mer farger enn vanlig kan det forklare hvorfor de er så dyre. Finnes mange varianter av guppyer, og noen er mer ettertraktet enn andre.


Tydeligvis ikke får ikke noe guppy i Norske butikker for 10-15 ,-.
Sjekk for halenapping hvis du kjøper
Hvis de har flotte haler og går sammen i lite kar i butikken med en kampfisk: Vær oppmerksom på halenapping, infeksjon og sopp.

Kjøpte tre dypblå hannguppy. Hadde dem i karantenekar et par uker og det viste seg at den ene var halenappet og utviklet sopp. Ville studert halene veldig nøye før jeg kjøpte dem, hvis jeg var deg.

Har alltid en følelse av å være vanskelig når jeg insisterer på å granske fisken før jeg kjøper den, men blir mer og mer bestemt på at det lønner seg. I dette tilfellet gikk de så tett at det var nesten umulig å skille dem og det var bare hanner i karet.
Tydeligvis ikke får ikke noe guppy i Norske butikker for 10-15 ,-.


At guppy ikker koster det samme, betyr ikke at hele utsagnet mitt er feil. Jeg hadde seff ikke sagt det dersom jeg ikke hadde erfaring med at akvariefisker stort sett koster det samme.
Mvjnz
[quote]Tydeligvis ikke får ikke noe guppy i Norske butikker for 10-15 ,-.


At guppy ikker koster det samme, betyr ikke at hele utsagnet mitt er feil. Jeg hadde seff ikke sagt det dersom jeg ikke hadde erfaring med at akvariefisker stort sett koster det samme.

Jo faktisk, det gjør utsagnet ditt feil.
Siden jeg aldri påstod at ALLE fisker er HELT LIKE i pris, er ikke utsagnet mitt feil. Det betyr bare at det ikker gjelder guppy.

Det var vel ikke noe særlig intelligent utsagn fra din side, og jeg gidder ikke å diskutere det med deg.
Mvjnz
Siden jeg aldri påstod at ALLE fisker er HELT LIKE i pris, er ikke utsagnet mitt feil. Det betyr bare at det ikker gjelder guppy. Det var vel ikke noe særlig intelligent utsagn fra din side, og jeg gidder ikke å diskutere det med deg.


Gidder ikke kværulere med deg jeg heller.
Men har endel kontakter innen fiske importører og kjenner folk nesten over hele verden, og de fleste fisker er billigere der du bor, ifølge disses utsagn ihvertfall.
Men nok om det, siste innlegg fra meg om akurat denne saken.

Er vel ikke noe særlig mere intlligent det utsagnet du kommer med heller.

Omregner man valutta så er Norge faktisk et av de dyreste landene å handle fisker i.
Bortsett fra L maller, der er vi heldige og har mye billig L maller i forhold til resten av europa ihvertfall.
Men resten av fiskene er stortsett mye dyrer i Norge enn i andre land/verdensdeler.
Importørene kjøper og selger dem helt sikkert billigere, men i dyrebutikkene ligger veldig mange av de vanligste fiskene på samme prisnivå som i Norge. Hvis du vet litt om hvordan ting fungerer skjønner du at dyrebutikkene ikke selger dem for samme pris som de kjøper dem. Med mindre du har vært her og sjekket prisene selv kan du ikke krangle med det.

Mulig akkurat de fiskene du er interessert er billigere her enn i Norge, f eks discus. Det kan jeg ikke uttale meg om siden jeg har null interesse i discus, men de vanligste, som sverddrager, molly, platy, gullfisker, ancistrus osv ligger på samme prisnivå.

Ja, Norge er et av de dyreste landene å handle i, og Australia er stort sett billigere, men enkelte varer ligger på samme prisnivå, f eks elektronikk, bredbåndleverandør, mobilabonnement, akvarefisk m.fl.

Det tror jeg faktisk jeg vet litt om, siden jeg har bodd her en stund.
Nå må dere ikke bygge opp til et krangle-forum .. Ü
Jeg kan selv si at jeg har sett mange forskjellige priser på guppy rundt i dyrebutikkene, noen er rundt 20, 30, 50 o.s.v .. (:
Ken Myrseth
Gidder ikke kværulere med deg jeg heller. Men har endel kontakter innen fiske importører og kjenner folk nesten over hele verden, og de fleste fisker er billigere der du bor, ifølge disses utsagn ihvertfall. Men nok om det, siste innlegg fra meg om akurat denne saken. Er vel ikke noe særlig mere intlligent det utsagnet du kommer med heller.


Hjelpes da Ken. Du pleier ofte å ha gode argumenter, men her synes jeg at du burde melde pass. Du kan da ikke krangle med Mvjnz om guppy priser i Australia, hun bor faktisk der og kjøper fisk der, så det der vet hun nok mye bedre enn deg :P

Her i Tønsberg har jeg sett at noen selger guppy til 29,- pr. stk. Men det varierer nok fra butikk til butikk.
2nelise
[QUOTE=Ken Myrseth] Gidder ikke kværulere med deg jeg heller. Men har endel kontakter innen fiske importører og kjenner folk nesten over hele verden, og de fleste fisker er billigere der du bor, ifølge disses utsagn ihvertfall. Men nok om det, siste innlegg fra meg om akurat denne saken. Er vel ikke noe særlig mere intlligent det utsagnet du kommer med heller.


Hjelpes da Ken. Du pleier ofte å ha gode argumenter, men her synes jeg at du burde melde pass. Du kan da ikke krangle med Mvjnz om guppy priser i Australia, hun bor faktisk der og kjøper fisk der, så det der vet hun nok mye bedre enn deg :P

Her i Tønsberg har jeg sett at noen selger guppy til 29,- pr. stk. Men det varierer nok fra butikk til butikk.


Nå får du ta deg samme, jeg har ikke sagt jeg vet priser på alle fisker der, men jeg kommenterer at det er billigere fisker der.
Jeg vet priser på fisker i Norge, og man får ikke guppyer til 10-15,- i Norge.
Det er hun som påstår fisker koster det samme der som her, noe de ikke gjør.
Det er vesentlig billigere der ned-så les innlegga du før du kommenterer.....
Ken Myrseth
Nå får du ta deg samme, jeg har ikke sagt jeg vet priser på alle fisker der, men jeg kommenterer at det er billigere fisker der. Jeg vet priser på fisker i Norge, og man får ikke guppyer til 10-15,- i Norge. Det er hun som påstår fisker koster det samme der som her, noe de ikke gjør. Det er vesentlig billigere der ned-så les innlegga du før du kommenterer.....


Jeg har lest innleggene, og hvorfor skal jeg ta meg sammen? Hun sier bare at generelt så ligger prisene på fisk likt, og hun påpeker bare hvor mye billigere guppy er i Australia kontra Norge. Hva er galt med det?

Når det er sagt, å krangle med deg gjør jeg ikke flere ganger - kommer ingen vei uansett. Så bare fyr løs så mye du vil, jeg gidder ikke bruke tid på å kommentere tåpelige påstander bare fordi noen må ha det siste ordet.
Jeg har allerede sagt meg enig i at guppy tydeligvis ikke er en fisk som har samme pris i Norge som i Australia, så hvorfor du drar frem den igjen aner ikke.

Og å komme med bastante utsagn om at jeg tar feil om priser i landet jeg bor i er bare tåpelig og jeg skjønner ikke at du gidder å prøve engang.

Men her som i Norge er det store variasjoner i pris mellom butikkene, og akvariebutikkene ligger som oftest lavere i pris enn dyrebutikker så kanskje det er de du har hørt fra. Men nå var det en dyrebutikk som ble diskutert her da.
fy fader for en diskusjon blabla


som sagt tidligere, du kan ha det du sier i ditt 44l
Mvjnz
Jeg har allerede sagt meg enig i at guppy tydeligvis ikke er en fisk som har samme pris i Norge som i Australia, så hvorfor du drar frem den igjen aner ikke. Og å komme med bastante utsagn om at jeg tar feil om priser i landet jeg bor i er bare tåpelig og jeg skjønner ikke at du gidder å prøve engang. Men her som i Norge er det store variasjoner i pris mellom butikkene, og akvariebutikkene ligger som oftest lavere i pris enn dyrebutikker så kanskje det er de du har hørt fra. Men nå var det en dyrebutikk som ble diskutert her da.


Sier ikkeat du tar feil på prisene i landet du bor i, men du har tydelig ikke peill på priser i Norge.
Er virkelig mandager så blå at man må sitte foran pc'n en tidlig ettermiddag og skaffe seg uvenner over.. ahem.. guppy priser?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap