Fisk som forsvinner

Har ett akvarium på 70l som en del fisk forsvinner i.

Fisk som er var i karet:
1 kampfisk han
5 guppy damer
4 guppy hanner
3 corydoras aeneus
2 otto
10-15 guppyyngel

Det første som ble borte var en flott kampfisk han, sporløst forsvunnet.
Igår var alle guppyhannene, en guppydame og noen yngel sporløst forsvunnet.

Har sjekket overalt i karet og pumpen, vannverdiene og temperaturen er fine.
Corydorasene eller guppydamene er ikke store nok til å kunne ha spist disse

Noen som har opplevd dette?
Skulle ikke være mulig egentlig
Nei, har sjekket rundt karet, og ikke funnet noe.
Har kun hatt oppe den lille luka oppå for å mate fiskene de siste dagene, og ville da ha oppdaget om noen hoppet ut.

Har også en del pestsnegler i karet, men kan ikke TENKE meg at disse ville ha spist disse 8-10 fiskene som kanskje hadde dødd av andre årsåker
Kan du ta noen bilder av hele karet med fisker og innredning?
Ligger bilder av karet på profilen min som er ganske lik dagens innredning. Har akkurat hatt en opprydning i karet nå, så vannet er veldig grumsete og ikke noe å ta bilde av
Står i profilen til akvariet at du har en annen uidentifisert algespiser, er denne flyttet eller savnet? ( mange rovmaller som blir solgt som algespisere).

Kan det være et hulrom under eller inni steinene som fisk kan komme inn i?
Den algespiseren er fjernet, kun otto og aeneus nå.
Har sjekket hele karet, steinene og div pynt er tatt ut og sjekket, men ingenting funnet.
Har du sjekket inni pumpa om de har havnet der?
hmmmm.... et skikkelig mysterium det der.
Ingen av de fiskene er utpregede åtselsetere heller, hvis du er sikker på at det er ottoer er det lite trolig at de er spist. Ergo skal det gå an å finne levninger (eller levende fisk) i karet.
Da er det hoppeteorien som er nærmest, har du sjekket oppi armaturet og bak karet? (har funnet endel død fisk som har hoppet gjennom hullet til ledninger). Bruk lommelykt for å se bak om det er trangt, på den annen side burde det kanskje begynt å spre seg en viss odør nå om de var der døde.

Ellers vet jeg ikke annet råd enn å sette seg ned og observere bevæpnet med tålmodighet og kaffe og legge merke til om fiskene oppfører seg annerledes, trekkes mot et bestemt hjørne eller lignende.

PS: du har vel ikke katt eller andre rovdyr som kan komme til?

Jepp, pumpe er også sjekket.

Har allerede hatt en større leteaksjon rundt hele karet, oppi karet, og oppi armaturet.
De er rett og slett sporløst forsvunnet, ingen andre fisk som har endret adferd eller blitt merkbart større.

Kampfisken var 3 ganger større enn noen av de andre fiskene, guppyhannene var litt mindre enn hunnene.

Må være tidenes mysterium.
Du har vel ikke barn eller folk du bor sammen med som kan ha stjelt/tatt ut fisk? Har hørt historier om barn som vil ta med fiskene på luftetur.
Ingen barn eller andre folk som har vært i nærheten når jeg og samboeren min ikke har vært her.

Har ikke sandsnegler, men en god del pestsnegler
Ingen katter eller hunder heller?
Joda, både hund og katt, men både armaturet og det lille plastlokket har har bestandig vært på, og er ingen mulighet for fisk å hoppe ut når det ligger på.

Så det er utelukket at hunden eller katta har tatt de
Katter og hunder får til de merkeligste ting :P Kan godt hende en av dem har lært seg å åpne lokket.
Er ikke hengsler på lokket, er ett lite plastlokk som må løftes rett opp, og settes rett ned igjen.

Er totalt umulig at hunden eller katta har klart dette, og lokket har ligget rett når vi har kommet hjem igjen.
Det er foringsluka jeg snakker om, er bare ett plastlokk som må ligge en spesiell vei for å passe.
Ah. Har armaturet hengsler da? Hvis ikke det er noen mulighet for at katten/hunden kan løfte armaturet så begynner jeg også å lure fært på hva som skjer i akvariet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap