Skalare, dødene?

Hei

Den ene skalaren min svømmer langs bnn heletiden. Ser ikke ut som den orker svømme opp, ikke engang hvis det er mat å få. Den svømmer også litt skjevt, akkurat som han ikke har helt balanse. Har sett etter sykdommer her inne men finner ingen som beskriver dette helt.

Nå satt jeg han i en egen bolle litt for å prøve fore han, siden jeg har hatt forestopp nå i 3dager. men han vil ikke spise. hva slka jeg gjøre? avvente å se om den dør? eller ta livet av den før jeg setter den tilbake i akvariumet å evt smitter andre fisk.

på forhånd takk for svar
ser ikke noen fysiske ting på fisken heller.
jeg har disse i karet mitt


1 skalare til
8 guppyr
1 sugemalle
2 ryddemaller
2 dverggurami
5 kardinal tetra
hvor store er scalarene din? ser du ikke har så veldig stort akvarium. kan det være at den blir "mobbet" av den andre scalaren som du har?
hei

den er liten. begge er samme størrelse, de er vel 4-5cm fra toppfinnen til bunn. Har ikke sett den har blitt mobbet, egentlig denne som er den "tøffe" nå er den i en egenbøtte bare, der ligger den på bunn å svømmer bare med den ene siden på en måte, den svømmer skeivt bortover, kommer ikke oppover. vet ikke hva jeg skal gjøre
idag fant jeg den helt inntil innsuget på pumpa, klarte ikke svømme vekk lissom. Men den bevegde seg såvidt, men svak. Skal jeg se dette ann? eller ta den så den slipper lide så mye mer? ser ikke noen utvendige sykdommer
Utifra størrelsen du oppgir på scalarene, så er det bare yngel dette, og de selges ofte (etter min mening) mens de er altfor unge og små. Scalareyngel tåler ikke allverden, og transport og flytting kan være nok til at de svakeste bukker under.
Det høres ut som den er moden for avliving, spør du meg. Den har det nok ikke bra.

Men har du egentlig tenkt over hvor feil det er å holde scalarer i en 63 liter...? Det anbefales absolutt ikke. Det er en fjerdedel av minimums størrelsen som er anbefalt.... Det er nesten dyremishandling å krampe slike fiskearter inn i et altfor lite kar. Selv om du sikkert vil unnskylde deg med at "jamen de er små" så vil de ikke være små særlig lenge.... Scalarer trenger god plass til å vokse på også.

Hvor lenge har akvariet ditt vært i drift?
Avlivning høres fornuftig ut her, mener jeg da.
hei folkens, ja da er skalaren avlivet.

mona, er klar over at 63liter er for lite for skalaren, de skal over i en 320+ om ikke så alt for lenge håper jeg. Det har vært i drift i drøye 2 uker nå.

skal ikke unnskylle meg, men han i butikken sa skalaren kunne godt være i 63litern inntil vidre.
Vannverdier
dersom akvariet bare har vært i drift i 2 uker så vil jeg nok påstå at problemet er vannverdier. hvor ofte bytter du vann? har du målt vannverdiene de to siste dagene?
Ja jeg målte for nitrit her, står i tråden min

fikk utslag så har byttet 40% vann hverdag nå, testet går mot gul nå. Kanskje det er nitriten da ja, tenkte ikke noe på det siden alle andre er så friske å raske.
ok. jeg har ikke lest tråden din, med da er det jo ikke så rart at fisken blir dårlig. Sjekket tråden din nå og verdien er rimelig høye. du kan ikke forvente at fisken skal bli bra igjen med en gang du bytter vann første gangen. vær flink med å bytte vann slik at du slipper å avlive flere fisk.
jupp, som sagt det er bilde av første testen før vannbytte i tråden. Nå er testen gul bytter mer vann når jeg kommer hjem fra jobb.
Dette skjedde mine scalarer også! eller en av dem.. fant ut at den ene finna hadde blitt bitt av eller noe lignende..
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap