Mitt første akvarium!

Hei. Jeg er en jente på 20 som skal begynne på mitt første akvarium. Min samboer har allerede mange års erfaring med mange fisk i alle vanskelighetsgrader. Jeg har en tank på 95 liter med målene 70x37x37
Jeg har kjøpt inn alt av utstyr det hjalp samboer meg med. Men han har ikke holdt fisk på noen år og på slutten holdt han bare veldig avanserte typer. Derfor lurer jeg på om noen har noen fine komboer, som også ser litt lekre ut. Har innmari lyst på kamp fisk, men ser at den er veldig apatisk i tanken... Er den sann i alle tanker? Eller bare de små i dyrebutikken? Hvilke typer kan gå bra med denne? Vet at slørhale og guppy ikke kan gå med den pga de lange haleslørene... Jeg vil også gjerne ha en malle og noen snegler i tanken. Noen anbefalinger? Og helt til sist noen lette men pene planter
Hei=)
du kan ha tropisk ferskvann som e d letteste å holde=)
du kan feks. ha et par corydoras eller ansistrus av maller.gurami er veldig fine fisk og som regel lette og holde=)gule eplesneiler sammen med sverdplanter som blir store og fine i bakgrunnen sammen med strå planter=)
lykke til=)

Jeg synes det er lurt å bestemme seg for hovedfisk, så bygge resten rundt denne/ disse.
Velger du kampfisk er det begrenset hva du kan ha sammen med den, men maller og snegler burde gå helt fint
Samme med kulii- åler. Kanskje noen øksefisk i toppen?
En stim med en tetratype burde funke, kanskje 15 rødmunn eller kardinaler? Eller kileflekkrasbora?

Nå har jeg ikke sjekke profilene på de jeg anbefaler ang vannverdier, men mener disse er temmelig kompatible.
Takk for gode råd!

Står på to fisk nå som hoved fisk. Labidochromis caeruleus og Labidochromis chisumulae. Hvilken av disse anbefaler dere? Har dere et forslag på hva jeg kan bygge rundt den som er best da? Av planter andre fisk osv... Super takknemlig for alle svar!

Sjekk i underforumet for Malawi- ciklider, der står masse om ciklider fra denne sjøen

Men er ikke ditt akvarie for lite for de fleste malawi- ciklider?
95 liter blir for lite for malawiciklider desverre. Vurder heller sør-amerikanske dvergciklider.

[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1772 Labidochromis caeruleus]L caeruleus[/URL]
[URL=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1773 Labidochromis chisumulae]L chisumulae[/URL]

mitt akvarie er vel 5 liter for lite... Noen forslag på en flott hoved fisk som passer bedre i akvariet? Syns de var så fine, så ikke skikkelig på krava :p *ops*
Labidochromis Caeruleus (Golden) er en Malawiciklide. Ville ikke hatt disse i et selskapskar, men heller i et rent malawikar pga vannverdier. Men du har egentlig ikke stort nok kar til å holde disse. Vet det står 100 liter i fiskebasen, men syns det er litt lite.
S_Dreams
Vet det står 100 liter i fiskebasen, men syns det er litt lite.

Jupp, Mbuna bør ikke holdes i noe mindre enn 200 liter.
Egyptisk munnruger er en nydelig, spennende og litt aggresiv fisk fra Afrika

Nanochromis transvestitus er roligere, helt usannsynlig vakker- litt mer krevende mener jeg. Men slett ikke en "umulig" fisk.

En veldig rolig, og nydelig ciklide er sjakkbrettciklide. Bildene i basen gir ikke denne fisken full rettferdighet, den er nydelig!
Er det bra med aggressiv fisk da? Vil jo kunne holde andre fisker sammen med den.. Ikke bare en type liksom. Tenkte med en to tre typer fisk, kanskje en malle og noen snegler....

"Alle" fisker er aggresive når de leker.
Graden varierer.

Ciklider er kjente for å ha ett visst agresivitetsnivå, men dette er jo en av grunnene til at så mange forelsker seg helt i de
Man kan styre dette på ulike vis, eller kontrollere det.
Man innreder fornuftig (hjelper de å holde territorier ved å lage naturlige skiller, med hjelp av stein/ planter/ røtter. Er det en huleleker plasserer man hulen bak en rot, litt gjemt f eks).
Man har litt kjappe fisker sammen med de slik at de ikke blir bitt.
Man har planter så fisker kan gjemme seg litt.
osv osv

Og ikke minst følger man med hvordan livet arter seg i karet man har, ikke alle fisker leser nemlig på Akvaforum og oppfører seg slik vi mener de skal

Jeg hadde f eks egyptiske munnrugere i en 112 L, sammen med noen ancistrus, 8 corydoras og ... tror det var 20 kardinaler.
Og noen kuhlii- åler.
Cory'ene måtte jeg flytte.
Alt gikk kjempefint helt til jeg reiste på ferie og foringen ble kjørt kraftig ned. Da ble stammen med kardinaler betydelig mindre :P
Men det var typisk min feil. Så lenge ciklidene var mette brydde de seg ikke om kardinalene, de jagde de kun bort fra sitt territorie.
Oki

Da har jeg sett litt på de forskjellige fiskene som dere har nevnt og da har jeg funnet ut at jeg liker disse: Apistogramma cacatuoides, Dicrossus filamentosus, Nanochromis transvestitus, Pseudocrenilabrus multicolor multicolor. Liker disse litt bedre: Mikrogeophagus ramirezi, Laetacara curviceps, Apistogramma macmasteri og ELSKER denne: Neolamprologus caudopunctatus. Noen innspill?

Caudopunctatus er en Tanganyika- ciklide, og krever spesielt vann. Dvs at du ikke kan ha den sammen med "vanlige akvariefisker"
Planter trives sjeldent i dette vannet, med noen unntak.

Sjekk medlemmers akvarier, under Tanganyika for typisk oppsett for disse vakre fiskene

Mitt gamle f eks
ok da strøk vi Neolamprologus caudopunctatus fra lista *snufs fine rosa fisken:p* haha

Noen av de andre på min allt for lange liste da? Liker alle ganske godt egentlig. Fader så vanskelig det skulle være å velge hoved fisk da! *kresen* ha ha

Hvorfor stryke den av listen?
Det er en nydelig og spennede fisk. Og slett ikke vanskelig, man må bare tilsette ett spesielt pulver i vannet
Men kan jeg ha andre fisker med den da? Vil jo gjerne ha litt andre fisk og maller og slikt Men jeg liker den virkelig så hvis du kan komme med en liste over fisk jeg kan ha med den, inkl maller, evt snegler og andre *rydde dyr* og planter så hadde jeg blitt super glad Er den vanskelig å få tak i?

Hvor er Haslum?
Tenker på om du er langt fra Oslo/ Moss?

Jeg har hatt ancistrus sammen med Tanganyika, og eplesnegler. Ingen problem.
I en 95 L synes jeg du kan ha 2 grupper med ulike sneglehuslekere, kanskje 4- 5 av hver. Man må innrede med litt omtanke, og selvsagt følge med.
Kanskje en av mine yndlinger, stappersii?

Dahls i Moss pleier å ha godt utvalg av Tanganyika, samme med TAM Alna og Jan Holt i Oslo.
Men regner med at du kanskje må be de bestille til deg, men du har jo tid til å vente Vannet skal jo modnes noen uker før fisker flytter inn.

Av planter anbefaler jeg anubias eller/ og vallisneria.

Innredning er stein og tomme sneglehus.

Forresten diskuteres Tanganyika i en annen tråd for tiden,
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap