Død etter lek

Har hatt lek på ett par dimidiochromis strigatus og ett golden par,golden hannen lekte to ganger så var det over for han også.Strigatusen fikk pop-eye og døde ca en uke etter den hadde lek,golden hannen dødde ca tre uker etter den lekte.Er det fler som har opplevd det samme?Magne.
Skulle tro att det är en ren tillfällighet att de dog efter lek.
Såg du något på de dvs något symtom?
Kliade de sig?
Spisde de?
Var de svullna?

trist att de dog Magne
Mvh Kjell
Død etter lek
Kjell B
Skulle tro att det är en ren tillfällighet att de dog efter lek. Såg du något på de dvs något symtom? Kliade de sig? Spisde de? Var de svullna? trist att de dog Magne Mvh Kjell
Hei Kjell.Strigatusen fikk pop-eye med påfølgende forstoppelse,så den spiste ikke no.Golden hannen holdt seg for seg selv,men den spiste til det siste.Kunne ikke se no spesielt på adferden her,var fin i både farge og form helt til det siste.Jeg får se nå for nå har mine Astatotilapia Calliptera lekt,håper det går bra nå da.Magne.
Min erfaring er at når malawi blir syke, får grå øyne (enda værre: popeye) eller andre plager så er det vannverdiene det er noe feil med. Det kan selvfølgelig være parasitter eller feil fòring også, eller en kombinasjon av flere ting.
Malawi leker jo gjerne en gang i uka hvis den får sjansen, så det har nok ikke noe med det å gjøre, men hunner som tygger og blir tynn kan få lavere immunforsvar.
Vil anbefale deg å sjekke PH, NO2 og NO3 ihvertfall, og ta et vannskifte eller to.
Bukvannsott er en vanlig sykdom blandt malawi, og kan ramme raskt fisk som har nedsatt immunforsvar.
Sier ikke at dine har det, men sjansen er der, så da er vannskifte og nøye fòring bra tiltak for at ikke flere får det
Død etter lek
Shiramor
Min erfaring er at når malawi blir syke, får grå øyne (enda værre: popeye) eller andre plager så er det vannverdiene det er noe feil med. Det kan selvfølgelig være parasitter eller feil fòring også, eller en kombinasjon av flere ting. Malawi leker jo gjerne en gang i uka hvis den får sjansen, så det har nok ikke noe med det å gjøre, men hunner som tygger og blir tynn kan få lavere immunforsvar. Vil anbefale deg å sjekke PH, NO2 og NO3 ihvertfall, og ta et vannskifte eller to. Bukvannsott er en vanlig sykdom blandt malawi, og kan ramme raskt fisk som har nedsatt immunforsvar. Sier ikke at dine har det, men sjansen er der, så da er vannskifte og nøye fòring bra tiltak for at ikke flere får det ;-)
Hei Shiramor.Tror jeg kan utelukke vannkvaliteten,bytter vann 50-60prosent hver uke.Måler for ph og nitritt jevnlig,ph ligger på 8,nitritt har jeg ikke hatt utslag på.De andre verdiene har blitt målt i butikk flere ganger og de er også bra.Så jeg tror jeg har bra vann for fisken min.Forer med flak,pellets,sticks,artemia og rekemiks.Bytter på foret hver dag.Rekemiksen er 50-50 reke og grøntfor,erter,spinat,brokkoli. De andre for typene er kjøpt for malawifisk.Tror ikke jeg får greie på hva som har skjedd bare rart att de har dødd etter att de har lekt,det er også mnd mellom fiskedøden.Lurte bare på om det var fler med slike erfaringer.Takker for innspill.Hilsen Magne.
Ja da så Ikke godt å vite, vet du.

Var litt opptatt av det samme siden det døde en hos meg også, selv etter godt vannbytte.
Testene gjorde meg overbevist om at de fikk for mye grønnsaker (bl.a).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap