Skifte bunnglass?

Har en 130 liter (kjøpt brukt) hvor bunnen har en liten sprekk helt ute i ene hjørnet. Kun et par-tre cm, rammen under dekker skaden. Har vært tett de 2 årene jeg har hatt det i bruk, men etter en flytting av karet begynte det å lekke. Regner med at silikonen skaden var reparert med har løsnet. Kan selvsagt silikonere på nytt, men sover ikke helt godt med sånne potensielle lekasjer i huset. Vurderer derfor å skifte hele bunnen. Kan jeg fjerne gammel silikon og silikonere ny glassplate over? Noen som har gjort noe lignende før?
Har dessverre lite peiling på sånt

Siden ingen har svart deg kan du kanskje prøve å søke litt rundt på forumet, for spørsmålet har helt sikkert vært oppe før. Fant ihvertfall en tråd med litt informasjon her.
HeH
Har en 130 liter (kjøpt brukt) hvor bunnen har en liten sprekk helt ute i ene hjørnet. Kun et par-tre cm, rammen under dekker skaden. Har vært tett de 2 årene jeg har hatt det i bruk, men etter en flytting av karet begynte det å lekke. Regner med at silikonen skaden var reparert med har løsnet. Kan selvsagt silikonere på nytt, men sover ikke helt godt med sånne potensielle lekasjer i huset. Vurderer derfor å skifte hele bunnen. Kan jeg fjerne gammel silikon og silikonere ny glassplate over? Noen som har gjort noe lignende før?


hei på deg og så ditt spørsmål nå, tror jeg kan hjelpe deg da jeg jobber med glass, Jeg anbefaler deg og bytte det glasset, selv om det et lite brudd i glasset, viss det er et stekk. brudd, anntydning ut i mot resten av glasset, som jeg tror sikkert det er, så vil det på et sek. slå en lang sprekk hvor den vil gå kan ikke jeg si her, men har jobbet med glass i 40 år, så jeg tror du bør gjøre det, eller fuge en ny bunnplate over den som er der. si fra og jeg kan hjelpe deg under veis.
Som nevnt her, så vil du få best resultat ved å bytte hele bunnglasset.
Om du limer et nytt glass oppå det gamle (som kan gå). Må det være 110% rent mellom glassplatene. Ligger det et sand/støvkorn mellom glassene, eller det på annen måte blir punktbelastning på et av glassene, risikerer du at begge glassene knuser.

Det tryggeste vil som sagt være å bytte hele glasset. Om det er en liten sprekk nå, skal det ikke mye til før den "vandrer" videre og deler hele plata.

Hilsen enda en som jobber med glass til daglig.
Men hvordan får jeg løs den gamle plata?
Ser for meg at jeg ødelegger mer om jeg begynner mekke den løs fra "veggene".
Takk for svar!
HeH
Ser for meg at jeg ødelegger mer om jeg begynner mekke den løs fra "veggene". Takk for svar!


jeg regner med at du klarer og støvsuge det bunn glasset som har røket og du må legge ned den nye etter anvisning fra meg, jeg har reparet mange store akvarier i mitt yrke, så dette er ingen problem, men du må utføre dette helt etter hva jeg skriver til deg. og det glasset du legger ned må ha 5 mm klaring fra alle vegger i karet, altså 10mm kortere og alle veier. ok pust med nesa nå. ingen problem
Tar med glede i mot hjelp!
Trinn en blir å få ut evt ren den gamle bunnplata. Jeg puster med nesa i dype drag, gi meg oppskriften.

Takk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap