Pål sitt kaos

Da er det etter mye om og men på tide at jeg får satt tingene mitt i system, og får litt orden på saker da ting har en liten tendens til å bli litt kaotiske.

Om en begynner fra starten fikk jeg i 2005 lov av min bedre halvdel å kjøpe meg en gullfiskbolle. Med gullfisk og et par neontetra. Nitritt og andre sånne ting hadde en jo ingen peiling på, men av en eller annen grunn klarte jeg meg uten dødsfall.
Etter noen månder fikk jeg tillatelse til å kjøpe meg et "skikkelig" akvarie, og det ble da frisk start med en 110 liters juwel.

Et halvår senere holdt såklart ikke dette heller, og jeg dro en juwel 240 inn i stua. Der ble det selvsagt eksprimentert med en god del forskjellig.

Høsten 2007 kom jeg over en reol til salgs som jeg bare "måtte ha", selv om jeg ikke hadde plass til denne voldsomme saken med 9 akvarier i den relativt lille leiligheta vår.

Ble til at 110litern ble solgt og jeg heller dro 2 to av disse små akvariene opp i stua.
I april/ mai var endelig drømmen vårt om eget hus et faktum og jeg dro fort mesteparten av hobbyen min ned i kjelleren.

Reolen kom opp i løpet av kort tid, og dette var selvsagt ikke mer plass enn en "trenger".

I vinter har jeg hatt mye fritid, så jeg har fått dette inn på et eget rom på 11-12-13 kvadrat der jeg kan styre som jeg selv vil.

Begynner med å presentere "stueakvariet" mitt. Juwel rio 400 der det er nesten ren amazonas.

Her har jeg gående en stim serpatetra på 20 stk, sammen med 8 scalare som er litt for mange.
Ellers inneholder dette akvariet en del corydoras aeneus ungfisk, diverse botia, ancistrus og noen få corydoras haraldschultzi.

I tillegg går det litt fiskesuppe iogmed lig sliter litt med å finne plass til disse. Deriblant noen få sherrybarber,2 sølvhai og 4 kuhlii-ål.

Igår mistenkte jeg at et par scalare var i ferd med å legge egg, så disse ble flytta ned i reolen min i kjelleren, og i dag har de fått frem sikkert 150 egg. Deres første forsøk, så jeg er meget spent på hvordan dette går.
Hei pål laumann.
Artig at du ha laga deg egen tråd.
Alltid spennende å følge "naboer" vet du.
Lagrer abonnemang og følger utviklingen.

mvh
Bruker kvelden på å ta ei storopprydding i 400litern, penselalger har begynt å bli et problem oppi her. Børstet av noen røtter og satt opp alt på nytt, min store stolte crinum har blitt redusert til to småplanter.

Bilder av dette kommer om ei stund.
Ser også at scalarene med egg fortsatt gjør jobben sin, og jeg er meget fornøyd med det. Lurer på om jeg skal prøve meg på litt mer oppdrett igjen.
Har i første rekke venusfisk, serpatetra og cherrybarber jeg kunne tenkt meg å prøve meg på.
Førstnevnte av disse skal visstnok være meget enkel, men jeg er usikker på om mine er kjønnsmodne enda.
Når det kommer til de to andre artene har jeg prøvd en gang på barbene, men eggene muglet. Serpaene leker hver dag, men på den andre side er det visst litt vanskeligere å redde egg fra tetra.
Ikke helt sikker på at jeg er topp fornøyd, men jeg har tro på at disse plantene jeg nå har satt inn kommer til å ta seg bra ut. Disse vokser også voldsomt fort, kanskje det hjelper mot algene.
I dag tidlig oppdaget jeg at scalareeggene til slutt hadde blitt spist opp, sikkert wigglers som ble for fristende.

Har den siste uka slitt med sykdom, men håper ting skal gå seg til snart. Har en hel del arbeid som skulle vært gjort i kjelleren. En 530 liters akvastabil som jeg muligens skal bygge nytt bord til. Og to hjemmelagede akvarier jeg har satt opp som enten skal brukes til yngel eller reker. Stort bunnareal i forhold til volumet i alle tilfeller.

Men må vente på en del utstyr før jeg kan få dem igang. Varmekolber og belysning er i posten, og jeg begynner bli mer enn litt utolmodig.
Hei

Det var et veldig flott oppsette av planter i ditt 400L , hva heter den planten som står midt i karet ? Den var veldig dekorativ
Takker så mye
Planten er en afrikaner som heter crinum calamistratum. Denne ble omtrent dekket av penselalger, så jeg måtte beskjære den ganske kraftig. Helt nytt oppsett, og nye bilder kommer etterhvert.

I natt fikk jeg forresten inn et kjempestort lekspar ancistrus der hannen ligger på 15cm+, og hunnen ikke er veldig mye mindre.
bilder hadde jeg faktisk lagt ut.
Nå begynner ventetida på varmekolber å bli lang for min del, og jeg driver å vurderer hva jeg skal ha i den tomme 530litern.
Det jeg aller helst har lyst på, er jordspisere, geophagus red head tapejos og geophagus altifrons, og førstnevnte er mulig jeg har funnet tak i oppe i Bodø.

Hva som kan gå sammen med sånne fisk er jeg slettes ikke sikker på enda.
Idag ser jeg at det å få yngel på venusfisk slo til i første forsøk. Noen bitte små strenger som svømte rundt i minsteakvariet. Gleder meg å se hvordan dette går.
På tide med litt mer bilder av det jeg har nede i kjelleren.
De to nyeste jeg har satt opp, gjort fra bunnen av. Opprinnelig med tanke på reker og pansermalleyngel, men jeg er ikke helt enig med meg selv når det kommer til hva disse skal brukes til enda.

Disse er bygd ganske høyt, planen var å få en del hyller eller skap under, men ettersom jeg snublet over et ekstra akvarie igår, er det mulig det får plass inne under.

Idag er det etter en rolig periode igjen skikkelig slossing på scalarene i 400litern i stua.
Regner med det er lek igjen, så det hissige paret skal ned i leksakvarie i løpet av kvelden.
8 scalarer er definitivt for mange, så jeg vurderer kutte ned til 4. Har 2 lekspar, og det tror jeg holder lenge.
Jeg har et par med Scalarer som går i et 70 L alene, de har nå lagt egg der 2 ganger men ingen av ungene har levd opp.Har du noen tips til meg, hadde vært morro å fått noen fram ?
tja, er ikke veldig erfaren med scalarer da men. Om foreldrene skal gå sammen med de små, tar det ofte tid før de skjønner seg på yngelpleie, og enten spiser eggene eller wigglerne så snart de klekker.
Tolmodighet må visstnok til.
Eventuelt kan bladene med egg tas ut og klekkes i en isboks og fores opp der
Ok, får vel bare satse på at de snart blir gode foreldre
En ting jeg sliter med å få til, er å få mallene til å yngle. Mine L144 har så og si stoppet opp. mulig de har litt for få gjemmeplasser i akvariet sitt?
Og ancistrusene er i beste fall meget sjelden igang med å produsere.
Med det gigantparet jeg fikk forrige uke, håper jeg å se noe action snart
Har du bilder av gigantparet ?

Jeg har et kar stående å venter på 4 stk L144, det er et håp om at de skal formere seg.Kommer vel om to uker, de var litt små nå for å flyttes.
ikke all verden til bilde, men det får duge. Kommer til at han er ca.14 cm lang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap