Hva gjør jeg galt?

Jeg starta et 110L akvarium for 6 uker siden ca. Hadde mye nitrit, men det er nå ok. Jeg har et lekspar i blå acara, kuhlii-ål, neon tetra, corydoras albino og L144. Det som skjer er at akvariet blir møkkete og pumpa tett etter bare 3 dager ca:/ Plantene dør så jeg må kjøpe nye hele tia og neon tetraene mine blir borte sakte men sikkert:/ Hva er det som gjør at akvariet mitt er så ustabilt? Fórer me hvite mygglarver annenhver dag og tabletter til bunnfiskene og flak hver dag. Jeg har også kjøpt plantenæring i kapsler som jeg trykker ned i sanda.
Kan noen forklare meg hva jeg burde gjøre?
Det med møkka er nok filtret ditt
Hvordan type filter har du i akvariumet?
Hvordan sand har du evt?

Med tanke på at du mater fiskene dine mye. Og at du har en del fisk så burde du ha et gangske godt filter også.

Samtidig lønner det seg å slam suge det 1 gang i måneden.
Ved mye foring kan dette gjøres 1 gang i uka også. (Anbefalles)

Bruker du aquasafe? Bruker du plantenæring?

Ville værtfall anbefalt deg å bytte vann vær dag framover.
Til det bedrer seg.
Hva menes me filter?
Jeg har en fluval 800 pumpe og en pumpe som er innebygd...
Har bytta vann hver dag me slamsuger i 1 uke for å få ned nitriten, så den uka her har jeg latt det stå litt, men etter 3 dager da er det helt skitat:/
Sanda jeg har er sånn helt finfin sand som er svart...
Jeg bruker aquasafe og de plantenæringskapslene. Burde jeg kjøpe flytende næring?
Flytende næring er ikke nødvendig
De du putter unner sanden er mye bedre etter min erfaring.

Men har du mye røtter? Mangrove eller mopani? Disse gjør jo fort at vannet blir gult/brunt.. Men dette går også over etter en stund.

Pumpene skulle vel være bra de

Men den næringen man putter under sanden, skal den putes ned rett ve planta eller litt borte?
Det finnes generelt to typer planter.
- De som tar næringen sin fra substratet
- De som tar næringen sin fra vannet

De kulene du har er til de plantene som tar næringen fra substratet.
Plantene som tar næring fra vannet overlever som regel uten gjødning, så lenge lyset er bra nok. Har du godt nok lys til plantene?

Neontetraene blir nok spist av acaraene.
Hvordan tett blir pumpa? Hva er det som tetter den? Det er nok stor sannsynlighet for at du forer for mye.
Plussmedlem
Trollongen
Hva menes me filter? :) Jeg har en fluval 800 pumpe og en pumpe som er innebygd...

Det er mange som sier pumpe når de egentlig mener filter.
Et filter trenger en pumpe for at vannet skal sirkulere gjennom filteret.
Det er filteret som "renser" vannet.

Hvis man bare har en pumpe så kaller man det gjerne en sirkulasjonspumpe. (Skal du være litt utenlandsk i språket så kaller du det en power head.)
Slike selges uten filtermateriale, og kan derfor ikke holde et akvarium fritt for f.eks. nitritt.

Jeg er ikke sikker på hva slags pumpe Fluval 800 er.
Okay
Jeg har nok lys ja, kjøpte nytt akvarium med innebygd armatur me to typer pærer.
Pumpa blir tett av brunt "slim" og planterester siden de dør hele tia:/
Skal prøve å ikke fore så mye da
Altså, fluval pumpa mi er sånn ca sånn her:
http://www.petsolutions.com/default.aspx?ItemId=15510317&EID=NX15510317&SID=NXTG
Er to svamper inni Ganske stor...
Den innebygde har en bla avsmp, en grønn, en svart liten hard en og en liten tynn hvit greie øverst Som dere skjønner har jeg virkelig peiling
Du forer alt for mye.
Når du forer med mygglarver må du ikke fore med flak for.
Når jeg forer med myggiser så slår jeg av pumpene for da går ikke myggisene inn i pumpene , slår på når myggisene er spist opp.

Se på svampene dine du sier at du har en blå svamp , en grønn svamp og en svart svamp + hvit vatt på toppen.

Den blå svampen er den grov eller fin ?
Den grønne er en nitrat svamp og den er sikkert fin ?
den svarte kan være en kull svamp det trenger vi ikke i Norge og har du veldig lyst til å bruke den må den byttes etter 4 uker så ta den ut.
Den hvite vatten på toppen bytter du en gang i mnd.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg hatt to grove blå svamper og en fin blå svamp og den hvit filtervatt svampen på toppen.

For å få fine planter i sånne ferdig kar lønner deg seg å kjøpe reflektor da vil lyset bli bedre for plantene.
Det har jeg i alle mine kar og plantene vokser som bare det før jeg kjøpte reflektorer så plantene dårlig ut.
Jeg ser også at du har sort sand , jeg ble fraråda å kjøpe sort sand hvis jeg skullle ha planter for plantene trives ikke i den sanda hvorfor vet jeg ikke
Ritus
Jeg ser også at du har sort sand , jeg ble fraråda å kjøpe sort sand hvis jeg skullle ha planter for plantene trives ikke i den sanda hvorfor vet jeg ikke


Ut ifra tidligere diskusjoner her inne (antar det er snakk om svart rådasand) har vel produsent sagt at den svarte ikke egner seg til akvariebruk...

Å klare å tette både ett juvel innerfilter og en Fluval 4+ på kort tid er rett og slett en prestasjon.. Har 2 stk av samme karr. Det ene med kun originalfilteret, og det andre med en Fluval 3+ i tilleg. Om en ikke stopper filteret ved foring vil en tette forfilteret i originalfilteret på ca en uke, bytt det ut med filtervatt istedet (kjøp en pose) så holder det 2-3 ganger så lenge. Fluval fileterne går fort tett hvis du overbelaster dem så mistenker at det fores vell hardt i det karret. + hvite mygglarver lager mye møkk og søl (personlig holder jeg meg unna dem)

Når det gjelder lys i de karra anbefaler jeg sterkt å kjøpe reflektor til dem, blir veldig bra lys da.
Mymy Ritus Du er en reddende engel hehe
Så da drar jeg til den lille søte ikke-kjede-dyrebutikken på Jessheim og spør om de kan fine de svampene du sier så bytter jeg de ut.
Skal slå av pumpa og fore annenhver dag myggis/flak.
Litt kjipt å bytte sand nå, så prøver me reflektor først og ser hva som skjer. Hvis jeg kan klare prestasjonen me å tette pumpene kan jeg vel klare prestasjonen å få plantene til å gro i svart sand
Men nå blei jeg fraråda røde mygglarver. Da kasta jeg de og kjøpte nye hvite... Hva mener du Digi at jeg skal bruke da?
Jeg er enig med de fleste her, at du forer for mye. Og med det mener jeg ALTFOR mye. Jeg ville umiddelbart tatt 3 mat-frie dager (minst 2!). Fisken klarer seg fint. For all del ikke tilfør mer gjødsel. Ikke kjøp nye planter eller fisk før karet er "friskmeldt".
Etterhvert, bruk mygglarver (rød el. hvit) sjeldnere, kanskje kun 1 gang el. 2 i uka. Dersom du skrur av filteret under mating, ikke la det være av i mer enn ca. 1-2 minutter. Mat mindre enn du gjør nå, og det er bare sunt med 1 mat-fri dag i uka fast! Lykke til!
Haha! Ok! Og jeg som trodde de trengte så mye mat... Jaja.
Takk for all info!
Meeeeen, funker det å kjøpe litt lys sand da, og legge oppå den svarte?
Trollongen
Mymy Ritus:D Du er en reddende engel:) hehe Så da drar jeg til den lille søte ikke-kjede-dyrebutikken på Jessheim og spør om de kan fine de svampene du sier så bytter jeg de ut. Skal slå av pumpa og fore annenhver dag myggis/flak. Litt kjipt å bytte sand nå, så prøver me reflektor først og ser hva som skjer. Hvis jeg kan klare prestasjonen me å tette pumpene kan jeg vel klare prestasjonen å få plantene til å gro i svart sand;) Men nå blei jeg fraråda røde mygglarver. Da kasta jeg de og kjøpte nye hvite... Hva mener du Digi at jeg skal bruke da?


Filterene i originalfilteret til Juwel er bra nok desynes jeg da... Men du kan godt bytte det grønne med ett litt grovere (blått) men strengt tatt ikke nødvendig. Beste løsning for å forbedre filteret er cirax boxene til Juwel, men de passer idiotisk nok dårlig til den nyeste utgaven av 110liter'n (i den gamle "lå" filterene, i den nye står de på høykant)
Er bare noen ytterst få fisk som ikke tåler røde mygglarver (eller rettere sagt, noen få eksemplarer av enkelte fiskeslag som ikke har tålt det) . Jeg forer med røde i alle karr bortsett fra ett , men bare en gang i blant. Litt hjemmelaget rekemix bruker jeg også, men ellers bruker jeg ikke frossenfor.
Ikkke kast de røde men bruk dem en gang i uka til det er tomt, å blande sanda kan jeg ikke svare på desverre.

Den største feilen de fleste gjør er å fore for mye.
Ring til aqamanis å kjøp filter der ,der blir det billigst så ser du at alt ordner seg

Skal du på fiske auksjonen til søndagen på Lillestrøm ?
Okay Ja, jeg fora jo me de røde før og det gikk helt fint
Men aquamanis, hvordan kontakter jeg han?
Jeg hadde kanskje tenkt meg en tur på auksjonen jah. Skal du Rita?
Trollongen
Okay:) Ja, jeg fora jo me de røde før og det gikk helt fint:) Men aquamanis, hvordan kontakter jeg han? Jeg hadde kanskje tenkt meg en tur på auksjonen jah. Skal du Rita?




Du finner iallefal meg på auksjonen søndag
Ja jeg skal på auksjonen så klart


Du må ringe 90064350
adr er Hilton 121
håper det er greit at jeg legger ut nummer her vil du spare mye penger du kan også kjøpe filtermatter og klippe til selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap