Innredning av akvarium

hei , jeg lurer på hvordan jeg skal innrede mitt akvarium , har grus opplegg som sand . og veet ikke mer hva jeg skal ha , skal ha meg guppy , og platy og malle oppi det tenkte jeg , er 54 liter stort
Noen som vet hva jeg kan ha ?
Hei.
Jeg vil anbefale at du tenker deg litt om hvordan miljø du vil ha i karet.
Kjøper du Platy og Guppi er det den snille type fisk du vil ha der. Du kommer til å møte problemer om du finner fisk som ikke passer med de.
Det har skjedd med meg

Jeg anbefaler deg å kjøpe litt planter, gjemmesteder for malle spessielt, evnt en mallehule som jeg har

Lykke til.
Karet er ikke spesielt stort og så sant du har en av hvert kjønn så vil både gyppyen og platyen raskt fylle opp karet med fisk. Synes kanskje du kan starte med en trio av hver (en hann, to hunner) og se hvordan det går etterhvert. Synes også at karet er litt lite for en malle. Kanskje du kan vurdere å ha en eplesnegl eller to som ryddehjelp istedenfor?
kanskje reker kan være av innterese? har kirsebærreker og de er veldig fine og morsome
Tante Astrid
Karet er ikke spesielt stort og så sant du har en av hvert kjønn så vil både gyppyen og platyen raskt fylle opp karet med fisk. Synes kanskje du kan starte med en trio av hver (en hann, to hunner) og se hvordan det går etterhvert. Synes også at karet er litt lite for en malle. Kanskje du kan vurdere å ha en eplesnegl eller to som ryddehjelp istedenfor?



Vist dette e et nyoppstarta akvarium.......må man ik vente 1-2 mnd. før man har snegler oppi?
hva med for eksempel reker og pansermaller sammen med eplesnegler?

Platy er fine fisk, men om du har dem sammen med guppy vil de garantert ta alt som kommer av yngel. Om du har en del javamose kan dog en del platyyngel vokse opp.
Platy utelukker også det å ha reker..
Takk for svar..
Men , jeg er ikke intrisert i Reker..
og snegler kan fort bli mange av.. og er jo ganske kjedelig med bare guppy da..
Jeg vill ha fisk som er levendeføder , og guppy er en fin fisk..
Jeg kan ha malle oppi når den er så liten som den jeg hadde sist oppi, den var pittelitn..
Og di som hadde det før meg hadde mange fisker oppi det da , di hadde sverddrager , guppy , platy osv osv.. husker ikke flere , men di hadde mange..
Og når man er nybegynner hvorfor kan mann ikke få ha et så lite akvarium i stede forr å kjøpe et til mange tuuusen som man kansje ikke kommer til å bruke.. jeg fikk mitt gratis og jeg vil prøve med levendeføder..
da jeg kjøpte mitt første akvarium på 22 liter sa de i dyrebutikken at jeg fint kunne ha opptil 15 (!!!!!!) fisk oppi der dersom jeg valgte små fisk. Har lite tro på at all den fisken ville overlevd i det lille karet . Jeg er nybegynner selv, og har forstått at det er mye rart som kan fungere, men legger man velviljen til vil man jo helst at fisken skal ha det bra og ikke bare overleve :o) Fordi at andre har proppet karet fullt av fisk tidligere må jo ikke du gjøre det

jeg er ingen ekspert hverken på det ene eller det andre innen akvaristikk, men jeg er blitt fortalt tusen ganger at det er enklere å holde stabile vannverdier i et større kar i forhold til et lite.
det var litt mange fisker inni det lilleakvariume da , har så lyst på et lite akvrium..
ja , det er jo sant , jeg trenger ikke det , men jeg har veldiglyst på guppy inni mitt da !
ja det er det jo , men nybegynere burde ikke kjøpe et stoort akvarium , tenk om mann ikke vill ha akvarium til hobby da . da er det jo synd om mann har kjøpt et stoort akvarium og ikke vill ha det .. og det bare står å tar plass..
guppy er fint og begynne med ja =) Som andre sier her så får de unger i ett sett så du trenger ikke så mange til å begynne med. Jeg kjøpte 3 hunner og en hann, jeg har fått yngel 2 ganger og av disse ser det nå ut som at 7 av dem vil vokse opp. Så de formerer seg fort disse rakkerne.
Hei og velkommen hit til akvaforum. Vi er nå etterhvert blitt over 10.000 medlemmer. Det ville være veldig fint om du samler dine spørsmål mere og ikke starter 4 tråder samtidig.

I artikkelsamlinglingen er det flere gode artikler om hvordan starte opp med akvarium.
Den perfekte nybegynnerstørrelsen på et akvarium er størst mulig og gjerne over 160 liter. Det er mye vanskeligere å holde et lte akvarium i rett balangse enn et større.

Er du redd for å kjøpe et for stort akvarium som du ikke ønsker å bruke senere, kan du jo kanskje forsøke å se på brukte akvarium.

Lykke til med din nye hobby.
Ja , er jo ganske koselig med yngel da : ) , man får se det vokser opp osv !
gleder meg såå til jeg får yngel , når jeg har kjøpt meg fisk : D
ja , men jeg startet mange pga ingen ville svare meg dærfor .. ja , men jeg vill ha mitt først , så får jeg se senere.. selvførgelig kan mann ha fisker i et 54 liter akvarium..
takk
Innredning
Jeg har innredet med et tykt lag grus. Kjøpte et nett med pyntesteiner på Jysk til 19kr som jeg har lagt som en stenur. Yngelen liker å gjemme seg i uren. Så har jeg kjøp noen plastplanter på Bohus som jeg har spredd litt rund også et fint gjemmested for yngel. Så kjøpte jeg en trerot som var veldig fin på dyrebutikken. Oså kjøpte jeg en kunstig sten på dyrebutikken som har mange huler og hull så fisken kan svømme igjennom. Jeg ble meget fornøyd med dette oppsettet

Ang. fisker er jo guppy og platy fint for et lite kar.
:)
Ja , det hørtes ganske bra ut da !
Men , jeg vill ikke ha plastikplanter.
Billigere og kjøpe enn annen plass da enn på dyrebutikken f.eks.
Nils er moderator.
Du fikk altså en beskjed fra en moderator her inne, så jeg tror du gjør lurt i å høre etter det du får beskjed om
Hvis du får beskjed om å ikke poste en haug med tråder som nesten er like, så gjør du ikke det. Ikke noe "jamen"
Hvis du tror at å poste en haug med nye tråder hjelper, så er det motsatt. Folk blir bare irriterte over sånt mas, og så ender det med kjefting istedet.

Det er jo ingen som jobber her og får lønn. Alle svarer frivillig og på fritiden sin.
Så det hjelper ikke å mase og ihvertfall ikke poste mange tråder "fordi ingen ville svare meg". Man venter pent på hjelp, sånn er det.

OK?

AnnikenJeanett
ja , men jeg startet mange pga ingen ville svare meg :) dærfor .. ja , men jeg vill ha mitt først , så får jeg se senere.. selvførgelig kan mann ha fisker i et 54 liter akvarium.. takk
Hei . ja jeg jør det . sårry at det ble akkurat likkens .. men , folk skriver ting så.. ynnskyld meg da..
AnnikenJeanett
Ja , det hørtes ganske bra ut da :) ! Men , jeg vill ikke ha plastikplanter. Billigere og kjøpe enn annen plass da enn på dyrebutikken f.eks.


De har vannplanter på IKEA men vet ikke hva det koster der.
kan jeg ha di heletiden i vann da?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap