Hvordan ordner jeg dette ?

flere guppier og sebrafisker har sett ut som om de var gravide, men da de døde, viste det seg at de var fulle av luft(el.l.),.. også hanner.
Andre symptomer er rødere gjeller enn vanlig på en del av fiskene....og akkurat nå strever en kyssegurami for livet...

Alle de vanlige vannverdiene var normale(utenom nitrat,som jeg nå har gitt behandling mot) Bruker Aquasana,grovsalt,akvariesalt og noe Tetra vital. Fiskene får variert for.
Behandling mot for høy nitrat? Det eneste som hjelper er vannbytter.

Og du trenger ikke å tilsette alt mulig i vannet, det skal ikke være nødvendig. Bruker du alt dette til vanlig eller etter at fiskene begynte å få problemer? Hvis du bruker det til vanlig kan du kutte ut alt, unntatt vannforbedringsmiddel ved vannbytter. Salt er ikke nødvendig i ferskvannskar. Tetra vital er jeg ikke sikker på hva er, men har hørt mye negativt om tetraprodukter.

Hva var de nøyaktige verdiene for ammoniakk og nitritt? Hvor lenge har karet hvert i drift?
Sanne Simonsen; Du løper med det samme og tar delevannsbytte i akvariet ditt. Ved problemer eller mistanke om problemer, er dette alltid den førstehjelpen du skal utføre.

Så skal du som Mvjnz skriver, legge ut endel fakta om akvariet ditt her i tråden og/eller under din profil/din side.
-Antall liter
-Hva slags filter
-Hvordan står filteret plassert i karet ditt. Tenker spesielt på utblåser. Viktig at at vannlinja brytes med utblåseren - slik får du oksygen nok i vannet.
-Hvor lenge har akvariet vært i drift
-Hvor lenge har du hatt fisker i akvariet
-Hva slags fisker bor der/hvor mange av dem
-Hva slags tester bruker du for å måle vannverdiene
-Har du gjort noen endringer i karet like før problemene startet
-Hva slags symptomer/adferd viser fiskene dine som "strever".

Tilsettningsstoffer har du allerede nevnt opp. Aquasana er vel det samme som Aqua safe. Ufarlig men ganske sikkert ikke nødvendig. Vannet vi har her til lands er de fleste steder rent og bra.
Grovsalt og akvariesalt. Mye salt altså? Ferskvannsfisk skal ikke ha salt. Jeg fikk da jeg startet opp beskjed fra dyrebutikken om å bruke salt. Noe jeg gjorde og fiskene viste ingen problemer på grunn av dette. Men jeg kuttet det ut etter en stund. Ferskvannsfisk og salt hører liksom ikke naturlig ut.
Tetra vital er ukjent for meg men fant på nettet denne omtalen; Sitat;Tetra vital inneholder B-vitaminer og Jod. Kan være
fordelaktig å bruke ved innsetting av nye fisker i et
akvarium. Skal gi en mere vital fisk og fremme yngling. Sitat slutt.
Sikkert unødvendig denne også.

mvh
Om akvariet..mitt.
dette er et 180liters akvarie som jeg har hatt i drift i over ett år..., men jeg flyttet det for ca 3 mnd siden(fra brønnvann til ivarvann og nytt bunndekke). Det tok ikke lang tid før en stor Redcap fikk symptomer på nyresvikt og døde,tross medisinering. Ellers er det et fint "selskapsakvarie" med villtfangede guppier, sebrafisk, platyer ,to plecoer,to praktbotiaer, tre albino pansermaller, to flying fox,to seilfinnemolly ,neontetra ,danio og to småkar med yngel i. Har planter huler ,steiner og, ekstra luft/nattlys i. Ellers er det innvendig pumpe med vanlige fine/grove filtre i (det hele reingjordt ukentlig, med tillførsel av mellom 40 og 80 liter nytt vann), fin sirkulasjon i vannet, og luften kan jeg også se sirkulere. Har etter ett år med oppdrett klar formening om at hvertfall guppiene må ha salt i vannet. Akvariesalt begyne vi med pga ubalanser i karet. Tetra vital fungerer som en beroligende vitamintilsetning. Brukte sekspunkts testremser(pH KH GH NO2 NO3 ogCI2) allt viste å være innenfor de tillatte verdier , utenom NO3.Så jeg tillsatte NitateMinus. Kysseguramien døde. Den så plusselig helt unnderernært ut. Luft i den også. Og den ene plecoen er helt frynnsete på ene finnen. Ser oggå ut til å være litt kløe, Det er likevell oppblåste fisker , noen ganger med utstående skjell som bekymrer meg. hvorfor får de ikke ut luften igjen ?
Har du gjort filtrene rene ukentlig?
Filtrene...
Ja. Etter en uke er det ett eller to filtre som er nesten helt tette ,så det må til , for at pumpen skal pumpe ut luft med vannet.
Hei igjen Sanne.

Når pumpa di går tett etter en uke, da er enten karet ditt overbefolket eller pumpa er rett og slett for liten til ditt kar.
Det kan tenkes at dette er årsaken til problemene dine - jeg vil tro at vannverdiene blir ustabile hos deg med slike problemer du beskriver at pumpa di har.
Du burde absolutt innvistere i en ny pumpe eller en tilleggspumpe.Da anbefaler jeg alltid utvendig pumpa. Større filterkapasitet, lettere vedlikehold. Dette er egenerfart.
Og husk at når du renser filteret ditt - du må være forsiktig. Om du renser den i en bøtte med akvarievann eller under rennende temperert vann i springen; klem forsiktig ikke vask den grundig. Da tar du liv av de snille bakteriene der.

Du bør gå til innkjøp av dråpetester, ikke stripes. Mange akvarister har erfart at de sistnevnte ikke er helt pålitlige. Ved hjelp av dråpetester kan du få de nøyaktige vannverdiene dine.

Du bør bruke fiskebasen her i forumet og gå igjennom hver enkelt fiskeart du har. Se hva slags behov de har til plass, vannverdier, om de rives best når de er flere ilag.

Så er det alle sykdomssymptomene fiskene dine viser - og det er jo flere forstår jeg.
Du skal gå til artikkle her i forumet og lese om sykdommer. Her står det om symptomer fiskene får ved ulike sykdommer.
Kanskje du også klarer å ta noen bilder av de syke fiskene. Da er det nok noen som kan kjenne igjen og identifisere sykdommene du eventuellt har i karet ditt.

Jeg er ingen ekspert på sykdommer Sanne. Men andre kan sikkert hjelpe deg mer. Jeg har foreksempel ikke hørt om oppblåste fisker. Men jeg har, bank i bordet, vært spart for sykdom så langt.
Jeg håper du finner ut av dette. Det er trasig å se fiskene ikke ha det bra.
Men gjør iallfall det jeg skrev i mitt forgje innlegg, førstehjelp ved hyppige vannbytter!

Vi er uenige om bruk av salt. Greit nok.
En ting er at salt ikke alltid er salt. Jeg må bruke GH salt i mine kar for å få opp hardheten på vannet her hos meg. Men selv om det heter GH salt er ikke dette det vi tenker på som vanlig salt foreksempel.

mvh
Takk for svar.
Jeg bør vel ikke skitfe vann oftere enn en gang i uken?
Når det gjelder rensing av filtrene , så må jeg kansje ikke ta de hver uke,men det er tydelig fordel å ha gode rutiner. Jeg banker/ skyller til vannet er klart.....unngår nitritt på den måten, men må bruke en eller annen variant av aquasafe. Litt mye fisk i karet til å være et selskapsakvarium ,men det ser ut til å gå greit (etter at jeg flyttet redcapen og sølvhaiene);de bruker hele karet nå... . Og de yngler(har 2 dg,gmle Seilfinnemollyer og Guppier)
Sanne Simonsen
Jeg bør vel ikke skitfe vann oftere enn en gang i uken? Når det gjelder rensing av filtrene , så må jeg kansje ikke ta de hver uke,men det er tydelig fordel å ha gode rutiner. Jeg banker/ skyller til vannet er klart.....unngår nitritt på den måten, men må bruke en eller annen variant av aquasafe. Litt mye fisk i karet til å være et selskapsakvarium ,men det ser ut til å gå greit (etter at jeg flyttet redcapen og sølvhaiene);de bruker hele karet nå... . Og de yngler(har 2 dg,gmle Seilfinnemollyer og Guppier)
Jeg småjobbet på ett oppdrettsannlegg i ett års tid... eigeren/ oppdretteren brukte en god håndfull vanlig grovsalt i ca 120 literskar ,minst hver mnd. og det var særlig guppiene som MÅTTE ha det. Det er en mann med stor/lang erfaring som hadde nevnte rutine.... jeg fikk også mindre problemer i karet etter jeg lærte litt av han. Men kansje det forekommer noe overforing er riktig... 2 til 5/6 ganer daglig pluss nattmat til bunnfiskene,
men fiskene er alltid innteressert og spiser opp i løpet av 1/3 minutter.

Sanne.
Takk for svar
Fikk ingen utslag på nitritt på teststripsen. Har ikke utstyr til å teste for ammoniak. Hvis du leser de andre svarene så har jeg kommentert tertravital ,saltbruk, filterrensing og mer.

Sanne.
Sanne Simonsen
Jeg bør vel ikke skitfe vann oftere enn en gang i uken?

Til vanlig holder det med et delevannsbytte i uka. Vet noen skifter sjeldnere også.
Men mens du nå har problemer, fiskedød og sykdomstegn - da kan du gjerne skifte hver dag/annenhver dag - til du finner ut hva som er problemet og hvordan du skal løse dette.

mvh
Fikk ingen utslag på nitritt på teststripsen. Har ikke utstyr til å teste for ammoniak.

Det er bra Sanne. Men jeg er selv, som skrevet før, ikke av dem som stoler hundre prosent på tester med stripes.
Om du ikke ønsker kjøpe inn dråpetester så kanskje du har en dyrebutikk i din nærhet hvor du kan ta med en vannprøve til - så fremt de der tester med dråpetester da.
Jeg småjobbet på ett oppdrettsannlegg i ett års tid... eigeren/ oppdretteren brukte en god håndfull vanlig grovsalt i ca 120 literskar ,minst hver mnd. og det var særlig guppiene som MÅTTE ha det. Det er en mann med stor/lang erfaring som hadde nevnte rutine.... jeg fikk også mindre problemer i karet etter jeg lærte litt av han. Men kansje det forekommer noe overforing er riktig... 2 til 5/6 ganer daglig pluss nattmat til bunnfiskene,
men fiskene er alltid innteressert og spiser opp i løpet av 1/3 minutter.

Her blir vi nok ikke helt enige om dette med saltet, men det er helt greit. Det er ulike syn på dette og ulik praksis. Og et oppdrettsannlegg har for alt jeg vet helt andre hensyn og behov å ta i forhold til et mindre privat akvarie. Dette er ikke noe jeg har greie på.

Du mater ofte synes jeg. Men det er jo mengden du gir ved hver foring som er viktig, ikke antall ganger. Og når fiskene dine spiser opp maten så fort som du skriver, er det vel neppe den som skaper problemene dine.

Hvordan går det med fiskene du har beskrevet med sykdoms-symptomer?
Prøv å lese i artikkelen jeg linket til tidligere. Kanskje kjenner du igjen noen av tegnene på sykdom der i forhold til dine fisker. Men. Det håper jeg jo ikke.
Jeg håper ting ordner seg.

mvh

Takk for svar..lillian.
Akkurat nå ser det ganske greit ut.Ingen døde i dag. Men det er endel guppier og platyer som er ganske runde,og jeg klarer ikke se om de er fulle av yngel eller luft. Jeg får vel håpe på det beste.
Det kan bli aktuelt å kjøpe dråpetester,(må bare vente litt før jeg kan).
Den plecoen som har en frynset finne, har ett sår(?) , ca3mm. hvit flekk.
Bør den behandles ?
..evt. hvordan?
Uten at jeg skal kverulere på detaljer, tror jeg du har lært deg en del "uvaner" i løpet av det året du har hatt akvariet.

Oppblåste fisk betyr gjerne bukvattersott. Dette kan komme av svingende vannverdier, feil fôr, eller høyt bakterieinnhold i vannet.

Hva er pH i karet?

Du skriver at du skifter vann hver uke, men likevel har nitrat i akvariet? Hva er nitratnivået i vannkilden din? Hvis det er så mye nitrat i vannet som det kan høres ut, er det ikke er brukendes verken til akvarium eller til drikkevann.

Filteret bør renses så sjeldent som mulig, ikke før du merker at gjennomstrømningen er kraftig redusert. Hvis du har to filter, aldri rens dem samtidig. Håper du bruker vann fra akvariet som "vaskevann" når du renser filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Peter Nyman
Reklame for plussmedlemskap