Hvor lenge kan fisk være i poser?

jeg har litt fisk som jeg skal selge og tenkte det kan være lurt å fange dem dagen før.
Kan jeg putte dem i en pose som jeg ikke lukker, men lar henge på kanten av akvariet frem til neste kveld?
da vil temperaturen være riktig og siden posen ikke er lukket kommer det også luft inn.

Hvor lenge kan fisk leve slik? (ikke bare pver natten, men generelt. lurer for jeg er nysgjerrig)
Det er bedre hvis du oppbevarer dem i en spaghettisil som du henger oppi akvariet. Da blir vannet skiftet ut. Så kan du flytte dem over i pose når du skal ta dem med deg.
Inaktiv bruker
Blir vel ca det samme som når man setter fisk i midlertidige bøtter. Går fint så lenge de har varmen de trenger, og når det er en liten pose, husk å bytt noe av vannet et par ganger om dagen. Om den skal være i posen over litt lengre tid, burde du skaffe noe lufting, med mindre det er en labyrintfisk, da er det jo ikke fullt så nøye.
Inaktiv bruker
Evt kampfisk sitt forslag som er...100 ganger bedre XD
problemet er at det er flere forskjellige fisk og da må det bli flere siler og det går ikke men kan jo selvfølgelig gjøre det med noen.
Med de oppbevares jo i poser en stund når de er ute og flyr?

Alternativet er å ha noen i en sil og noen i en større bolle over natter så får de ihvertfall bedre svømmeplass. hvordan er det med fisk i bøtte da?
Fisk i bøtte over natta går helt greit så lenge temperaturen ikke synker for mye.
da satser jeg på noen i sil og noen i bøtte
takk for gode tips.
Malvinka
Hvor lenge kan fisk leve slik? (ikke bare over natten, men generelt. lurer for jeg er nysgjerrig)

Hvis du pakker fisken riktig, har nok luft i posene og ikke fôret fiskene før du pakken den går det greit med 24 - 48 timer.

Når du passerer to døgn øker dødeligheten og ved 72 timer i poser regner jeg med ca 30 -60 % DOA.

Tilsetter du reint O2 i posene, bruker kjemikalier for å binde opp skadelige avfallstoffer øker du overleves prosenten.

Bruker selv å pakke fisk som skal sørover på kvelden / natta slik at de er klar til neste morgen.
Nils Vollstad
Tilsetter du reint O2 i posene, bruker kjemikalier for å binde opp skadelige avfallstoffer øker du overleves prosenten.

Det forslaget er vel lite realistisk, Nils?
Hvor mange vanlige akvarister er det som tilfeldigvis har oksygentanker i huset?

Man får jo kjøpt O2 tabbiser som varer ca en uke pr 10L.
mona o
[QUOTE=Nils Vollstad]Tilsetter du reint O2 i posene, bruker kjemikalier for å binde opp skadelige avfallstoffer øker du overleves prosenten.

Det forslaget er vel lite realistisk, Nils?
Hvor mange vanlige akvarister er det som tilfeldigvis har oksygentanker i huset?

han svarer jo bare på det hun spør om.
hun lurer generelt hvor lenge fisk maks kan være i en pose, og med O2 kan man jo holde de mye lengre i poser. om hun velger å tilføre O2 må jo bli opp til henne.
Finnes også noe som heter Breathing bag. Disse posene puster ut CO2 og inn O2.... Geniale. Har brukt disse med stor suksess...
Mariflyfly
Finnes også noe som heter Breathing bag. Disse posene puster ut CO2 og inn O2.... Geniale. Har brukt disse med stor suksess...

Litt off topic, men herregud. Genialt! Dette hadde jeg ikke hørt om engang.
Klarte ikke og fatte hvordan de har satt sammen dette så måtte "forske" litt. For de som ble like nyskjerrige som meg, her er litt info om "breathing bags".

Mariflyfly: Du har vel ikke en side som det går og bestille disse fra?
NorthHawk
[QUOTE=Mariflyfly]Finnes også noe som heter Breathing bag. Disse posene puster ut CO2 og inn O2.... Geniale. Har brukt disse med stor suksess...

Litt off topic, men herregud. Genialt! Dette hadde jeg ikke hørt om engang.
Klarte ikke og fatte hvordan de har satt sammen dette så måtte "forske" litt. For de som ble like nyskjerrige som meg, her er litt info om "breathing bags".

Mariflyfly: Du har vel ikke en side som det går og bestille disse fra?
Jeg kjøpte på Ebay.com

Men kan også kjøpes direkte på linken du gav...her
mona o

Bruker å låne O2flaske på nærmeste dykkerbutikk..
Ren oksygen på flaske er noe en finner i de aller flester mekaniske verkstedcer så det er egentlig ikke så vanskelig å få til....
Bare for å tydelig gjøre det hele, jeg mener IKKE at "vanlige akvarister" skal eller bør holde på med reint O2!

Hensikten med å skrive dette var å belyse som en ren faktaopplysning at det er mulig, men da må du vite hva du holder på med.
Nils Vollstad
Bare for å tydelig gjøre det hele, jeg men IKKE at "vanlige akvarister" skal eller bør holde på med reint O2! Hensikten med å skrive dette var å belyse som en ren faktaopplysning at det er mulig, men da må du vite hva du holder på med.

Det var generelt jeg spurte da for jeg lurte på hvor lenge det var mulig å ha fisk i poser/beholdere.
Selfølgelig forlenger det muligheten for overlevelse når man har riktig utstyr og ikke minst kunnskap. Jeg føler ihvertfall at jeg fikk svar på det jeg lurte på
Plussmedlem
Nils Vollstad
Bare for å tydelig gjøre det hele, jeg men IKKE at "vanlige akvarister" skal eller bør holde på med reint O2!

Ja, det er viktig å informere om dette.
Jeg kan i denne forbindelse henvise til et skriv fra MSF vi fikk på arbeidsplassen min nå nylig.
Legg spesielt merke til teksten:
DO NOT Touch oxygen regulators or cylinder heads with hands or gloves that are contaminated with oil, grease, grime or any organic material. An explosion could result.
Nils Vollstad
Bare for å tydelig gjøre det hele, jeg men IKKE at "vanlige akvarister" skal eller bør holde på med reint O2!

Det ga du jo ikke akkurat uttrykk for i første post
Da skrev du jo bare til trådstarter at hun kunne:
Nils Vollstad

Når man ser på innlegget Loomis postet rett over, kan det faktisk være et direkte farlig råd å si at "tilsetter du rent CO² i posene så..."

Jeg prøver ikke å kverulere eller noe, men det er viktig å få med, skulle jeg tro.
Og det er egentlig ikke så mye vits i å anbefale andre slik ting som er såpass urealistiske og potensielt farlige.

Jeg vet at du driver med en del dyre diskus o.l., det er snakk om litt store kostnader så det er desto viktigere å øke overlevelsesprosenten på fisken som pakkes. Og for deg med mange års erfaring er det sikkert greit å stikke innom en zoobutikk og bare låne med deg en oksygentank.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap