Erfaring med å la koi og gullfisk overvintre ute?

noen som har erfaring med å la koi og gullfisk overvintre ute?
Plussmedlem
Hei!
Alltid hyggelig med "hei", men overskriften er lite informativ.
Det er større sjanse for at koi- og gullfiskinteresserte klikker seg inn på tråden din hvis du hadde skrevet noe om koi/gullfisk i trådens overskrift
helst så dyp dam som 2 meter, hvis ikke må du tilføre varme på en eller annen måte, aldri la dammen fryse helt, aldri slå hull på isen (så smelt.)
Jeg har overvintret koi og gullfisk ute mange ganger.
Metoden jeg har hatt mest hell med er å legge 2 stk 10cm isoporplater over dammens dypeste sted.
Platene festes intill hverandre, ellers går det å bruke 4 stk 5cm plater. Da legger de to øverste 90 grader i forhold til de nederste. Ble det forstålig?

I midten på disse platene lager man et lite hull med plass til en varmekolbe og en liten luftesten. Varmekolben settes fast i isoporen slik at den ikke sklir ned. Den skal ikke dypt ned i vannet. Ligger den på bunnen vil den lage for mye sirkulasjon.

Det samme gjelder luftesteinen. Den skal henge såvidt under isoporoplatene.

Hele vitsen med dette er å holde en isfri del på dammen uten å lage sirkulasjon.

Vannet er tyngst ved 4*C og derfor vil vannet ved bunnen alltid være 4 grader om vinteren så lenge vi ikke lager strøm i vannet. Da vil det kreves veldig mye energi for å holde ALT vannet varmere.
Jeg har brukt 100W varmekolbe og en liten akvarieluftpumpe.

Jeg har gjort dette med hell i dammer som kun har vært 60-70cm dype, men det er vel ikke akkurat å annbefale.

En ting man må passe på er at ikke plastslangen fra luftpumpa og ned i dammen tettes. Dette kan bli et problem
Hei vent nå litt. Hvordan overlever de en overvintring i en lukket hagedam?

En ting er temperaturen, klarer de seg i vann på 0 grader? Vet de klarer kaldt vann, men en foset hagedam med noe ufroset vann i bunn har 0 grader.
Skal jo en sinnsyk varmekobe til om ikke dammen er liten som en gjennomsnittlig vannlating :p

Viktigere, hva spiser de? kan de gå 6-8 mnd (alt etter hvor man bor i norge) uten mat?

Er jo ganske utrolig om de overlever. Jeg har lyst å lage hagedam selv ettersom jeg har en plen på 25x20 meter og hadde vært fett med en 10x7 meter hagedam.
Men bor i Nordland, som betyr 13 mnd vinter pr år.
Det du sier der er feil. Så lenge det er en viss dybde på dammen vil det alltid være 4 grader i bunnen grunnet varme nedenfra. Ved 0 grader fryser vann, så da er det nødt til og være en bunnfryst dam før du har 0 grader.
For og holde koi om vinteren er 2 meters dybde anbefalt. Gullfisk lever greit fra 80-90 cm dybde i en ikke altfor hard vinter.
Det er laget dammer langt nord også, feks denne i Alta så hvor du bor skulle ikke være noen hindring.

Når temperaturen går under 10 grader i vannet går fordøyelsen på fisken mye tregere, derfor skal de ikke mates ved grader under 10. De går i en syklus uten stor forbrenning om vinteren, kall det dvale om du vil, og trenger derfor ikke mat.
Så lenge det er Is i vannet skal det være 0 grader. Husker fra fysikken på almen fag at vi hadde store vannbeholdere med gassvarmere under og vannet var alltid 0 grader inntil all isen var borte selv om en gassbrenner stod og varmet under.

I store vann blir det som du sier. Men han snakket om en hagedam med 60-65cm dybde og den var vel neppe særlig stor.

Men som sagt, jeg har ingen erfaring med hagedam, kanskje disse Koi'ene er hardere enn jeg trodde.
Vannet er 0 grader dersom det er is ja, men ikke hele vannet. Desto dypere du kommer desto varmere, men dog sjelden mer enn 4 grader på den kaldeste årstiden.
Og jeg snakker ikke her om store vann, hagedaammer på noen tusen liter fungerer på samme måten.
En må derfor ikke ha varmekolbe dypt ned i en dam for å varme denne da varmen skaper sirkulasjon av det kalde vannet og fisken vil dø.
Hvor har du de 60-65 cm fra?
Koi tåler kulde ned mot 4 grader så lenge andre forutsetninger er der som feks det å ha et åpent råk i isen for å lufte ut farlige gasser. Gullfisk er litt mer hardøre enn koi med tanke på kulde.
Takk for god informasjon, har de 60-65 (skulle være 60-70 cm) fra han som postet rett over min første post i tråden. Jeg syntes det høtes rart ut at han hadde holdt koi/gullfisk i hagedam på 60-70 cm dybde i norge over vinteren med en 100w varmekolbe.

Men som sagt, jeg har ingen erfaring med hagedam.
Frode Verningsen
Takk for god informasjon, har de 60-65 (skulle være 60-70 cm) fra han som postet rett over min første post i tråden. Jeg syntes det høtes rart ut at han hadde holdt koi/gullfisk i hagedam på 60-70 cm dybde i norge over vinteren med en 100w varmekolbe. Men som sagt, jeg har ingen erfaring med hagedam.

Ja det høres kanskje rart ut, men det er sant Og det virker kanskje rart når det også er riktig som det blir skrevet med vannet som holder 0*C til all isen er smeltet i forsøket en nevnte.
Det som er viktig å merke seg er at kraftig varme da blir tilført undenfra, slik at det blir relativ kraftig sirkulasjon i vannet.

Når vannet er stillestående, blir det fort temeraturgradienter i vannet. Slik at med en isolerende 10cm isoporplate på toppen og 100W varmekolbe helt i overflaten hever man den nederste gradienten oppover i vannmassen.

Dette blir litt knotete og forklare i en slik tråd, tror jeg må sette meg ned og tegne og forklare litt. Skal prøve å gjøre dette innen en uke. Legger ut en liten artikkel om dette et sted. Så kan folk få lese og kommentere.
Det er riktig det som er skrevet over her.
Jeg har overvintret Koi og Gullfisk ute i ca 10 år.
Her jeg bor, er det helt normalt med ca 50 cm tykk is på dammen, og 50-100 cm snø oppå der.

Jo lengre nord man kommer, jo dypere må man for å finne jordvarmen.
Sør for polarsirkelen må man ca 2 meter ned for å finne ca 3,5-4 grader. Men dette avhenger jo litt av hvor høyt over havet o.l. man bor.

Det dannes iskrystaller på gjellene hos Koi, før vannet rundt fryser.
Under ca 3 grader begynner det å bli kritisk for Koien.

Overvintring i brønn
Dammen min er ikke laget for overvintring av fisk. den er for grunn. Prøvde overvintring i en stamp som sto i fjøset, men fiskene døde. Har tenkt på om det kanskje går an å slippe de nedi brønnen vi har. Den speiker jo ikke og det er friskt og fint vann. Hørte om en nabo som for mange år siden hadde hatt en ørret i brønnen. Lurer bare på om drikkevannet blir infisert??
I en brønn med drikkevann tror jeg ikke fisken vil trives, og ikke ville jeg drukket vannet heller
Tror det ikke er mye som skal til for å få fiskene til å overleve innendørs hvis du har plass
Hva gikk galt i fjøset da? Hadde tre gullfisker som var ca 10cm. Stampen var på 100 liter. Brukte ikke noe pumpe , men bytta 20% av vannet hver uke. Ettersom det ble kaldere ble fiskene mer rolig. Så ut som de var i dvale. De fikk heller ikke noe mat. Rett etter jul ble det veldig kalt og je hadde oppi en varmekolbe noen timer og det ble fort varmt. Tok den bort igjen når isen på toppen tinet. Etter kort tid døde den ene fisken. Trodde det var lite oksygen i vannet så jeg satte da oppi ei sirkulasjonspumpe. Da speika heller ikke vannet mer, men det gikk 2-3 uker så døde også de siste to. Hva skulle jeg gjort??
Det kan jo være så mye... For brå temperaturforandring når du satte oppi varmekolbe. Stress.. sykdom, en kombinasjon av alt dette.
Jeg skal faktisk skrive litt om overvintring av koi og gullfisk.. Blir klart i god tid før neste vinter (tror jeg)

Foresten.. Speika, er det å fryse?
Om en har pumpe i dammen alltid, vil det da fryse? Er pumpene beregnet for frost? Holder på å lage dam, men vurderer å ha i pumpe. Skal ha Koi i dammen. Blir rundt 60cm dyp og Ø på 3-4 m.
Ja det vil det.. Men du vil ta livet av fiskene før det fryser, så det spiller ingen rolle Når du rører vannet rundt blir vannet gradvis kaldere, alt samtidig pga omrøringen. Til slutt vil alt vannet være rundt 0*C og da er fiskene døde. I alle fall koien.. Sannsynligvis gullfiskene også.. Selv om vannet flyter.
Hvis det blir enda kaldere vil vannet til slutt fryse uansett hvor mye du sirkulerer. Og da vil det fryse helt til bunns med en gang.
Pumpen vil også fryse i stykker hvis det blir kaldt nok.
Her på vestlandet blir det jo ikke så veldig kaldt og ivertfall ikke lenge om gangen da... he he
Men ikke anbefalt med pumpe altså?
Eller pumpe + varmekolbe?
Det blir likevel for kaldt. Du må ikke ha sirkulasjon i vannet når det er kaldere enn ca 8 grader i vannet.

PS: 60 cm dyp, er alt for grundt til Koi. Det går derimot fint med gullfisk.
Når det speike så frys det på ja. Trøndersk sjø!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap